Actueel: Het huwelijk tussen food en farma

shutterstock_webAls de resultaten van het eerste servicepunt van Mediq Apotheek in Jumbo Foodmarkt in Breda aanslaan, dan is een uitrol naar andere Jumbovestigingen mogelijk. “We kijken of er meerdere servicepunten van Mediq Apotheek in onze winkels komen. Het is nog te vroeg om hier verder uitspraken over te doen.” Dat stelt Esther de Bruijn, formulemanager van supermarktketen Jumbo.

In Breda is eind maart Jumbo Foodmarkt geopend. Een supermarkt met een vloeroppervlakte van maar liefst 6.000 m2. Vers, makkelijk en gezond eten tegen een lage prijs, zo wil Jumbo zich profileren. Klanten kunnen er vers bereide gerechten ter plekke eten in het Food Markt Café of meenemen naar huis. Een supermarkt volgens het principe van one stop shopping: de klant kan op alle dagen van de week tot 22.00 uur (op zondag tot 17) met een bezoek aan de supermarkt de complete koelkast en de bijkeuken vullen. En ook het medicijnkastje met producten en geneesmiddelen van Mediq Apotheek Servicepunt of uit het zelfzorgschap in de supermarkt.

Ter hand stellen
Klanten kunnen dus zeven dagen per week terecht voor hun medicatie bij het servicepunt van Mediq Apotheek. De receptenstroom is eenvoudig: klanten geven bij de huisarts of apotheek aan dat ze het geneesmiddel willen ophalen bij Jumbo Foodmarkt. Ook kunnen recepten in de envelop in de brievenbus bij het servicepunt worden ingeleverd. Vandaag voor 12 uur besteld, betekent morgen na 12 uur afhalen. Klaar maken en controle van de medicatie gebeurt in Mediq Apotheek Bredero in Breda. Die bezorgt de medicatie in gesloten verpakkingen bij de afhaalbalie. Het servicepunt bevindt zich na de kassa’s van de supermarkt en wordt bemand door medewerkers van Jumbo, die zijn opgeleid door Mediq Apotheek. Verder gaan dan controleren van de naam van de klant op de gesloten verpakking en het ter hand stellen kunnen en mogen de medewerkers niet. Zijn er vragen over bijvoorbeeld de medicatie dan kan de klant direct bellen met Mediq Apotheek Bredero, die ook de geneesmiddelenbewaking op zich neemt. Het servicepunt heeft ook een beperkt assortiment zelfzorg. Het gaat uitsluitend om de hardlopers, de rest is te vinden in het zelfzorgschap in de supermarkt dat onder regie van Jumbo en in samenwerking met de apothekersorganisatie is samengesteld.

Tal van pogingen
Een vrijage tussen retail en apotheek is niet nieuw. In het recente verleden zijn er tal van pogingen geweest om apotheek en retail samen te voegen. Drogisterijen als Etos, DA en zelfs Watson met Kruidvat en Trekpleister probeerden het met apotheekbalies in de winkel. Zonder resultaat. De verschillen in cultuur tussen de snelle retailjongens en het ietwat behoudende apothekersgilde bleken toch te groot om te spreken van een gelukkig huwelijk.

Her en der in het land probeert nu nog een enkele zelfstandige apothekers samen te werken met een supermarkt. Zo staat in de Albert Heijn in Doetinchem een balie van de plaatselijke Service Apotheker. En in Zutphen heeft Mediq Apotheek ook een proef gehad met een balie in een supermarkt, maar het bleef bij lokale afspraken tussen zelfstandige apotheker en supermarktondernemer. En nu probeert Mediq Apotheek het opnieuw. Met Jumbo, bekend als het eigenwijze jongetje onder de supermarkten. De eigenaar, familie Van Eerd, vaart een eigen koers: zo nam het een aantal jaren terug de C1000 supermarkten over die nu worden omgebouwd tot Jumbo. De organisatie heeft bijna 300 supermarkten onder de naam Jumbo.

Tijd rijp
Waarom zou een huwelijk tussen supermarkt en apotheek nu wel werken? Volgens Anco van Marle, directeur commerciële zaken van Mediq Apotheken, is de tijd rijp voor succesvolle samenwerking tussen supermarkt en apotheek. “Het landschap verandert, er ontstaat ruimte voor nieuwe concepten met een toegevoegde waarde tegen zo laag mogelijke kosten. Het idee achter de samenwerking met Jumbo is eigenlijk heel eenvoudig: mensen hebben dagelijks brood nodig en (chronische) patiënten hun herhaalmedicatie. Dan is het heel makkelijk om die geneesmiddelen voor deze groep patiënten aan te bieden op een locatie die langer open is dan een apotheek. Gemak en kwaliteit komen hier samen. In Groot-Brittannië en Frankrijk ‘loopt’ het recept ook via de supermarkt. En met de aanwezigheid van een vertrouwd apotheekmerk zoals Mediq Apotheek, nu ook in de supermarkt, is de vraag: waarom zou het hier niet lukken?”

Jumbo en Mediq Apotheek vullen elkaar ook goed aan, zegt Esther de Bruijn, formulemanager van Jumbo. “Gezondheid en duurzaamheid zijn belangrijke thema’s voor Jumbo. We willen consumenten beter begeleiden bij het kopen en gebruiken van gezonde producten en adviseren om gezond te leven. Dat is ook de overeenkomst tussen food en farma. Wat meespeelt is dat Mediq Apotheek een landelijke speler is met een lokale bekendheid. Deze samenwerking is ook opgezet tussen de hoofdkantoren van Jumbo en die van Mediq Apotheek. Het zijn net als wij ondernemers die de taal van de ondernemer ook verstaan.”

Zelfzorg
De samenwerking gaat verder dan de afhaalbalie. De apothekenorganisatie zal op de winkelvloer aandacht besteden aan actuele thema’s als hooikoorts, hoge bloeddruk en diabetes. In het najaar wordt de traditionele bloedsuikertest ook in de supermarkt afgenomen. Mediq, dat in maart van de beurs is gehaald en nu in bezit van is van de Britse investeerder Advent, is ook exclusief leverancier van het uitgekiende assortiment in het zelfzorgschap. “Dit schap is met een lengte van vijfendertig meter veel groter dan in de meeste supermarkten en bevat zelfzorggeneesmiddelen die uit de UAD-categorie die alleen bij apotheek en drogist verkocht mogen worden. Daarnaast hebben we 15 meter reformproducten. In het zelfzorgschap staan ook de producten van het huismerk van Mediq Apotheek. Wij vinden Mediq Apotheek een A-merk dat past bij de uitstraling van Jumbo”, stelt Esther de Bruijn.

Om een succes te maken van zelfzorg heeft Jumbo de status van drogist. Drogisterijmedewerkers in dienst bij Jumbo adviseren de klanten over het gebruik van zelfzorggeneesmiddelen. “Zelfzorg valt hier onder de verantwoordelijkheid van Jumbo. In het servicepunt verkopen we uitsluitend de hardlopers. Mediq Apotheek heeft samen met Jumbo het schappenplan in de winkel gemaakt. En ook dat is uniek!”, geeft Mariëlle van Hemert, formule manager Mediq Apotheek aan.

One stop shopping
De supermarkt draait nu een aantal weken. In het eerste weekend van de opening pas­seerden ongeveer 60.000 klanten de kassa. Mediq Apotheek is tevreden over de eerste ervaringen met de afhaal­balie. Anco van Marle: “Klanten reageren enthousiast. We willen er een succes van maken. Daarom is er in de eerste maanden iedere dag een medewerker van Mediq Apotheek in de winkel en bij het servicepunt aanwezig. Bij zoiets nieuws moet je altijd zaken stroomlijnen. Als het een succes is dan willen we het verder uitrollen. Maar het is nog te vroeg om daar uitspraken over te doen. De proef duurt in ieder geval minimaal een jaar.”

Ook Esther de Bruijn van Jumbo vindt het nog te vroeg om de eerste resultaten te laten zien. “We geloven in de samenwerking met Mediq Apotheek, maar willen het wel goed testen. De eerste geluiden van klanten zijn positief. Vooral het feit dat men hiermee de boodschappentrip kan combineren met het afhalen van medicijnen. ‘Wat handig, nu kan ik voortaan boodschappen doen, een maaltijd nuttigen én gelijk mijn recepten ophalen’ is een veelgehoorde reactie. Als dit concept aanslaat en het levert ook geld op – we hopen hier uiteraard ook meer traffic mee te genereren, klanten loyaal te maken en een nieuwe klantenstroom mee aan te trekken – dan laten we het uiteraard niet bij deze winkel alleen en willen we kijken of het ook in andere supermarkten kan komen.”  ❦

Ziekenhuis in supermarkt
In Jumbo Foodmarkt Breda komen retail, eerste en tweede lijn bijeen. Jumbo zet in op gezondheid. En daar hoort een samenwerking met Amphia Ziekenhuis in Breda bij. Medewerkers van het ziekenhuis begeleiden klanten op de winkelvloer bij een gezonde leefstijl en bewuste voedingskeuze. Zo lopen er diëtisten van het ziekenhuis rond in de supermarkt die klanten adviseren en komt er een maandelijkse workshop over voeding en allergie en voeding bij maag- of darmproblemen. De koks van Jumbo Foodmarkt gaan verse maaltijden bereiden, voor het ziekenhuis. Hier laten zij samen met de diëtisten van het ziekenhuis aan specifieke doelgroepen zien wat gezonde voedingskeuzes zijn en op welke wijze je producten verantwoord bereidt.

Tekst: Niels van Haarlem

Gerelateerde berichten

  • Retailer of zorgverlener, that’s the questionRetailer of zorgverlener, that’s the question Joël Gijzen is tevreden. De contractonderhandelingen met de apothekers verlopen voorspoedig, ondanks de grote stelselwijzigingen per 1 januari 2012. En de genees­middelenprijzen blijven […]
  • SBA workshop: Denken in kleurenSBA workshop: Denken in kleuren Zet apothekers, assistenten en andere collega’s bij elkaar. Vormen zij dan een team? Wat moet er gebeuren wil er sprake zijn van een ‘echt’ apotheekteam? Spreekt iedereen elkaar open en […]
  • otcGemak en bejegening; niet te onderschatten factoren De gezondheidszorg in Nederland wordt steeds belangrijker. De vergrijzing in de maatschappij is evident. De steeds ouder wordende Nederlanders zijn gewend geraakt aan een stijgende […]
  • letlandLET’s talk Soms zit het mee en soms zit het tegen. Soms krijg je toezeggingen uit het buitenland en gebeurt er uiteindelijk niks en soms - meestal - krijg je meer dan je had gehoopt. Zoals deze […]
  • shutterstock_95807617Efficiënte bedrijfsvoering wordt steeds belangrijker ok 2012 biedt voor openbare apothekers weer nieuwe uitdagingen, zoals de invoering van vrije tarieven. Het belang van een efficiënte bedrijfsvoering is daarom groter dan ooit De […]

Auteur: redactie
Categorie: Opinie

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *