Apotheker Rob Linde: Eerst inhoud, daarna vorm

FarmaMagazine-Apotheker-Rob LindeRob Linde is een apotheker met passie. Dat klinkt als een promotiefolder uit de jaren 80 en smaakt naar een uitgeknepen citroen. Toch gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het écht zo is. Rob stond  aan de wieg van Apotheek de Brug. Een 24/7 poliklinische apotheek in de centrale hal van het Flevoziekenhuis. Rob: “De Brug is ontstaan om de informatiekloof tussen farmaceutische zorg in het ziekenhuis en de eerste lijn te overbruggen. We bieden transferzorg. Ik vind het leuk om nieuwe dingen te bedenken. En dat hoeft echt niet altijd veel te kosten; beetje energie, beetje creativiteit en een beetje lef. Bij veel dingen die ik doe, laat ik me leiden door de gedachte: ‘eerst inhoud, daarna vorm’.”

Apotheek de Brug is geopend in 2008 op initiatief van Zorggroep Almere en het Flevoziekenhuis. Medewerkers van de apotheek werken samen met de specialisten in het Flevoziekenhuis, de Almeerse huisartsen en apotheken, de Spoedpost Almere en de wijkverpleging/thuiszorg. Het team van de Brug bestaat uit 5 apothekers en 27 apothekersassistentes

Almere, stad aan het water. Twee tot vijf meter onder zeeniveau. Wat bracht je hier?
Rob lacht: “Inderdaad. Aanvankelijk waren hier vooral veel meeuwen en zand. Vanaf midden jaren ‘70 is de zorg in Almere met een bepaalde visie vormgegeven; het voordeel van Almere. Ze hebben een experiment van Almere gemaakt waarbij de gehele eerstelijnszorg vanuit gezondheidscentra wordt geleverd met als belangrijkste uitgangspunt dat zorg zolang mogelijk bij mensen thuis moet plaatsvinden.

De voornaamste reden waarom ik naar Almere ben gekomen, is de inhoud van het vak. Ik wilde niet de apotheker zijn in de klassieke zin. Ik wilde mijn vak inhoudelijk vormgeven. Hier was dat mogelijk. Hier was de samenhang en samenwerking die ik zocht.”

Als je terugkijkt: is Apotheek de Brug geworden wat je ervan had verwacht?
“Jazeker, wat dat betreft zit hier een gelukkig mens. Maar we blijven innoveren. Er zijn zoveel mogelijkheden om ons vak te verbeteren. Om te beginnen moet de distributie en logistiek goed geregeld zijn. Zo komt het concept van ‘Central Filling’ uit Almere. Een mooi wapenfeit. Wanneer distributie goed geregeld is, is er tijd om de competenties van medewerkers te verbeteren en anders in te zetten. Naast het veilig leveren van geneesmiddelen vraagt de samenleving nieuwe vaardigheden van ons: begeleiding, betere communicatie en toegang tot relevante kennis. Dat zijn onze nieuwe toegevoegde waardes.”

Hoe vul je deze nieuwe toegevoegde waardes in? In de praktijk van alledag?
“Het begint met vriendelijk en behulpzaam zijn. Sowieso. Daarnaast volgt het team in deze apotheek een continu communicatietraining  waarin steeds weer vragen aan de orde komen als: ‘Hoe communiceer je? Hoe voer je een interactief gesprek? Komt het aan wat je zegt?’ Daarin zijn ze inmiddels gepokt en gemazeld mag ik wel zeggen. Maar ze hebben ook kennis nodig. Die krijgen ze via korte e-learning cursussen. Heel compact en toegepast op het gesprek aan de balie. Bovendien hebben we een ‘slimme-weetjes-databank’ ontwikkeld met lokale en apotheekgebonden informatie die snel beschikbaar is: ‘search as you type’. Het zijn voorbeelden van wat we inzetten om het balieproces te ondersteunen en meer tijd voor de patiënt te creëren.”

Klinkt goed maar op een gegeven moment moet de assistente toch het gesprek onderbreken om het geneesmiddel klaar te maken
“Vroeger wel en dan krijg je ondanks je goede bedoelingen toch een hak-op-de-tak gesprek. Nu staat hier een zelf-etiketterende robot achter de balie die het geneesmiddel levert. De apothekersassistente hoeft helemaal niet weg bij de patiënt. Tijdens het gesprek werkt de robot op de achtergrond door. In de primaire behoefte van de patiënt, het geneesmiddel, wordt op deze manier voorzien. Eigenlijk is het meer van: ‘oh ja: we hebben ook nog het doosje voor u’. In aanvulling op het gesprek aan de balie geven we vervolgens nog schriftelijk informatiemateriaal mee. Maar ja, je weet hoe het gaat, vaak komt dit onder de aardappelschillen terecht. Daarom zijn we nu in navolging van de specialisten in het ziekenhuis, E-nazorg aan het ontwikkelen. Met dit Inforium krijgen patiënten informatie in hun mailbox thuis bezorgd op een veilige, anonieme manier. Die kunnen ze op de telefoon, tablet of laptop op elke gewenst moment nog eens nalezen. Wel zo duurzaam ook.”

En jullie hebben een app om als apotheker virtueel aan te sluiten bij een consult in het ziekenhuis?
“Klopt. Op dit moment is het mogelijk om in een beveiligde omgeving desgewenst aan te sluiten bij een gesprek tussen specialist en patiënt. Vroeger belde een specialist met een farmaceutische vraag  met de apotheek maar daarbij hadden wij als apotheker geen profilering. Er was geen mogelijkheid tot interactie. Nu schuiven we op beeldscherm of i-pad aan. We kunnen reageren op wat er gevraagd of gezegd wordt. Daarmee neem je alle ruis weg. We hebben de eerste proef lopen waarbij er ook een registratie plaatsvindt over consultduur want uiteindelijk wil je het natuurlijk ook vergoed krijgen.
Wat ik eigenlijk vooral wil zeggen is, wat ik aan het begin van ons gesprek zei: begin met de inhoud, daarna met de vorm. Toon aan dat iets kan, dat het werkt, maak mensen enthousiast. Dan krijg je partijen echt mee!”

Rob Linde ( 57)
Studeerde Farmacie in Utrecht | Gehuwd met Noémi Szabó |  Vader van Sebastiaan (21) | Hobby’s: Backpakken met zijn zoon in landen waar de meeste mensen overheen vliegen. Sporten | Nevenfuncties: Teammanager Zorggroep Almere stedelijke voorzieningen en innovatie | Tegelwijsheid:  ‘Eerst denken, dan gewoon dóen’.

In ‘Drijfveren’ spreken we met verschillende apothekers in Nederland. Van het kleinste dorp in het land: ‘t Woudt met maar 38 bewoners tot de grootste stad Amsterdam met ruim 800.000 stadsgenoten, vertellen apothekers over zichzelf, hun vak, ambities, dilemma’s en keuzes die ze dagelijks maken. Wat bezielt uw collega Rob Linde, gevestigd apotheker Apotheek de Brug in Almere?

Tekst en Fotografie: Cai Vosbeek

 

Gerelateerde berichten

  • Drijfveren: Kwaliteit met een grote K, Zorg met een grote ZDrijfveren: Kwaliteit met een grote K, Zorg met een grote Z De eerste gedachte die ik heb als ik Nistelrode binnenrijd: ‘hier is geen apotheek nodig’. Het ziet er allemaal welvarend en gezond uit. Mensen op de fiets, bij de supermarkt; rust en […]
  • Peter Sollie? Oh die!Peter Sollie? Oh die! Mijn eerste contact met Peter Sollie bestaat uit de volgende email op mijn verzoek voor een interview op korte termijn. Peter: ‘De artikelen in FarmaMagazine zijn altijd zeer lezenswaardig […]
  • Drijfveren: De kracht van OssDrijfveren: De kracht van Oss In ‘Drijfveren’ spreken we met verschillende apothekers in Nederland. Van het kleinste dorp in het land: ‘t Woudt met maar 38 bewoners tot de grootste stad Amsterdam met ruim 800.000 […]
  • Drijfveren: Bestemming EdeDrijfveren: Bestemming Ede 2015 was het jaar van de vluchtelingen. Minister Asscher sprak in dit verband over 'De apotheker uit Aleppo'. Mooi staaltje alliteratie, maar bestaan deze hoog opgeleide vluchtelingen ook […]
  • Drijfveren: De doelen van DidemDrijfveren: De doelen van Didem ‘Niet meer wachten in de apotheek’, zo valt te lezen op de website van Apotheek Prinsenland. Je moet een zekere vorm van zelfvertrouwen en moed hebben, wil je zo’n bewering openbaar maken. […]

Auteur: redactie
Categorie: E02
Tags: , , , ,

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *