Even bellen

Bastiaan WitvlietNiels van HaarlemDe herhaalmedicatielijn al gebeld, Bas? Op het antwoordapparaat wel even luid en duidelijk naam, geboortedatum, medicatie en dosering roeptoeteren. Na vier keer inbellen ligt met een beetje geluk jouw medicatie over twee werkdagen voor je klaar. Met e-health en nieuwe technologie moet dat toch eenvoudiger kunnen. Mijn Iphone stuurt automatisch mijn medicijngebruik naar apotheker en huisarts en middels de volledige integratie van AIS en HIS brengt een drone de medicatie waar ik maar wil. Zo niet, dan videochat ik wel met mijn zorgverlener over wat er mis is gegaan bij de aflevering.

Wat heb jij gedronken, Niels! Jij denkt dat de wereld maakbaar is. Laat ik je uit de droom helpen: minder dan één op de vijf patiënten maakt gebruik van internet voor de aanvraag van een herhaalrecept. Slechts 7% heeft online het medicatieoverzicht ingezien. E-mailconsulten omvatten minder dan 1 procent van het totale aantal huisartsenconsulten. Kortom, de wereld ís niet maakbaar en een innovatie als e-health blijft de komende jaren achter bij alle verwachtingen en komt niet verder dan goede bedoelingen.

Ik begrijp wat je bedoelt, Bas. Hoewel mijn vader van 90, oud apotheker, prima overweg kan met zijn Ipad zweert hij bij de telefoon met draad én persoonlijk contact met zijn zorgverleners. Net als de hele generatie van 60-plussers.

Precies, Niels. Verandering van gedrag is lastig te realiseren zo leren we uit de psychologie. Zolang grote groepen chronische patiënten niet connected zijn en zeker niet verslaafd zijn aan de smart phone zoals de jongste generatie zal nieuwe technologie niet bijdragen aan meer gemak en betere en efficiëntere zorg.

Doet me denken aan dat recente onderzoek naar welke interventie door de apotheker leidt tot hogere therapietrouw, Bas. Een speciale Whatsapp-groep, videochatten? Niets van dat alles: een eenvoudig telefoontje naar de patiënt over zijn of haar medicatiegebruik leidt tot significant hogere therapietrouw. Zeker bij de RAS-remmers en statines. Een old skool telefoontje… Met draad waarschijnlijk.

Het wachten is dus op de generatie die met de smart phone in de hand connected geboren wordt, Niels. Een kritische massa die van zijn of haar zorgverlener een visie op nieuwe technologie in de zorgpraktijk verlangt: ik wil nu een video-consult met mijn huisarts, ik wil kunnen chatten met mijn apotheker over het gebruik van die inhaler en ik wil een afspraak kunnen inplannen in de digitale agenda van mijn zorgverlener. Pas als de massa in beweging komt zal e-health het verschil maken.

Dat duurt dus nog wel even, Bas. Kunnen we dan ondertussen al wel zorgen dat het huisarts informatiesysteem (HIS), het apotheek informatiesysteem (AIS) en het keteninformatiesysteem (KIS) uitwisseling van gegevens tussen zorgverleners en met de patiënt mogelijk maken?

Ook die integratie van systemen zal nog wel even op zich laten wachten, Niels. Zolang zorgverleners accepteren dat hun eigen automatiseringssysteem bestaat uit een onontwarbare kluwen van programma’s en van pop-ups die allemaal om de aandacht vragen van de zorgverlener maar vooral niet met elkaar communiceren zal standaardisatie tussen systemen een utopie blijven.

Ik word er even stil van, Bas. Ik ga maar even de herhaalmedicatielijn bellen.

Bastiaan Witvliet, hoofdredacteur
Niels van Haarlem, redacteur

 

Deze column verscheen in editie maart van FarmaMagazine 2018

Auteur: redactie
Categorie: 2018
Tags: , , ,

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *