Aska -bijeenkomst: Vuist tegen hoge eigen risico

ASKAAska -bijeenkomst – Zorgverzekeraars en zorgverleners moeten samen een vuist maken tegen het hoge eigen risico. En apothekers zijn –nog – geen ondernemers. Dat was de boodschap tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de Aska, de club van ketenapotheken.

Meer dan tien jaar was kasteel Wassenaar de locatie van de nieuwjaarsbijeenkomst van de Aska. Maar als het aan voorzitter  Bart Tolhuisen ligt is het tijd voor een ander plek. Tien jaar geleden pasten de dikke muren van het kasteel nog prima bij de gesloten wereld van farma. Inmiddels waait er een frisse wind door de farmacie en hebben de leden van de vereniging die de belangen van de ketenapotheken behartigt zich aangepast aan de realiteit van vandaag: transparantie en samenwerking. Dikke muren horen daar niet langer bij.

Complimenten
Het was niet de enige breuk met het verleden. Stonden de laatste voordrachten van de voorzitters traditioneel in het teken van terug- en vooruitblikken met ietwat zure ondertoon – ‘het wordt ook dit jaar weer een moeilijk jaar’ – deze keer was de insteek vooral positief en werden over en weer complimenten uitgedeeld.  Al was het even zoeken voor Tolhuisen om positief te blijven.

Bijvoorbeeld over de ACM, de Autoriteit Consument en Markt, die nu bijkans een jaar bezig is goedkeuring te geven aan de fusie Mediq-Brocacef. “Dat de ACM er zo lang over doet en het zorgvuldig aanpakt, dat waarderen we natuurlijk zeer. We verwachten de komende periode groen licht”, aldus Tolhuisen, die in de groepsdirectie van Brocacef en dus dicht bij het vuur zit. Ondertussen verbouwt Brocacef het pand in Maarssen zodat de nieuwe collega’s van Mediq een werkplek hebben als de overname een feit is.

Complimenten ook aan zorgverzekeraar Menzis die met een nieuw soort preferentiebeleid met vier leveranciers van medicatie apothekers iets te kiezen biedt “Een stapje in de goede richting.”

Eigen risico te hoog
Een zorgelijke ontwikkeling is de hoeveelheid medicatie die in de apotheek achterblijft: door het hoge eigen risico halen patiënten de medicatie niet op. Daar moet een einde aan komen en Tolhuisen riep zorgverzekeraars en zorgverleners op om gezamenlijk een einde te maken aan het almaar stijgende eigen risico. “Nu moeten we samen een vuist maken, zeker met verkiezingen volgend jaar.”

Tot slot waren er warme woorden voor de Nederlandse Zorgautoriteit (de knip in het tarief is weg en dat zal leiden tot minder agressie aan de balie), voor de softwarehuizen (een nieuwe partij zal de boel opfrissen zodat de systemen op het gewenste niveau komen), voor Achmea en wederom Menzis (medicatiereview uit het eigen risico) en voor de KNMP. Jawel, de KNMP, de beroepsorganisatie die meestal de kop van Jut is. De knip is uit het tarief verdwenen, er komt 12 miljoen beschikbaar voor de opleiding van apothekers, de contributie is verlaagd en apothekers stonden regelmatig positief in de media.

Apotheker geen ondernemer
En toen was het over met de positieve geluiden. Met dank aan professor retail Cor Molenaar. De man die het faillissement van V&D al jaren terug voorspelde, liet zijn licht schijnen over de apotheek. En het was niet best wat hij zag.

In zijn ogen zijn apothekers alles behalve echte ondernemers. “Kom ik een apotheek binnen – meestal een triest pand – zie ik twee apothekersassistentes die mij niet zien staan en niets tegen me zeggen. Mag ik een nummertje trekken, is de medicatie toch niet klaar en mag ik op een plastic stoeltje wachten. En als ik vraag of ik de apotheker mag spreken luidt het antwoord: ‘we hebben er drie maar niemand is aanwezig’. Waarom is er geen gastvrouw die mij welkom heet en vraagt wat ze voor me kan doen?”
De apotheker is in de ogen van de retaildeskundige een beetje een chagrijnig type, dat achterin de winkel gebogen zit achter een stapel recepten, die de klant als lastig ervaart en die de bezoeker het liefst zo snel mogelijk uit de winkel ziet verdwijnen. “Bent u bang voor de toekomst dat u zich zo verstopt?” Daarmee was de toon meteen gezet. Molenaar had de aandacht van het ietwat geschrokken publiek.

Investeer in diensten
Molenaar ziet zeker een mooie toekomst voor apothekers, maar dan moet er wel wat gebeuren. Vier tips van de professor.
Tip een: maak als zelfstandige apotheker geen eigen website, want dat kost alleen maar tijd en geld aan onderhoud. En levert alleen maar frustratie en zeker geen rendement op. Maak in plaats daarvan een website samen met andere lokale zorgverleners als huisarts, fysiotherapeut en diëtist. Ga dus samenwerken, ook in een website. Een geblesseerde sporter die op zoek is naar een fysiotherapeut in de buurt komt dan vanzelf bij de apotheek voor producten als pleisters en andere producten.
Tip twee: investeer in diensten en niet in producten, want die lijken toch allemaal op elkaar. Zo verdient boekenreus Amazon.com op 1 januari in een dag zo’n 1 miljard dollar: 15 miljoen klanten betalen op die dag namelijk grif 80 dollar om zo verzekerd te zijn van een jaar gratis verzenden van de producten. Of ze nu twee of 200 producten via Amazon bestellen.  Die miljard dollar investeert het bedrijf vervolgens in het ontwikkelen van nieuwe diensten.
“De Verenigde Staten kent een belservice: patiënten worden gebeld met de vraag of ze hun medicatie al hebben ingenomen. En betalen 600 euro per jaar voor deze dienst.”

Van recept naar service
En de derde tip: maak de stap van een ‘receptenorganisatie’ naar een serviceorganisatie. Train assistentes – en de apotheker- in commercieel denken en doen, maar vooral in sociale vaardigheden. Neem tegelijkertijd de inrichting van de apotheek onder de loep. “U bent geen DA drogist! U zit aan de bovenkant van de markt! Laat dat ook zien.”
En lever de medicatie op het moment dat de patiënt dat goed uitkomt. Leveren met behulp van een drone wordt werkelijkheid, zo voorspelt de professor. “Waarom moet ik naar de apotheek komen terwijl een drone het doosje ook naar mij kan brengen? Ja, dat gaat gebeuren. De drone was niet voor niets het populairste kerstgeschenk van het afgelopen jaar.”

Ga samenwerken
En de uitsmijter: ga samenwerken. “Als u werkelijk iets wil betekenen voor de patiënt, ga dan samenwerken met andere partijen en kijk over uw eigen domein. Apothekers, zet uw kennis nu eens goed in. Waarom stelt de huisarts een diagnose en mag de apotheker de restjes doen? Haal taken van de huisarts weg, buig je als apotheker over de gezondheid van de patiënt en ga vooral samenwerken.”

Molenaar schetst een sterk veranderend zorglandschap. Verandering die grote gevolgen hebben voor de zorgverleners. “Dat de zorg onbetaalbaar is betekent dat het oude model niet werkt.  Veranderen doet pijn. De klant accepteert de veranderingen makkelijker dan u!”

Niet snijden, maar investeren
Volgens Cor Molenaar gaat het in de zorg over maar een ding: hoe kunnen we zoveel mogelijk op de kosten besparen en snijden in het aanbod. Dat moet echter anders. Luister naar wat patiënten nu echt willen en investeer in toepassingen waar daadwerkelijk behoefte aan is. “Robotten in de zorg? Dat is de oude manier van denken, zitten patiënten ook niet op te wachten. Investeer ook niet in stenen voor een nieuw gebouw, maar in digitale platforms als FaceBook.  Daar zitten uw klanten immers al.”

Tekst: Niels van Haarlem

 

Gerelateerde berichten

  • Factcheck: hoe betrouwbaar zijn de verkiezingsfeiten?Factcheck: hoe betrouwbaar zijn de verkiezingsfeiten? Iedereen die iets betekent of wil betekenen in de farmacie was erbij op 11 januari: de traditionele nieuwjaarsreceptie van ASKA en BG Pharma. Tegen de sfeervolle achtergrond van Kasteel de […]
  • De zware bevalling van BENU 2.0De zware bevalling van BENU 2.0 Partner voor de zorgconsument. Dat is de ambitie van Brocacef met de apotheken van BENU nu de overname van de apotheken en groothandel van Mediq rond is. Eindelijk rond, want het duurde […]
  • Aska: Samen of toch alleen?Aska: Samen of toch alleen? Iedereen is het met elkaar eens: de apotheker hoort in de geïntegreerde eerstelijns gezondheidszorg. Ook over hoe die positie moet worden bereikt: in goed overleg, met alle betrokken […]
  • ASKA: Ook in 2015 blijft het onrustigASKA: Ook in 2015 blijft het onrustig 2015, een belangrijk jaar voor de farmacie en de openbare apotheek, zo voorspelt Arvid Manneke, voorzitter van BG Pharma. De verschraling in de apotheek zal doorgaan nu zorgverzekeraars […]
  • Onderzoek BENU naar Nederlandse apotheekOnderzoek BENU naar Nederlandse apotheek De Nederlandse apothekers leveren hoogwaardige zorg, vanuit efficiënte apotheken tegen lage kosten, zo laat Europees onderzoek van BENU zien. “In Europa zijn we koploper in efficiency en […]

Auteur: redactie
Categorie: 2016
Tags: , , ,

1 Reactie

  1. Natuurlijk geen idee of de weergave van deze bijeenkomst dekkend is, maar het komt over alsof professor Molenaar wat kort door de bocht is gegaan.

    Hij begint ogenschijnlijk met zijn eigen ervaring als uitgangspunt te nemen: N=1 en dat is academisch geen standvastige onderbouwing, laten we eerlijk zijn. Ik mag hopen (en het is ook niet mijn ervaring) dat dit de standaardapotheek in Nederland is. Al was het maar omdat een drietal apothekers voor één apotheek heel rijkelijk over komt.

    De expertise van de professor ligt in de retail en marketing (zover ik weet) en in dat licht moeten we ook zijn (goed voorspelde) uitspraak zien rond V&D. Zijn apothekers slechte ondernemers of zijn ze slechte retailers? En laten we in dat kader ook de zogenaamde vrije markt niet vergeten: in een echt vrije markt is meer ruimte voor ondernemerschap.

    ASKA-lid Boots Nederland heeft het geprobeerd met gastvrouwen. Heeft dat gewerkt? We zien ze niet meer… Investering in dienstverlening en service is een groot goed, maar zoals gezegd met de “vrije markt” is dat moeilijk terug te vertalen naar omzet. En als je dan ziet dat het de zelfstandige apothekers zijn die voorop lopen met herhaalservice, pro-actief herhalen, local- en smartfilling enzovoorts, dan snap ik de geschrokken reactie van (sommige) ASKA-leden op het betoog van de professor wel. De vraag is ook of de ondernemende apothekers in een (keten-)apotheek werken?

    Dat apotheken geen (DA-)drogisten zijn, dat zou inderdaad het vertrekpunt moeten zijn en daar wordt het betoog van professor Molenaar ook inspirerend. Van recept naar service, uitgaan van eigen kracht (kennis, kunde, houding) en klantvriendelijkheid (service with a smile).

    Waar professor Molenaar (en vele met hem) vanaf moeten, is het idee dat een apotheek een winkel is. Dan loont het juist wél om te investeren in een nieuw gebouw met andere disciplines (inclusief gezamelijke website). En Facebook? Ik denk dat u de vaste clientèle anno 2016 juist goed in beeld heeft wanneer u niet actief bent op Facebook. Wat wil de 65-jarige geneesmiddelgebruiker nu met een Facebook-pagina van zijn of haar apotheek? Misschien dat ook maar als gezondheidscentrum oppakken, maar dan nog…

    Plaats een Reactie

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *