Column: Dinosaurus op het dorpsplein

Heb je het gelezen, Bas? De apotheker is zorgverlener. Echt! Geen doosjesschuiver meer, geen bereider, geen inkoper, geen ondernemer. Niets van dat alles. De apotheker is zorgverlener. Net als de huisarts dus. Lees het interview met Gerben Klein Nulent, de nieuwe voorzitter van de KNMP in deze editie. De vlag kan dus uit. Want als de KNMP iets roept, nou, dan is dat natuurlijk zo!

Je bedoelt, Niels, dat apothekers medicatie beoordelen, patiënten begeleiden en adviseren, farmacotherapeutische projecten opstarten, het dossier bewaken, met de voorschrijver overleggen, medicatie aanpassen en meer van dat moois?

Precies, Bas. Dat bedoel ik! Allemaal onmisbare activiteiten in de zorg. Die aantonen dat apothekers een waardevolle toegevoegde waarde hebben! De toekomst van de apotheker is hierbij gewaarborgd!

Laat ik je uit de droom helpen, Niels. Volgens mij doen apothekers dit soort activiteiten al jaren. Heel nobel en ook heel nodig allemaal. Maar helaas niet voldoende. Taken die niet begeerlijk genoeg zijn om te verkopen aan de patiënt. Geen hond die wil betalen voor beoordeling, begeleiding of advies. Advies bij de eerste uitgifte? Dat hoort er gewoon bij. Al jaren. Daar wil een zorgconsument helaas niet voor betalen. Betalen doe je alleen voor echte innovatie.

Je bedoelt de games op recept in de app-otheek die patiënten helpen bij het ziekteproces, de wearable die patiënten ondersteunt bij medicatietrouw en de 3D printer van maatmedicatie op locatie, Bas?

Dat bedoel ik, Niels! Nu gaan deze trends van de toekomst volledige voorbij aan de Nederlandse apotheek. Het zijn Apple en Philips die zich warm lopen om met technologie van vandaag morgen de farmaceutische zorg over te nemen. Maar denk ook aan de kracht van biologicals of het begeleiden van patiënten met kleine kwalen. Ontwikkelingen waar de apotheker nu al mee aan de slag kan. Die heel begeerlijk en goed te verkopen zijn.

Waar is dus die apotheker of apothekenorganisatie met een begeerlijk businessmodel, Bas? Die alleen of met investeerders als zorgverzekeraars de toekomst vormgeeft. Want een branche die stil blijft staan is de dinosaurus van het dorpsplein.

En we weten allemaal hoe het is afgelopen met dinosaurussen, Niels.

FarmaMagazine-Bastiaan Witvliet 578x420FarmaMagazine_Niels van Haarlem

Bastiaan Witvliet, hoofdredacteur
Niels van Haarlem, redacteur

 

 

Auteur: redactie
Categorie: Columns
Tags: , , ,

1 Reactie

  1. Ik vraag me af wie hier de dino is?
    Groot beest met beperkte herseninhoud?
    We betalen alleen voor echte innovatie? Betekent dat dan ook dat we een Dacia Logan gratis kunnen ophalen bij de dealer?
    Zorgverzekeraars betalen allen voor de distributie en weigeren te betalen voor Zorg en extra kwaliteit. Ze zeggen wel dat ze dit doen. De praktijk is dat het geld dat daarvoor beschikbaar wordt gesteld, in het kader van de “budgettair neutrale farmacie”, wordt wegbezuinigd uit de distributie. Het gevolg is minder mensen op de vloer, langere wachttijden en geringere voorraden en ontevreden klanten. Schiet dus niet erg op.
    Refereren aan wearables en 3.D printers geeft geen blijk van enig inzicht in de dagelijkse praktijk. Wellicht grappig bedoeld, deze columm.
    In dat kader meldt ik mij ook meteen aan voor zo’n mooie 3.D printer die alles voor ons kan printen. Beetje down van alle ontwikkelingen? Via de 3.D printer effe gauw wat cocaïne pillen gemaakt en als bij verdienste heroine capsules? Da’s pas een nieuw en innovatief verdienmodel.

    Plaats een Reactie

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *