Column Maayke Fluitman: Don’t try this at home…

KNMP-Maayke-Fluitman-FarmaMagazineExperimenten met ontploffende chemicaliën, motorrijders die over brandende auto’s heen springen, we zien het vaak op tv. Hoewel gezond verstand ons meestal helpt om te realiseren dat we dit echt niet zelf moeten uitproberen volgt toch vaak nog de waarschuwing: Don’t try this at home.

De lijst met mogelijke letsels, soms zelfs dodelijk, is eindeloos. Gelukkig houden de meesten van ons zich dan ook aan dit gegeven advies en genieten we van de stunten die anderen uitvoeren. Beter is het om je bezig te houden een veiligere activiteit als bijvoorbeeld tennis, voetbal, golf. Sporten: een gezonde, geaccepteerde bezigheid. Als je helemaal niets aan sport doet ben je zelfs ‘ongezond’ bezig.

Althans, dat dacht ik. Tot mijn verbazing heeft Consument en Veiligheid, op verzoek van het ministerie van VWS, becijfert dat sportblessure jaarlijks bijna 600 miljoen kost en 1,7 miljoen verzuimde werkdagen. En dat is nog niet alles, Consument en Veiligheid waarschuwt zelfs dat het aantal blessures alleen nog maar zal gaan toenemen. Nog even en na iedere voetbalwedstrijd volgt de waarschuwing: Don’t try this at home.

Waarschijnlijk zal het zo ver wel niet komen maar er wordt wel nagedacht over hoe al die blessures voorkomen moeten worden. Daar zal zeker een goed advies over opgesteld worden. Adviseren daar zijn we in de zorg heel goed in. Advies geven is één van onze kerntaken, ondersteund door onderzoek, dus goed onderbouwd en daarom moet het opgevolgd worden. Wij weten wat goed voor u is!

Maar, slaan we niet door met al onze opgestelde en afvinkbare adviezen? Moeten we als professionals niet meer op zoek naar de dialoog met de zorgvrager? Moeten we, juist omdat we professionals zijn, het geldende advies soms niet laten voor wat het is en op basis van individuele behoeften en omstandigheden ook advies kunnen geven dat niet gestandaardiseerd is maar wel de juiste oplossing voor die persoon is?

We kunnen ons wel helemaal suf rekenen op sportblessures, specialistische begeleiding, de impact van zorgaanbieders op de kwaliteit van leven en ga zo maar door. Maar hoe meer onderzoeken en resultaten, hoe langer de afvinklijstjes en hoe onwerkelijker en tegenstrijdiger de adviezen worden. Steeds vaker realiseer ik me dat de combinatie van expertise, gezond verstand en daadwerkelijke, echte dialoog met de patiënt leidt tot verbetering van zorgaanbod en meer innovatieve ontwikkelingen.
Als we van tevoren hadden doorgerekend wat de werkelijke, maandelijkse kosten van mobiele telefonie echt zouden zijn en zou het advies van de overheid geweest zijn: ‘investeer hier nooit in’. Op basis van dat advies zouden we nog allemaal vast zitten aan de vaste lijn.

En toch: iedereen heeft een mobiele telefoon, niemand zou meer zonder kunnen. Wij ervaren dit met z’n allen als een toegevoegde waarde bij veel van onze dagelijkse activiteiten.
Zou daarom ook de zorg er niet bij gebaat zijn iets meer te luisteren naar de behoeftes van de patiënt en dat dan te combineren met gezond verstand van de zorgverlener die heus wel weet wanneer hij opgelegde en voorgeschreven adviezen en richtlijnen gewoon even naast zich neer moet leggen. Misschien dat een innovatieve revolutie als die van de mobiele telefoon dan ook zomaar kan plaatsvinden in het zorg.

Do try this at work!!


Maayke Fluitman is apotheker en eigenaar van care2create en HealthcareMatchMaking. Haar focus ligt op het initiëren, begeleiden en naar de markt brengen van innovatieve ‘Healthcare, Wellness en Self care’ concepten.

Auteur: redactie
Categorie: Columns
Tags: ,

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *