Column: “ Uh… wat bedoel je?”

Maayke FluitmanDe wijze waarop we met elkaar kunnen communiceren is door de jaren heen onbeschrijfelijk veranderd. Postduiven vliegen nog wel rond, maar spelen geen enkele rol meer in de informatie overdracht. WhatsApp, Instagram, Facebook Messenger, om maar enkele te noemen hebben daarin, naast de telefoon, een volwaardige plaats gekregen.

Er wordt zelfs onderzoek gedaan naar de mogelijkheid nog niet uitgesproken woorden te begrijpen door de elektrische hersensignalen te ondervangen voordat deze onze stem kunnen aansturen.

Communicatie is net als ademhalen: het hoort bij ons leven. Het is dan ook niet meer dan logisch dat we onze denkkracht en innovatief handelen gebruiken om al die communicatiemethodes steeds maar weer te verbeteren.

Zaken waarover we professioneel met elkaar communiceren, proberen we zelfs in protocollen en richtlijnen vast te leggen. Met richtlijnen voor een goed consult en een eerste uitgifte gesprek, proberen we deze gesprekken te standaardiseren en af te vinken.

Deze technieken lijken we onder de knie te hebben, het is dan ook op zijn minst verwonderlijk dat, de ander daadwerkelijk begrijpen er door de jaren heen niet echt beter op geworden is. Het vocabulaire dat we tot onze beschikking hebben lijkt minder snel te groeien dan de technieken om de woorden over te brengen. Het jezelf uiten, aangeven hoe je je voelt, over bijvoorbeeld ziek zijn of geneesmiddelgebruik, cruciaal voor een goede diagnose en therapie en basis voor een vertrouwensband is en blijft beperkt en ontoereikend.

Met onze huidige, beperkte woordenschat en de individuele verschillen in het uiten van emoties is miscommunicatie zo ontstaan. Wat betekent ‘goed’ voor iemand die net te horen heeft gekregen dat hij chronisch ziek is? En als het ‘niet goed’ gaat maar ook ‘niet slecht’ hoe uit je dan hoe je je voelt? Met alle aandacht voor techniek en vinklijstje lijkt die voor het elkaar echt begrijpen verloren te gaan. Te snel lijken we gedrag en woordkeus vanuit onze eigen referentiekader in te vullen. Protocollen en tijdsdruk geven steeds minder ruimte om door te vragen: wat bedoelt u als u zegt dat het u goed gaat? Wat betekent goed voor u, en onder welke omstandigheden geldt dit dan? Heeft uw goed dan dezelfde betekenis als goed heeft voor uw patiënt?

”Het gaat goed”, heel makkelijk gezegd, maar zo ontzettend moeilijk te interpreteren. ❦

Maayke Fluitman is apotheker en eigenaar van care2create en de SelfCareFactorY.com. Haar focus ligt op het adviseren en ontwikkelen van diensten en producten op het gebied van self care, wellness en healthcare.

Deze column verscheen eerder in FarmaMagazine november 2018.

 

Auteur: redactie
Categorie: 2018
Tags: , ,

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *