Arvid Manneke, Alliance Healthcare Nederland: Stoppen met roepen, beginnen met actie

Alliance-Healthcare-Arvid-Manneke Het roer gaat om als het aan Arvid Manneke van Alliance Healthcare ligt. “Als apothekers afhankelijk blijven van financiering uit de basiszorg dan erodeert je toegevoegde waarde.” Dat betekent een grotere rol opeisen in de eerste lijn, patiënten laten betalen voor extra zorgdiensten en meer efficiency in de apotheek. Ondertussen verdwijnt Kring-apotheek uit het straatbeeld.

 

Het blijft wennen. Van een pand met allure zit Alliance Healthcare enigszins weggestopt op een bedrijventerrein in Den Bosch. Ook deze apothekenorganisatie heeft de crisis in de farmacie gevoeld. En erop gereageerd. Arvid Manneke, van huis uit apotheker, heeft als managing director diverse reorganisaties doorgevoerd. Er staat een lean en mean organisatie die de dingen doet die gedaan moeten worden. En dat is klaar zijn voor de veranderingen die maar blijven komen. Want dat het onrustig blijft in de farmacie is ook in Den Bosch wel duidelijk.

Hoe typeert u de situatie in farmaland?
“De farmacie zit in een transitie. Een tussenfase op weg naar nieuwe businessmodellen. Het heeft me niet verrast dat we nu in deze situatie zitten. Er moest iets gebeuren. Nu moeten we werken aan een toekomstbestendig model. Het is een groot risico als je te lang blijft hangen in een oude situatie die onzekerheid geeft. Ik zie het als een positieve ontwikkeling dat de markt in beweging is. Ik ben dan ook optimistisch.”

Optimistisch terwijl 2014 al een verloren jaar is?
“De transitie is niet eenvoudig. We zitten ingebed in regelgeving, domeinen en de druk op financiën. Het is niet makkelijk om daarin te bewegen. Verbeteren van de zorg, dat willen wij en zorgverzekeraars. Maar wel tegen de laagste kosten. Helaas betalen zorgverzekeraars uit het potje farmacie. Dus is er geen financiële prikkel voor apothekers om een bijdrage te leveren aan het verlagen van het aantal ziekenhuisopnames. En ja, ook 2014 zal het allemaal minder worden.”

Hoe kijkt u terug op de contracteerronde?
“Onbevredigend. Ik ben er niet blij van. Het is iedere keer weer een geweldig circus. Maar uiteindelijk is de boodschap dat we meer kwaliteit gaan leveren zonder adequate vergoeding. Ook de komende jaren gaat dat spel gewoon door.”

Waarom accepteren we dit spel?
‘Die vraag is bijna existentieel. Een apotheker moet zijn onderneming inzetten om een redelijke marge te krijgen. Tekent hij niet dan zet hij zijn apotheek op het spel. Uiteindelijk is daartoe niemand bereid. Zeker niet in verstedelijkte gebieden”

Waar gaan we dan naartoe met de apotheker?
“Het belang van de eerste lijn neemt toe. De apotheker kan in die keten veel meer doen dan alleen de zorg voor het geneesmiddel. Denk aan het leveren van allerlei services en producten. Medicatiereviews, checks voor diabetes, stoppen met roken, cholesterolmanagement, noem maar op. In Groot-Brittannië is het al heel normaal dat vaccinatie van griep en reizen in de apotheek gebeurt. Dat komt ook naar ons.”

Dat roepen we al jaren.
“Daarom moeten we stoppen met roepen en beginnen met actie. Wij zijn veel te defensief, te voorzichtig om de huisarts tegen het hoofd te stoten. Die zien we te veel als leverancier van een stroom recepten waartegen je vooral aardig moet zijn. We hebben de huisarts ook iets te bieden: die krijgt het veel te druk met alle taken die hij erbij krijgt als de eerste lijn echt wordt opgetuigd. Lost aanstellen van meer POA’s het probleem op? Of geef je de lokale apotheker de regie over de zorg rondom medicatie? We hebben huisartsen veel te bieden.”

Extra betaald
Apothekers kunnen nog wel wat meer doen binnen de basiszorg. Dus diensten overnemen van huisartsen of van diëtisten. Niet alleen medicatie leveren maar ook patiënten adviseren over gewichtsmanagement. Als apothekers echter afhankelijk blijven van financiering uit de basiszorg dan erodeert je toegevoegde waarde, zo stelt Manneke.
“Nu zijn we voor 95 procent afhankelijk van de basiszorg. In het buitenland is dat percentage veel lager, 50-60 procent. De basiszorg zal nog verder krimpen en die lijn loopt dood. Ik geloof dan ook meer in het betaald krijgen voor extra diensten door de apotheek. Betaalde zorg gaat een substantieel deel uitmaken van de omzet van de apotheker. Betalen aan de balie of via een aanvullende verzekering. Daarmee kunnen we onze positie in de eerste lijn versterken. Denk daarbij aan een rol voor de apotheker op het gebied van preventie. Maar dan zal er eerst een omslag moeten worden gemaakt. De zorg in ons land is nog te veel gebaseerd op traditionele zorg rondom de huisarts.”

Hoe speelt Alliance Healthcare in op de veranderingen?
“Alliance Healthcare maakt deel uit van een groot internationale organisatie. In het buitenland hebben we veel ervaring met allerlei extra dienstverlening in de apotheek. Neem die huidtest in Noorwegen. De patiënt kan in de apotheek onder begeleiding van de apotheek een huidtest doen. Deze producten en diensten gaan we naar ons land halen. We hebben met de introductie van Boots bewezen dat we succesvol kunnen innoveren. We geloven al jaren terug in de meerwaarde van zelfzorg in de apotheek. Inmiddels hebben we 25 Boots apotheken die in winkelgebieden goede resultaten laten zien. Dus geen plannen meer maken, maar gewoon doen. In 2014 zullen we diverse diensten aan de apotheek gaan toevoegen. Ik kan nu nog niet zeggen welke dat precies gaan worden. Maar het zal meer zijn dan een longcheck!”

Ondertussen zet je een streep door Kring-apotheken
“We hebben internationale slagkracht nodig om in de toekomst onze positie te verstevigen. Zelfstandige apothekers van Kring-apotheek kunnen zich aansluiten bij het internationale netwerk Alphega Pharmacy. Dit is een Europees netwerk van 4.700 apotheken in zes landen en valt onder de vlag van Alliance Boots, onze moedermaatschappij. Daarmee profiteren zij van de voordelen van een groot Europees netwerk. Apotheken van Alphega kunnen hun dienstverlening aan klanten versterken. Denk aan zorgconcepten, maar ook inkoopvoordelen. En het ontwikkelen van software gaat makkelijker als je dat doet voor 5000 zelfstandige apotheken dan voor 200 Kring-apotheken. Ook krijgen zij toegang tot internationale producten en merken, waaronder het huidverzorgingsmerk Boots Laboratories. De eerste Alphega apotheek is op 9 november geopend in Kerkdriel.”

Hoe reageren de zelfstandige apothekers dat Kring-apotheek verdwijnt?
“Stoppen met de merknaam Kring-apotheek was een moeilijke beslissing. We krijgen echter veel positieve reacties van onze deelnemers. Ik verwacht dan ook dat de overgrote meerderheid meegaat naar Alphega. Op dit moment praten we nog met een aantal apothekers die twijfelen.”

De volgende stap is verkoop van de Kring-apotheken in eigendom?
“Verkoop van de 45 Kring-apotheken in eigendom is nu geen optie. Wel verdwijnt voor deze apotheken ook de naam Kring-apotheek. Eigen apotheken geeft de mogelijkheid om op kleine schaal proeven te doen ten behoeve van het totale collectief met nieuwe vormen van dienstverlening in de apotheek. Dat gaan we dan ook doen.”

 

Tekst: Niels van Haarlem | Fotografie Frank Groeliken

Dit is Alliance Healthcare Nederland
Alliance Healthcare Nederland is onderdeel van Alliance Boots dat actief is in ruim 25 landen. Alliance Boots is een private onderneming en telt meer dan 115.000 medewerkers waarvan 1.900 in Nederland. Bedrijfsonderdelen zijn Alliance Healthcare (groothandel), Boots apotheek, Spits apotheek (baxtering), Stephar (parallel import), PraQtijkPlus (franchise voor apotheekhoudende huisartsen) en Alloga (logistieke dienstverlening voor de farmaceutische industrie). Kring-Apotheek verdwijnt.

 

Meer servicepunten
Naast toevoegen van extra diensten aan de apotheek die ook extra betaald worden gelooft Arvid Manneke dat er nog winst te halen is in de logistiek. “De komende drie jaar kan de logistiek nog beter. Aan ons de opdracht om centraal de logistiek zo te organiseren dat de apotheker hier geen onnodige tijd aan hoeft  te besteden. We investeren daar dan ook stevig in. Winst zit ook in meer efficiëntie in de apotheek. Denk aan schaalvergroting, maar ook bestaande apotheken om te bouwen tot servicepunt. Er komen meer servicepunten en minder grotere apotheken. Heb je namelijk de technologie in huis en de regie over de geneesmiddelen en de zorg dan is een servicepunt goed te managen. Klantgerichtheid neemt ook toe. Apotheken kunnen niet meer om 5 uur de deur dichtdoen en stoppen met dienstverlening en zorg. De patiënt bepaalt immers zelf waar hij zijn geneesmiddel afgeleverd wil hebben. In de apotheek, een servicepunt,  aan huis of bij een kluisje. Maar dat kan ook in een supermarkt zijn. Nee, we hebben geen concrete plannen om in supermarkten servicepunten van ons op te zetten. Maar ik sluit het ook weer niet uit. Het is allemaal mogelijk. “

 

Gerelateerde berichten

Auteur: redactie
Categorie: Opinie
Tags: , , ,

1 Reactie

  1. Men is nooit te laat voor actie. Maar we hebben we een mooie kans laten liggen. In de jaren achter ons toen de marges groter waren, hadden we met die marges onze dienstverlening kunnen uitbreiden. Gratis, dat wil zeggen, voor het geld uit die marges. Nu zijn de marges kleiner geworden, terwijl we om vergoeding voor bredere dienstverlening schreeuwen. Jammer, wordt er gezegd, boot gemist. En dat is ook zo. Transitie, modellen, visie en weet ik allemaal niet voor termen. Gewoon stom, en nog jaren op de blaren zitten. Dat staat dan wel minder duur of duurzaam, maar is platte realiteit.

    Plaats een Reactie

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *