Column: DA is geen Kruidvat

Henk Pastoors DAZonder zich schijnbaar met elkaar te hebben bemoeid, hebben de broertjes Castelijns in december een aardig potje Stratego gespeeld. Lang hebben ze er niet over gedaan. Volgens mij hebben ze beiden gewonnen en dat is natuurlijk altijd de succesformule om tot resultaat te komen. Als bonus komen er wellicht ook nog de D.I.O. drogisterijen bij. Je kon er natuurlijk op wachten. De overname van Mediq door Brocacef waarbij schaalgrootte c.q. volume zeker een belangrijk koopmotief zal zijn geweest, zal door de enige zogenaamde ‘niet-ketenapotheken van betekenis’ met argusogen zijn bekeken. De broertjes Castelijns houden van retail en dat doen ze volgens mij onwaarschijnlijk goed.

Ik zou weleens een kijkje willen nemen ten kantore van Mosadex. Er moet een vergezicht zijn. Zijn de 200 DA-drogisten een springplank naar het inrichten van 200 nieuwe apotheken c.q. apotheekafleverpunten? Er zal zonder enige twijfel een strategie zijn hoe de overname van DA kan bijdragen tot positieversterking van Mosadex en haar klanten. Zorginhoudelijke aspecten worden door de NFZ gecontracteerd en hebben hiermee Mediq in één jaar tijd links en rechts gepasseerd. Schaalgrootte, volume en ICT zijn prachtige instrumenten om zorginhoudelijke diensten te ontwikkelen.

Wat betreft de openbare apotheek blijft farmaceutische zorg een absolute kerntaak. Bij het laatste ASKA overleg sprak Cor Molenaar, retailexpert. In zijn ogen zijn apothekers helemaal geen ondernemers. Je wordt niet actief aangesproken, je zit te wachten op een – meestal – plastic stoel en ben je eindelijk aan de beurt, dan zijn die verdraaide preferentiepillen er niet. In Amsterdam is een hotel waar geen incheckbalie meer is. Je wordt tegemoet getreden door een gastvrouw met een iPad en je wordt uitgenodigd met een healthy sapje waarbij actief wordt geïnventariseerd wat het hotel kan doen om aan de serviceverwachting te voldoen.

Wat ik bedoel te zeggen is dat er geen bedrijfstak is zoals de openbare farmacie waar ogenschijnlijk zo weinig aan de balie/cliënt-beleving is veranderd. Vreemd eigenlijk, omdat de vele duizenden interventies juist daar nogal het verschil maken. Apothekers zijn in staat om een olifant in Madurodam te verstoppen. Apothekers zijn geen retailers en hebben een matig ontwikkeld gevoel voor klantsensitiviteit. Ik verzeker u dat Castelijns junior – niet alleen zondags op zijn racefiets – daar zo zijn eigen ideeën over heeft. Met de DA-wind in zijn rug zal hij zeker in de kopgroep van het zorgpeloton willen rijden. Het pleit voor deze coureur die tussensprint na tussensprint weet te winnen. Wat anderen daar ook over roepen: DA is echt geen Kruidvat.

Auteur: redactie
Categorie: 2016
Tags: , , , ,

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *