Medapp: App verhoogt therapietrouw

MedappDe Medapp wil meer zijn dan een digitaal medicijnalarm. Apotheker en innovator Pit Janssen wil met zijn online platform apotheker en patiënt aan elkaar verbinden. En de therapietrouw verhogen. “De nieuwe generaties apothekers en patiënten ervaren de balie als knellend en wil op andere manieren contact met de patiënt.” 

De zoektocht naar de heilige graal is in volle gang. Er komen steeds meer initiatieven die de patiënt helpen om medicatie te gebruiken zoals bedoeld. Zo promoveerde apotheker Marcel Kooij vorig jaar op onderzoek naar therapietrouwverhogende interventies door de apotheker. Een telefoontje naar de patiënt verhoogt de therapietrouw aanzienlijk, zo was de conclusie uit zijn onderzoek.
Waar apotheker Kooij, 37 jaar, kiest voor een analoge benadering, kiest apotheker Pit Janssen, 27 jaar, voor een digitale. Hij lanceerde vorig jaar de Medapp voor gebruik op de smartphone. De app werkt eenvoudig. Patiënten scannen met de smartphonecamera een medicijnverpakking. Daarnaast kan er met de herhaalfunctie direct medicijnen worden besteld bij de eigen apotheek. De app maakt een pdf met alle informatie waardoor doorsturen naar bijvoorbeeld mantelzorgers makkelijk is. Persoonlijke informatie staat alleen op de smartphone van de gebruiker en wordt niet gedeeld. Als er informatie wordt opgeslagen is dat altijd opt-in.
Medapp is een mobiel medicijnplatform waarmee patiënten hun medicijngebruik in de gaten houden. De app biedt tal van mogelijkheden: instellen van een medicijnwekker, informatie over prijzen raadplegen en bijsluiters bekijken. De module is geschikt voor iOS en Android. Consumenten kunnen het gratis downloaden in de appstore.

Platform voor apothekers
Maar de ambities van de jonge apotheker reiken verder. “De app is een platform dat de patiënt en de apotheek met elkaar verbindt. Daar hebben beide partijen ook profijt van.”
Hoe komt een jonge apotheker van 27 jaar zover om een technologiebedrijf te beginnen? Pit Janssen studeerde twee jaar terug af als apotheker. Als zoon van een arts was hij opgegroeid met gezondheidszorg. Maar wat hij zelf wilde worden was ook tijdens zijn studie farmacie onduidelijk. Een stage in de industrie leerde hem dat werken in een groot bedrijf te veel beperkingen oplevert voor de ondernemer in hem.
Tijdens de stage in de openbare farmacie kreeg hij van veel patiënten de vraag waarom er nog geen goede app was om de medicatie in de gaten te houden. De ondernemende apotheker zag meteen de mogelijkheden voor een app die patiënten moet helpen bij therapietrouw. Met zijn jeugdvriend en informaticus Edwin Hermkens stapte hij in IT-bedrijf PharmIT in Eindhoven, het Sillicon Valley van Nederland.

“Voor apothekers en patiënten zijn er nog maar weinig apps. Bovendien zijn die niet gebruikersvriendelijk en meestal slecht in elkaar gezet. Dat kan anders, dachten we al snel. In 2014 hebben we een paar honderd euro gestopt in de ontwikkeling van een demo van de app Medicijnalarm. Deze demo kreeg veel aandacht en dat leidde weer tot veel mails van ziekenhuisapothekers en patiënten. Kennelijk is er een doelgroep die we hiermee kunnen bereiken. Als we nu al zoveel reacties krijgen, dan gaan we het doen, dachten we.”

Grip op medicatie
Ondertussen werkte Janssen als interim-apotheker, want geld was er nog niet te verdienen met de app. “We hebben met verschillende partijen gepraat die geld wilden investeren in de ontwikkeling, maar dan was de app niet meer van ons. Dat hebben we dus niet gedaan. Toen hebben we een team samengesteld met een gemeenschappelijke droom: wij willen de zorg verbeteren met behulp van apps. Door mensen grip te geven op medicatiegebruik kunnen we therapie verbeteren, maken we de zorg persoonlijker en besparen we ook nog een hoop geld en ellende. We hebben niet veel geld om te investeren, ook geen subsidie dus moeten we slim werken. Ons team bestaat uit jonge, pas afgestudeerde IT-ers die het ook leuk vinden om mee te werken. Want leuk is het zeker! We werken nachtenlang door aan de ontwikkeling. Er is veel dynamiek, veel pizza en een geweldige sfeer.”
Ook de patiënt werkt actief mee. “Patiënten, zorgverleners en mantelzorgers geven veel feedback op de app. Daar maken we actief gebruik van. Dankzij de feedback is het systeem veel uitgebreider geworden, dan we van plan waren. We bouwen dus samen met een community van patiënten.”

De app is nu bijna een jaar op de markt. Consumenten kunnen de app gratis downloaden. Hoe gaan ze er geld mee verdienen? “We denken niet dat patiënten willen betalen voor een app. Misschien wel in de toekomst als we bepaalde functionaliteiten in bouwen. Het geld verdienen we nu met het bouwen van speciale toepassingen. Zo maken we voor het Radboudumc in Nijmegen een toevoeging die het mogelijk maakt om de overdracht tussen de tweede en eerste lijn goed te volgen. Ook maken we een module voor neurologen. Patiënten kunnen in de app bijhouden wanneer ze aanvallen hebben. Neurologen hebben zo online inzicht in de aanvalshistorie. Met die gegevens kunnen ze de therapie verbeteren.”

Ondersteunen
De app moet echter vooral apothekers ondersteunen. “Apothekers betalen dan voor gebruik van de app. Zo gaan we de herhaalmedicatie uitbouwen. Uniek aan onze benadering is dat patiënten zelf de apotheker een bericht sturen met het herhaalverzoek. Ook naar apothekers die niet meedoen met de app. Sommige apotheken worden allergisch van een dergelijk bericht, want ze hebben toch al een herhaalservice? Als de apotheker niet mee wil doen aan wat de patiënt aan je vraagt, dan mag de apotheker ook zelf uitleggen waarom dat het geval is. We zijn nu bezig om de app te koppelen aan het AIS zodat informatiestroom nog beter geautomatiseerd wordt.”
Ook de industrie toont belangstelling. “Een fabrikant kan meer doen aan productzorg. Niet door voor tal van indicaties verschillende websites of apps te bouwen, maar door deel te nemen aan een uniform platform zoals dat van ons. Op ons platform kan de industrie bijvoorbeeld een inhalatievideo plaatsen.”

En hoe reageren zorgverzekeraars? “Dat ligt politiek gevoelig. We zijn nog geen preferred supplier van een zorgverzekeraar, maar er is zeker interesse. Zorgverzekeraars kunnen bijvoorbeeld ingeschreven patiënten belonen met een incentive als korting op een een weekendje weg of zelfs premiereductie als ze de app gebruiken.”

Slimme app
Inmiddels werkt Janssen niet meer in de apotheek. De aandacht gaat geheel naar het digitale platform. De ambitie van Pit en zijn team gaan dan ook verder. “De data die we verzamelen over het gebruik van de app biedt tal van mogelijkheden om verder te bouwen. Zo krijgen zorgverleners automatisch een melding als patiënten structureel zijn vergeten de medicatie in te nemen. Op basis van die melding kunnen artsen of apothekers contact opnemen met de patiënt om de therapie te verbeteren. Ook wordt het mogelijk om zelf medicatie te bestellen bij de apotheek. Daarnaast komt er een chatfunctie zodat zorgverleners, patiënten en mantelzorgers in contact staan met elkaar.”

En de app wordt slim. Op basis van gebruikersdata gaat de app voorspellen wat het beste innamemoment van medicatie is. “Dat doen we op basis van ervaringsgegevens. Straks snapt de app dat als je zaterdag om 10.00 uur op de wifi in je huiskamer zit, je vast aan het ontbijten bent. Tijd voor de medicatie!”

Balie knelt
Wat heeft de apotheker aan de app? “De app bespaart straks kosten dankzij de efficiënte herhaalservice, met geïntegreerde track en trace. Een aparte sms sturen naar de patiënt is niet meer nodig. Het aantal contactmomenten met de patiënt neemt toe. Nu heeft de apotheker vooral een zorgrol achter de balie. Apothekers hebben de neiging om de patiënt naar de apotheek te krijgen. Maar dat wil de patiënt niet altijd. Die staat open voor e-health en zorg op afstand met behulp van digitale tools. De nieuwe generatie apothekers en patiënten ervaren de balie vaak als knellend en willen ook op andere manieren contact hebben met de patiënt. Die mogelijkheid biedt deze app. De zorgrol van de apotheker wordt dus breder, dat maakt je sterker in de hele zorgketen.”   ❦

1.500 gebruikers
De Medapp staat nu zo’n 7.500 smartphones. Dagelijks maken 1.500 mensen er gebruik van. Janssen is bezig met apothekers die als ambassadeur willen optreden en de app actief gaan gebruiken. “Zelfstandige apothekers staan open voor innovatie. Ik heb ook gesproken met ketens, maar die willen weer zelf een app ontwikkelen. Overigens, we hebben al een overnamebod gehad van een bedrijf, maar daar gaan we niet op in. We geloven is ons product en we willen de beste en grootste van Europa worden!”

Tekst: Niels van Haarlem

 

 

Gerelateerde berichten

  • Aska -bijeenkomst: Vuist tegen hoge eigen risicoAska -bijeenkomst: Vuist tegen hoge eigen risico Aska -bijeenkomst - Zorgverzekeraars en zorgverleners moeten samen een vuist maken tegen het hoge eigen risico. En apothekers zijn –nog - geen ondernemers. Dat was de boodschap tijdens de […]
  • Drijfveren: De doelen van DidemDrijfveren: De doelen van Didem ‘Niet meer wachten in de apotheek’, zo valt te lezen op de website van Apotheek Prinsenland. Je moet een zekere vorm van zelfvertrouwen en moed hebben, wil je zo’n bewering openbaar maken. […]
  • Innovatie: Skypen met de patiëntInnovatie: Skypen met de patiënt De zorg verandert onder invloed van technologische ontwikkelingen. In een reeks artikelen laat FarmaMagazine zien met welke innovaties de farmaceutische zorg te maken krijgt. Maar worden […]
  • Drijfveren: Bestemming EdeDrijfveren: Bestemming Ede 2015 was het jaar van de vluchtelingen. Minister Asscher sprak in dit verband over 'De apotheker uit Aleppo'. Mooi staaltje alliteratie, maar bestaan deze hoog opgeleide vluchtelingen ook […]
  • Waar blijft dé app voor diabetes?Waar blijft dé app voor diabetes? Het barst van de gezondheidsapps die het leven van patiënten met chronische zieken ondersteunen. Maar diabetespatiënten laten apps voorlopig links liggen. Waar blijft dé app voor diabetes? […]

Auteur: redactie
Categorie: 2016
Tags: ,

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *