Column: Ik zit op Parship

Henk PastoorsJa, ik  moest natuurlijk wel enige gene overwinnen om dit met u te delen. Ik zit op Parship. Niet om een jonge vrouw te scoren, maar voor inspiratie voor deze column. Of dit mijn echte motief is, zult u nooit weten, want in de bonte verzameling van halve en hele onwaarheden draai ik lollig mee in deze kneuzenkermis. En niet zonder succes, want de dames zijn op zoek naar een betrouwbare en krachtige stier. Ik  ben op de site wel 8 jaar jonger en 12 kilo lichter en heb ik de foto van George Clooney geüpload. Mijn probleem is natuurlijk wel hoe ontsnap ik uit de klauwen van mijn eigen leugen. Maar het is natuurlijk wel aan de ander om deze Avatar tot de kern af te pellen.

Op datingsites doet iedereen aan de verminking van de werkelijkheid dus ik heb er zelf ook geen probleem mee. Er staan duizenden perfecte profielen. Medisch specialisten moeten tussen hun ‘evidencebeest ’ interventies  door regelmatig hun e-mail op Parship hebben gecheckt en daarmee het verschil tussen correct en up-coding hebben afgekeken. Is er een morele grens? En als iedereen zich presenteert als de ideale partner wat is dan de nullijn en hoe kun je dan nog ijken?

De ideale ‘ik’ is offline natuurlijk niet vol te houden. In het geval van de medisch specialist heeft de NZa de rol van het demasque. Ik ben een dromer en ben dus al een paar keer met boter en suiker het schip ingegaan.

Hoe is dat te verklaren? Op een datingsite ontbreekt de context. In de discussie over dure medicijnen is dat niet anders. Recent heb ik Henk Eleveld horen zeggen dat de farmaceutisch industrie geen imagoprobleem zou hebben als de farmaceutische industrie drastisch haar prijzen zou verlagen. Dat kan dan wel zo zijn, maar als Menzis geen imagoschade wil oplopen zou het aan alle 8-jarige jongetjes het dure medicijn Straterra moeten verstrekken. Ik vind dat er in beide gevallen sprake is van een soort academische satire met desinteresse voor de context van de ander. Dit is geen marktwerking maar mistwerking.

Dat is blijkbaar de norm, maar ook hier is de vraag wat is het ijkpunt? Ik zou heel graag zien dat voordat een ‘duur geneesmiddel‘ op de markt komt er een verkenning van de context komt met alle relevante partijen aan een tafel. Wellicht dat hierdoor de aanleiding en het effectbejag van de sluis van Schippers, het creëren van een eenzijdige perceptie in de media, niet meer nodig is. De discussie rondom dure medicijnen is toch geen datingsite! Lazer toch op. Er is nog veel over te zeggen, maar ik moet nu stoppen. Even mijn e-mail checken op… Parship.

Henk Pastoors is directeur van TopSupport Strategie en Informatie. Hij levert als adviseur maatwerk in analyse en strategie in de farmacie en zorg.

 

 

Auteur: redactie
Categorie: 2016
Tags: , , , , ,

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *