Column ApotheekPartners: Sensatie door innovatie

Apotheek PartnersDoe maar normaal dan doe je al gek genoeg
Je hoort het mensen zeggen als er plannen zijn om wat nieuws door te voeren: ‘Is dat wel nodig?’, ‘Kan dat niet anders?’, ‘ Kost dat zoveel geld? Nou, dan kunnen we het ook zelf!’ Verandering brengt opschudding met zich mee. Veranderen doe je ook niet zomaar, dat werkt niet. Veranderen gaat stapje voor stapje.

Samen veranderen
Onze visie is om meer tijd te maken voor zorg in de (ziekenhuis-) apotheek. Om dit te bewerkstelligen is verandering noodzakelijk. Dit klinkt heel mooi, maar is lastig door te voeren in de praktijk.

Betrokkenheid
De eerste stap die belangrijk is om betrokkenheid te creëren in het gehele team om te veranderen. Het klinkt voor de hand liggend, toch gebeurt dit veel te weinig. Want innoveren doe je samen. Hiërarchie heeft weinig zin en werkt verandering vaak juist tegen, dit zal ten koste gaan van de optimale winst. Dus zal een organisatie moeten veranderen van hiërarchisch,  niet persoonlijk en gesloten naar gelijkwaardigheid, verbondenheid en openheid.

Kennis delen
De reden dat de betrokkenheid er niet is, is vaak heel simpel: medewerkers weten niet waarom er veranderingen gaan plaatsvinden. Dus waarom zouden ze zich gaan aanpassen? Als je vanuit het team – de werkvloer – de verandering laat doorvoeren dan is de kans op de werkelijke innovatie veel groter.

Stappenplan
De volgende stap is om samen een doel te beschrijven. En om deze vervolgens samen te gaan bereiken. Is een stappenplan gebruiken de juiste manier? Natuurlijk kan het helpen als leidraad, maar het moet geen doel op zich zijn. Gedurende het proces kom je vaak onverwachte dingen tegen. En deze passen niet in een vast stramien. Blijf continu met elkaar denken: hoe gaan we tot ons doel komen?

Ja, hoe dan?
Omarm vooral de sensatie rondom de innovatie. Doordat mensen een weerwoord gaan geven laten ze juist blijken dat het ze raakt, het doet wat met ze. Maak hier juist gebruik van en vraag door. Concretiseer waarom het ze raakt, wat het met ze doet. Bedenk vooral samen mogelijke oplossingen, verbeteringen en voer daarop de verandering door. Bespreek ook samen hoe je het beste de verandering kan doorvoeren. Transparantie is hierin het sleutelwoord. En onderschat niet hoeveel intellectueel kapitaal je binnen je apotheek eigenlijk hebt.

Ik, jij, wij
Onze missie is veranderen. De farmaceutische zorg moet hier en daar veranderen om mee te groeien met de (technologische) markt. De apotheek is dé sleutelfiguur hierin en kan zijn centrale rol pakken en laten zien dat hij de farmaceutische schakel is in het geheel. Wij willen niet veranderen, de apotheek moet het willen. Wij denken graag mee over oplossingen, mogelijkheden en producten. Maar we moeten vooral delen met elkaar. Niet op eilandjes blijven zitten, maar samen, samen, samen. Samen sta je toch sterk?

Samen komen
Dit was ons laatste column op Farma Magazine, maar wij zijn nog maar net begonnen. Hou ons in de gaten, dan houden wij alle ideeën, best practices, oplossingen en andere ontwikkelingen voor jou in de gaten. In 2015 gaan we een groot congres organiseren. Dus we gaan elkaar hoe dan ook live zien.

Bedankt voor jullie interesse en tot ziens!

www.apotheekpartners.nlinfo@apotheekpartners.nl – 06 30 58 30 40

 

 

Auteur: redactie
Categorie: Columns Commercie
Tags: ,

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *