Cursus Interacties tussen geneesmiddelen en voeding

Dat geneesmiddelen en voeding elkaar kunnen beïnvloeden is wel bekend, maar niet altijd is duidelijk dat dit grote gevolgen voor de patiënt kan hebben. Meer kennis verhoogt de medicatieveiligheid en verbetert de effectiviteit van een farmacotherapeutische interventie. Reden voor ziekenhuisapotheker Rinske Pauw (Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis Tilburg) om daarvoor meer aandacht te vragen. Dat gebeurt onder andere met een cursus op 24 september a.s.

Vanuit persoonlijke interesse heeft Rinske zich verdiept in de interactie voeding / geneesmiddelen. “Voedingsmiddelen en -supplementen kunnen de farmacokinetiek en -dynamiek van een geneesmiddel aanzienlijk beïnvloeden”, merkt ze op. “Op verpakkingen van veel voedingssupplementen staat het advies om de arts of apotheker te raadplegen over mogelijke interacties. De kennis is vaak niet bij artsen en apothekers aanwezig. Enerzijds omdat het in de opleidingen nauwelijks een punt van aandacht is en anderzijds omdat de wetenschappelijke inzichten niet makkelijk voorhanden zijn.

Werkgroep Geneesmiddel-Voeding Interacties
Reden voor Rinske om kennisexperts bij elkaar te brengen. Dat heeft geleid tot de oprichting van de Werkgroep Geneesmiddel-Voeding Interacties (WGVI) met o.a. vertegenwoordiging van het RIVM, CBG, Wageningen Universiteit en ziekenhuizen. “Een kennisgroep met veel expertise, die het onderwerp op de kaart willen zetten”, zegt ze tevreden. Dat heeft o.a. geleid tot deze cursus. In één dag doen de deelnemers belangrijke kennis op die direct toepasbaar is.”

Risico’s
“Bepaalde voedingsinterventies kunnen impact hebben op geneesmiddelen, waardoor een middel niet werkt, of juist teveel”, licht Rinske toe. “Andersom kunnen geneesmiddelen impact hebben op de voedingsstatus. In beide gevallen kan dat leiden tot risico’s voor de patiënt. Zorgverleners moeten zich daarvan bewust zijn. Zoals de verminderde werking van het antibioticum ciprofloxacine door gelijktijdige inname met melkproducten. Of het risico op magnesium-, ijzer- of vitamine B 12-tekort door langdurig gebruik van protonpompremmers. Suppletie is dan noodzakelijk. Ook kunnen bijvoorbeeld antidepressiva, bètablokkers en opiaten leiden tot minder eetlust. Met name bij ouderen neemt het risico op ondervoeding hierdoor toe.”

Interactief programma
Rinske: “De cursus van 24 september is interactief, met o.a. casuïstiek en een kennisquiz. Deelnemers doen op een aantrekkelijke manier veel kennis op over alle aspecten van interacties tussen geneesmiddelen en voeding. Dat maakt dat ze er in hun eigen praktijk krachtiger en kundiger mee kunnen omgaan.”

Meer informatie
De cursus Interacties tussen geneesmiddelen en voeding wordt aangeboden door PAOFarmacie op 24 september a.s. in Utrecht. Zie www.paofarmacie.nl

Gerelateerde berichten

Auteur: redactie
Categorie: Actueel

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.