Column: Fifty shades of grey

Maayke Fluitman“Executive seminar: waardevolle zorg voor de patiënt”,
“Seminar: Anders… Vasthouden, Organiseren, Leidinggeven, Veranderen, Interveniëren” 
“Materclass: eHealth: van digitale strategie naar executie”

Zomaar wat voorbeelden van bijeenkomsten, seminars, masterclasses en nascholingen die in de mailbox van zorgprofessionals binnenkomen. Allemaal bedoelt om ons betere zorgverleners te maken en erop gericht de patiënt nog beter te kunnen begrijpen. Als we de tijd ervoor konden vrijmaken dan zouden we ons op ieder facet van ons mooie vakgebied kunnen bij- en nascholen. Ondertussen trainen en leren we en halen we onze registratiepunten zo goed en zo kwaad als het lukt. We worden wijzer en wijzer, gaan onze patiënten beter begrijpen en leveren betere zorg. Hopen we.

Om het gehele zorgsysteem te verbeteren verblijven sommigen van ons uren in vergaderzalen en overlegruimtes waar zij het eens trachten te worden over noodzakelijke veranderingen, verbeterde samenwerking en hoe uitkomsten te optimaliseren. Grijze pakken, genderneutraal, wisselen de gang naar het koffieapparaat af met het vaststellen van agenda’s en het afvinken van actielijstjes.

Maar terwijl we drukdoende zijn met leren en overleggen hoe de zorg zo te optimaliseren opdat de zorgvrager krijgt wat zij of hij verwacht en nodig heeft, vergeten we vaak echt stil te zijn en te luisteren naar haar of zijn individuele behoeftes.
Indrukwekkend was het dan ook toen op 11 januari jl. , een zaal vol met zorgprofessionals, managers en bestuurders oorverdovend stil werd tijdens het optreden van Jaap Bressers. Een stilte die slechts doorbroken werd door gelach uit de zaal. Jaap Bressers, zoals hij zelf zegt, een ‘sit down comedian’, veegde uren aan seminars en overleggen van tafel door op indringende, maar zeker ook ludieke wijze zijn eigen verhaal te doen. Zíjn beleving van dat éne zo noodlottige ongeluk en hoe juist een klein gebaar van een zorgprofessional het verschil voor hem maakte.

Hoe simpel kan een verandering soms tot stand komen, niet door rocket science, maar juist door een kleine, bijna instinctieve, menselijke handeling of reactie. Aandacht geven en echt luisteren naar wat de ander, de zorgvrager, van ons verwacht. Soms zelfs zonder woorden. We voelen, we weten allemaal dat het hier om draait in de zorg. Helaas vergeten we dit, terwijl we staande proberen te blijven onder de druk van alle overleggen, actielijsten en leermomenten, vaak te gemakkelijk.

‘Fifty shades of grey’, staat bij mij voor de grijze kleurstellingen van (mantel)pakken tijdens al die vergaderingen, symposia, seminars en masterclasses. Waarschijnlijk niet wat u dacht toen u de titel zag. Maar ik had wel uw aandacht.


Maayke Fluitman is apotheker en eigenaar van care2create en de SelfCareFactorY.com. Haar focus ligt op het adviseren en ontwikkelen van diensten en producten op het gebied van self care, wellness en healthcare.

 

 

Auteur: redactie
Categorie: 2018
Tags: ,

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *