Column ApotheekPartners: Veranderen, hoe doe je dat?

Dit keer een praktische insteek van onze kant:
Je hebt een goed idee, een mooi product of processen geven niet het gewenst resultaat. Creatief en ondernemend als je bent, leg je dit voor bij het team en verwacht je een ‘joehoe’. Maar het resultaat is tegenovergesteld; ‘pffff, nee hè, niet weer’. Het is een frustratie wanneer je moet of wilt veranderen maar je bent touwtrekker tegenover een heel team die de andere kant op hangt. Het ligt niet aan jouw voorstel, dat is waarschijnlijk briljant :-), maar aan persoonlijke drijfveren. Voor succesvol veranderen is dus meer nodig dan een briljant idee en een uitgewerkt plan. Maar hoe doe je dat?

Kotter methode
Eén methode die toegepast kan worden is die van Kotter. Deze methode houdt kortweg in: je houdt rekening met de emoties die gepaard gaan met veranderen. Om daarin mee te gaan, maak je anderen verantwoordelijk en creëer je een gevoel van urgentie. Deze mensen gaan de kar trekken, niet jij en laten het team inzien wat de noodzaak is. Om vervolgens te gaan implementeren en natuurlijk vol te houden! Dit is even de hele korte versie.

Gevoel, gevoel, gevoel…
Waar het dus om draait is dat je je briljante idee door anderen laat overnemen. Zij gaan de boodschapper worden en het proces draaien. Dit houdt de emoties in toom en het draagvlak om te veranderen groter, omdat mensen uit het team de boodschapper zijn en niet een leidinggevende.

Veranderen 23-7

Het Verbeterbord
De stappen om te veranderen zijn nog inzichtelijker te maken met Het Verbeterbord. Het Verbeterbord is namelijk een eenvoudige LEAN oplossing voor veranderen en verbeteren die in elke apotheek kan worden ingezet. Veranderen doe je samen, en wij kunnen je daarbij helpen. Het Verbeterbord kunnen wij ondersteunen met een geaccrediteerde workshop.

Gegarandeerd resultaat!!

Neem eens een kijkje op onze website voor meer informatie en om kennis te maken met ons: www.apotheekpartners.nl

Auteur: redactie
Categorie: Columns Commercie

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *