Apotheker als digitale adviseur: Innoveren in 1.000 dagen

FarmaMagazine_KneppelsDigitale technologie verandert de zorg. Tal van digitale tools zullen patiënten en zorgprofessionals ondersteunen. De grenzen tussen zorgprofessional onderling en tussen de patiënten vervagen. De eerste en tweede lijn maken plaats voor kleine locaties voor specifieke zorg. Voor apothekers een uitgelezen kans om patiënten te adviseren over al deze digitale producten en diensten, zo stelt Maarten den Braber van Rockstart digital health.

Innovatieve ideeën
Innovatie, e-health en nieuwe technologie. De zorg maakt zich klaar voor de toekomst: hoe kunnen we door middel van technologie de zorg betaalbaar, toegankelijk en comfortabel voor de patiënt maken?
Aan innovatieve ideeën geen gebrek in de zorg. Voorschrijver en apothekers hebben allemaal wel een idee hoe het beter, sneller goedkoper en makkelijker kan. Ook de technologische kennis om een tool te ontwikkelen is volop aanwezig in ons land. Nederland loopt op digital health-gebied voorop, maar voelt wel de hete adem van het Verenigd Koninkrijk en Zweden in de nek.
Het gaat echter mis als die specialisten zelf een bedrijf moeten bouwen en een product of dienst voor de markt moeten maken. De zorg struikelt nog te vaak tijdens de stap van innovatief idee naar opname van dat onderscheidende product in het zorgproces. Weg idee, weg geïnvesteerd geld.

Neem de Scanadu Scout. Dit innovatieve apparaat op zakformaat meet de belangrijkste vitale kenmerken als zuurstof, bloeddruk, hartslag en temperatuur van het bloed. Bloed meten is net zo makkelijk als het lezen van een e-mail. De data worden automatisch opgestuurd naar de zorgspecialist, als dat nodig mocht zijn. Een dokter of verpleegkundige komt er bij het meten niet meer aan te pas.
Een goed idee, maar na jaren van geld ophalen bij investeerders, ontwikkelen en testen gebruikt nog steeds geen enkel ziekenhuis of zorgprofessional deze nieuwe technologie als onderdeel van het zorgproces. Ontwikkelen van een technologisch hoogstandje is slechts een aspect, maar net zo belangrijk is dat patiënten of zorgverleners het ook gaan toepassen in het zorgproces.

Versneller
Dat moet anders, dacht Oscar Kneppers toen hij in 2012 Rockstart oprichtte. Een ‘versneller’ die start-ups in 1000 dagen op alle fronten ondersteunt om succesvol te innoveren. Een intensief traject waarbij vanaf dag een alle stakeholders betrokken worden.
Inmiddels zijn 58 start-ups geholpen: vier programma’s op het gebied van web en mobile en twee rondom smart energy. Daar zijn dit jaar Digital Health en Maarten den Braber bij gekomen.
Op de Novio Tech Campus naast het academisch ziekenhuis Radboudumc gaan vanaf 14 oktober tien start-ups met elkaar, met partners in de zorg en met investeerders nieuwe technologieën ontwikkelen die de zorg nu eens echt klaar moet maken voor de toekomst. De start-ups krijgen een startkapitaal van 20.000 euro, een podium op internationale evenementen en begeleiding van 50 mentoren en succesvolle ondernemers. De provincie Gelderland heeft 750.000 euro subsidie gegeven. Na zes maanden keihard werken aan de start-up moeten de ondernemers hun idee voorleggen aan een jury.

Taaie sector
Maarten den Braber is bekend met de zorg, die hij typeert als een ingewikkeld gebied waarin het lastig is om veranderingen te realiseren. Een taaie sector ook waarin heel veel gepraat wordt over verbeteren van de kwaliteit en over het centraal stellen van klant of patiënt, maar die het moeilijk vindt om daadwerkelijk stappen te zetten. Net als de energiesector, ook zo stug en vastgeroest. Maar daar is inmiddels het roer om en zijn er tal van technologische toepassingen op de markt. Hij heeft er dan ook vertrouwen in dat de zorg ook in beweging te krijgen is. Maar dan moet er wel het een en ander gebeuren.

“Toen ik bestuurders van ziekenhuizen een aantal jaren terug vroeg wie de grootste concurrent was, luidde eendrachtig het antwoord: dat andere ziekenhuis even verderop. Ze hebben niet in de gaten dat de grootste concurrent uit een andere en onverwachte hoek komt. Van supermarkten, gezondheidswinkels of technologiebedrijven als Apple. In de Verenigde Staten is Walgreens inmiddels uitgegroeid tot een digital health bedrijf om rekening mee te houden.” Maar denk ook aan de toenemende macht van patiëntenverenigingen die een bron van informatie zijn en onderling heel veel kennis uitwisselen over welke therapie bij welke specialist in welk ziekenhuis nu echt de beste is. Of zorgprofessionals die onderling informatie uitwisselen en elkaars expertise aanvullen. De grenzen tussen zorgprofessional onderling en tussen de patiënten vervagen. “Ik voorzie binnen een aantal jaren het einde van de eerste en tweede lijn zoals we die nu kennen. Ziekenhuizen en traditionele zorgprofessionals maken plaats voor zogenaamde hubs: plaatsen waar specifieke zorg wordt aangeboden en verleend.”

Preventie, connected patients en communicatie
Inmiddels liggen er zo’n 200 ideeën om de zorg te verbeteren op het bureau van Den Braber en Kneppers. Uit die stapel moeten na 1 oktober van dit jaar tien plannen komen die de kans krijgen om uit te groeien tot producten en diensten die het verschil gaan maken in de zorg.
“We onderscheiden drie werkgebieden: preventie, connected patients en communicatie. Neem Ginger.io, een toepassing die het mogelijk maakt om met behulp van een telefoon de mate van depressie bij een patiënt te voorspellen. Daarbij maakt de telefoon gebruik van onder andere de hoeveelheid licht en de reactietijd van de patiënt. De afgenomen data voorspellen of de kans op een depressie hoger of lager is.”
Op basis van deze voorspelling kan de zorgverlener actie nemen. Bijvoorbeeld door de dosis van de medicatie aan te passen. Naast preventieve tools verwacht Den Braber veel van zorg op afstand. Tools waarmee de connected patiënt zelf tal van zaken meet en regelt. Dat bespaart tijd en dus de verzekeraar geld, maar bovenal levert het gemak bij de patiënt op: die hoeft de deur niet meer uit voor een controle van het hart of voor het brengen van een flesje gevuld met ochtendurine. Zo is het al mogelijk om een hartritmemonitor aan te sluiten op de mobiele telefoon. Afwijkende ritmes komen automatisch bij de zorgverlener terecht. Maar denk ook aan het printen van gepersonaliseerde medicatie.

Het derde terrein waar volop ontwikkelingen te zien zullen zijn is de zorg voor chronische patiënten. Wanneer die grote groep patiënten thuis zorg op maat krijgen met behulp van digitale techniek, draagt dat bij aan veel extra comfort.

Rol voor apotheker
Den Braber ziet een belangrijk rol voor de apotheker. “Het eerste contact met de patiënt is namelijk van groot belang. In de Verenigde Staten komen patiënten eerder en vaker bij de apotheker dan bij de huisarts. Ik zie dus een kans voor de apotheker om zich te positioneren als eerste aanspreekpunt en adviseur over gezondheid. Gezondheid dus, en niet alleen ziekte. De apothekers kennen ook hun patiënten en dat is een groot voordeel. Waar die apotheker zich bevindt, dat vind ik niet zo interessant. Dat kan een apotheker in de supermarkt zijn waar de klant of patiënt komt voor de dagelijkse boodschappen. Dat kan ook bij grote werkgevers zijn die er belang bij hebben dat werknemers gezond zijn en blijven. Als het maar een voor de klant makkelijk bereikbare omgeving is waar hij open vragen aan de apotheker kan stellen over tal van zaken die te maken hebben met gezondheid: van de mogelijkheden om mantelzorg te krijgen tot deelname aan zorgprogramma’s. Zo maakt de apotheker een beweging van leverancier van medicatie en hulpmiddelen naar een positie van adviseur over gezondheid op locatie.”

Kraamkamer
De eerste technologische producten en diensten voor zorg 2.0 liggen nu in de kraamkamer van Rockstart. Het zal nog even duren voordat die geïmplementeerd zijn. Hoe kan de apotheker zich nu al voorbereiden op de toekomst? Maarten den Braber: “Verdiep je in de mogelijkheden van technologie in de zorg. Dat leer je niet tijdens de opleiding. Bovendien gaan de ontwikkeling razendsnel. Lees artikelen over e-health. Weet dus dat er monitors zijn die bijhouden of je voldoende beweegt, die adviseren over eetpatronen. En vertel dit door aan je patiënt aan de balie. Zo laat je zien dat je als apotheker ook op de hoogte bent van technologie die relevant is voor de patiënt. Een volgende stap kan zijn dat je zelf een toepassing bedenkt. Het laten maken van een app kost niet zoveel tijd en geld meer. Daarmee onderscheid je je wel als zorgprofessional.”

Tekst: Niels van Haarlem

De zorg verandert onder invloed van technologische ontwikkelingen. In een reeks artikelen laat FarmaMagazine zien met welke innovaties de farmaceutische zorg te maken heeft. Maar worden we er ook beter van? En de zorg goedkoper? Deze keer: innoveren in zes maanden.

 

 

Gerelateerde berichten

  • Kijksluiter bevordert therapietrouwKijksluiter bevordert therapietrouw Eind dit jaar gaat kijksluiter.nl in de lucht. Met ruim duizend animatiefilmpjes over gebruik en bijwerkingen van geneesmiddelen, biedt de site begrijpelijke en laagdrempelige […]
  • CGM: “Wij geloven in integratie, niet in eilandautomatisering”CGM: “Wij geloven in integratie, niet in eilandautomatisering” De acquisities van Euroned en Microbais hebben CGM een stevige basis in Nederland gegeven. Het bedrijf stelt zich op het standpunt dat de applicaties die het ontwikkelt de apotheker moeten […]
  • De toekomst van de  openbare farmacieDe toekomst van de openbare farmacie De openbare apothekers maken zich zorgen over hun toekomst. De zorgverzekeraars hebben vooral interesse in voortzetting van het preferentiebeleid, omdat ze hiermee premieverlaging voor hun […]
  • Wondzorg is wel/niet een taak voor de openbare apotheekWondzorg is wel/niet een taak voor de openbare apotheek Welke rol speelt de openbare apotheek in de wondbehandeling? Over die vraag wordt verschillend gedacht. Er zijn genoeg voorbeelden van apotheken die zich heel actief op dit thema richten […]
  • Drijfveren: De macht van het getalDrijfveren: De macht van het getal Arnhem-Zuid, Elderveld. Een typisch jaren 70 wijk met een klein winkelcentrum, veel groen, water, eengezinswoningen afgewisseld met flats. Het is een buurt die qua bevolkingssamenstelling […]

Auteur: redactie
Categorie: E08
Tags: ,

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *