Aurobindo Voorjaarsdiner: Delen is het nieuwe vermenigvuldigen

Aurobindo_Voorjaarsdiner14 maart 2016 vond het achtste Voorjaarsdiner van Aurobindo plaats in het Paushuize in Utrecht, zoals altijd voorafgaand aan het KNMP Voorjaarscongres. De opkomst was groot, de sfeer ontspannen en het doel onveranderd: stakeholders in de farmacie bij elkaar brengen om samen kennis en informatie uit te wisselen. Het Voorjaarsdiner is daarmee dé perfecte plek om te netwerken.

“We hebben elkaar hier vorig jaar ontmoet.” Margriet van Amerongen, apotheker in Utrecht, en Nico Dienaar, directeur Inkoop bij Mosadex, komen graag naar het jaarlijkse Voorjaarsdiner van Aurobindo. Dit is voor beiden de derde keer. “Margriet en ik hebben daarna enkele malen een lunchafspraak gemaakt,” vertelt Dienaar. “Dat waren prettige gesprekken. Die gingen bijvoorbeeld over haar inkoopwensen als apotheker, hoe Mosadex haar het beste daarbij kan ondersteunen en hoe we onze samenwerking verder kunnen verdiepen. Dat werkcontact is tijdens het vorige Voorjaarsdiner ontstaan.”

“Dat is het prettige van het Voorjaarsdiner,” vult Van Amerongen aan. “Je ontmoet professionals uit verschillende farmaceutische disciplines, de sfeer is ontspannen en ja, het eten is heerlijk.” “Het bijzondere is ook dat je steeds een andere tafelschikking hebt,” reageert Dienaar. “Je ontmoet daardoor continu andere mensen. Bij symposia zoek je vooral de mensen op die je al kent. Dat kan hier niet. Bij het voorgerecht spreek ik andere professionals dan tijdens het hoofdgerecht. Dat zijn prachtige kansen om nieuwe contacten te leggen én inspiratie op te doen.”

Dat is precies de bedoeling, vertelt Jeroen Wolfrat, commercieel directeur van Aurobindo. “Delen is het nieuwe vermenigvuldigen, dat is ons motto. Kennis en ervaringen delen werkt inspirerend. Professionals worden er blij van. We investeren daar dus graag in, ook binnen onze eigen organisatie. We zien het liefst dat medewerkers zich met elkaar verbinden, dat ze samenwerken, dat ze samen plezier hebben. Alleen dan kom je verder. We zijn daarom blij dit Voorjaarsdiner te mogen organiseren. Aan tafel leren mensen elkaar op een ongedwongen manier kennen.”

Jan Dirk Jansen, algemeen directeur van Pluripharm en tafelgenoot van Wolfrat, beaamt dat. “Het Voorjaarsdiner is een van de weinige mogelijkheden in het jaar om diverse stakeholders in de farmacie persoonlijk te ontmoeten.”

Laat zien wie je bent
Vóór het hoofddiner gaf Gerard Duursma, specialist in social media, een presentatie over de kracht van communicatie en de rol die sociale media daarbij kan spelen. Duursma is een early adaptor van online communicatie. Hij deelt ook al zijn inzichten via sociale mediakanalen zoals Facebook, LinkedIn en Instagram. “Delen is mijn tweede natuur geworden. Ik ben er ook van overtuigd dat hoe meer je van jezelf laat zien, hoe makkelijker je contact maakt met de buitenwereld.”

Kennis delen, laten zien wie je bent, met social media kan dat als nooit tevoren. “De meeste contacten, zakelijk of privé, worden tegenwoordig ook eerst online gelegd. Pas daarna ontmoet je elkaar thuis, op kantoor of in het café. Off- en online gaan steeds meer in elkaar over, en zakelijk en privé lopen steeds meer door elkaar. Juist daarom is het belangrijk dat je jezelf laat zien zoals je bent. Speel geen rol, draag geen masker, daar prikken mensen doorheen. Als je jezelf blijft, ben je ijzersterk.”

Als je dat doet, vervolgt Duursma, ontstaat er ook sneller persoonlijk contact, ook met je collega’s op de werkvloer. “Hoe meer je van jezelf laat zien, hoe beter je elkaar leert kennen. Ik deel veel van mijn persoonlijk leven, en krijg daardoor makkelijk een klik met anderen. Laten we daarom ophouden met muren bouwen. Als we muren bouwen, kunnen we niet communiceren met elkaar. Niet in ons persoonlijk leven, niet op ons werk. De Berlijnse muur is 25 jaar geleden gevallen. Laten we dat voorbeeld volgen.”

De digitale revolutie dwingt tot transformatie van de bedrijfsorganisatie, besluit Duursma. “De oude organisatiestructuren, hiërarchisch, top-down, naar binnen gekeerd, dat werkt niet meer. Netwerkorganisaties, waar iedere medewerker even belangrijk is, die hebben de toekomst. Die organisaties werken niet vanuit macht, maar vanuit een geloof in eigen kracht. Vanuit dat geloof zoeken ze de verbinding met hun omgeving.”

Wereld te winnen
Peter de Braal, werkzaam bij Brocacef Groep, en Niels Mustert, Sales Director bij Alliance Healthcare, zijn tafelgenoten tijdens het hoofddiner. Ook zij bezoeken vanavond voor de derde keer het Voorjaarsdiner. “De presentatie van Duursma was inspirerend,” vindt De Braal. “Ik onderschrijf zijn boodschap: benut de kracht van de sociale media.”

Niet alle apothekers doen dat, constateert hij. “Niet iedere apotheker is goed in communiceren, zeker niet online. Er zijn nog steeds apothekers die zich verstoppen achter hun computer in hun kantoor. Het directe klantencontact laten ze liever over aan hun assistenten. Voor hen valt hier nog een wereld te winnen.”

Mustert is het daarmee eens. “We willen allemaal het verschil maken voor onze klanten. We willen ze ook leren kennen. Wie zijn ze, wat vinden ze belangrijk, wat kunnen we van ze leren? Daar kom je alleen achter door persoonlijk contact. Social media kan daarbij helpen. Denk aan online communities waar apothekers en cliënten hun kennis en ervaringen delen. Een eenmalig contact aan de balie is niet genoeg, we willen onze klanten blijven volgen. Hoe vonden ze onze voorlichting, helpt de voorgeschreven medicatie, hebben ze tips voor ons? Klanten zijn een bron van inspiratie voor iedere apotheker. Door het gebruik van social media leert hij ze beter kennen.”

Tekst: Michel van Dijk

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Aurobindo.

 

 

 

Gerelateerde berichten

  • Nieuw vrijgifte laboratorium voor AurobindoNieuw vrijgifte laboratorium voor Aurobindo Op dit moment bouwt Aurobindo nieuwe productielocaties en R&D centers. Een investering met als achterliggend doel de ontwikkeling van nieuwe producten voor de Europese markt. Door de […]
  • Uw betrouwbare partner in gezondheidszorgUw betrouwbare partner in gezondheidszorg -advertorial- Aurobindo is een wereldwijd toonaangevend farmaceutisch bedrijf, gespecialiseerd in productontwikkeling. Met meer dan 10.000 medewerkers dragen wij in 125 landen bij aan […]
  • Indiase reus op stoom in EU-marktIndiase reus op stoom in EU-markt Na de overname van de zeven commerciële divisies van Actavis in Europa in april 2014, realiseert Aurobindo, met het hoofdkantoor in Hyderabad, India, nu vier nieuwe productielocaties voor […]
  • Aurobindo: 7e VoorjaarsdinerAurobindo: 7e Voorjaarsdiner Aan de vooravond van het KNMP-congres was er begin deze week weer het inmiddels traditionele Voorjaarsdiner. Ditmaal georganiseerd onder de vlag van Aurobindo. De locatie was opnieuw een […]
  • Nieuwe richtlijn Pijn bij Kanker nog onvoldoende bekendNieuwe richtlijn Pijn bij Kanker nog onvoldoende bekend Nog steeds weten veel zorgverleners niet goed om te gaan met pijn bij patiënten met kanker. Vooral doorbraakpijn wordt in het algemeen slecht gemeten en behandeld. De nieuwe richtlijn Pijn […]

Auteur: redactie
Categorie: 2016
Tags: , ,

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *