De zware bevalling van BENU 2.0

Tolhuisen & De JongPartner voor de zorgconsument. Dat is de ambitie van Brocacef met de apotheken van BENU nu de overname van de apotheken en groothandel van Mediq rond is. Eindelijk rond, want het duurde anderhalf jaar voordat de ACM onder strenge voorwaarden – als afstoten van 89 apotheken – goedkeuring gaf. De nieuwe markleider met 502 apotheken beraadt zich op een juridisch gevecht met diezelfde ACM. Peter de Jong en Bart Tolhuisen blikken terug en kijken vooruit.

CEO Peter de Jong van de Brocacef Groep waaronder BENU valt kan nu wel weer nuchter terugkijken op een periode vol met overleggen, afstemmen, passen en meten. Eigenlijk kijkt hij liever vooruit. Naar de komst van de 2800 medewerkers van Mediq. Die maken de komende weken de overstap van het markante pand aan de A2 in Utrecht naar het pand aan het water in Maarsen.
Om de nieuwkomers welkom te heten heeft Brocacef flink geïnvesteerd in de huisvesting. De forse verbouwing is nog maar net afgerond. Hier en daar ruikt het zelfs nog naar verf.

Niet iedereen overleeft de overname. Voor enkele tientallen op het hoofdkantoor valt het doek. Een sociaal plan moet deze medewerkers op weg helpen naar ander werk. Eindelijk kan hij dan samen met de 5.000 medewerkers beginnen met het bouwen aan ‘BENU 2.0’. Maar wat was de overname van Mediq Apotheken en groothandel een bevalling. Begin vorig jaar voorspelde De Jong nog dat de goedkeuring in juni zou komen. En BENU zou dan met zo’n 600 apotheken met afstand de grootste apothekenorganisatie zijn.

Het werd inderdaad juni, maar wel een jaar later dan verwacht. 18 maanden hebben de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de NZa en de Europese Commissie nodig gehad om het licht op groen te zetten voor de overname door Brocacef van Mediq.

En het zijn geen 600 apotheken geworden die de naam van BENU gaan dragen, maar 502 want van de ACM moet er afscheid worden genomen van 89 apotheken. Ook moest ziekenhuisgroothandel Distrimed de deur uit. Distrimed wordt overgenomen door Pluripharm.

Complex
De overname was complex. ACM wilde voorkomen dat Brocacef een te sterke positie zou krijgen in plaatsen met meerdere apotheken van BENU. Consumenten, zorgverzekeraars en ziekenhuizen moeten iets te kiezen hebben, zo redeneert de waakhond.

Bij Brocacef vechten twee emoties om voorrang: het gevoel dat de ACM wel erg moeilijk deed en de blijdschap dat nu eindelijk begonnen kan worden met de integratie van wat de beste apothekenorganisatie van het land moet worden.

“Ja, we zijn er heel blij mee”, vertelt Peter de Jong in zijn nieuwe kamer. Directeur retail Bart Tolhuisen straalt ook. “Dolblij dat we na 18 maanden eindelijk aan de slag kunnen. Een lange periode die niet goed was voor de medewerkers, voor de bedrijven die investeringen moesten uitstellen en voor de klant waarin we ook niet veel konden investeren. De ACM heeft wel heel veel tijd gestopt in dit proces, heeft veel gesproken met zorgverzekeraars, ziekenhuizen en concurrenten. Dat hebben ze allemaal niet gedaan tijdens de fusie tussen de apotheken van Lloyds en van BENU.”

En dat steekt. Brocacef moet namelijk apotheken afstoten. Meer dan vooraf rekening mee werd gehouden. Anders zou het bedrijf in een aantal gebieden en markten het voor het zeggen krijgen. En daar stak de ACM een stevige stok voor.

Deed de ACM in jullie ogen te moeilijk?
De Jong: “De ACM heeft met een onderzoek van anderhalf jaar in ieder geval een nieuw record gezet. Wel hebben we het gevoel dat ze met twee maten meten. Tijdens de overname van Lloyds en BENU waren franchisers en partnerapotheken wel concurrenten van elkaar en mochten die klant blijven bij ons. Nu stelde de ACM dat onze franchisers en zelfstandige partnerapotheken geen concurrent zijn van apotheken in eigendom van BENU. En dat we daar afstand van moeten nemen.”

Daar was misschien nog wel mee te leven, maar voor Brocacef was het een verrassing toen de eis op tafel kwam om apotheken de deur uit te doen die de enige zijn binnen een straal van vijf kilometer. Zorgverzekeraars waren namelijk bang dat deze ‘monopolie-apotheken’ leiden tot verplichte contractering en hogere prijzen voor geneesmiddelen in de apotheek. Maar de grootste verrassing was dat de ACM eiste dat deze apotheken gedurende twee jaar ook niet meer mogen inkopen bij de groothandel. “Een onbegrijpelijk maatregel die buitenproportioneel is. Dat vinden onze juristen ook. We beraden ons op de mogelijkheid om dit zogenaamde groothandelsverbod ter discussie te stellen”, zo stelt De Jong.

Hebben jullie altijd vertrouwen gehad in een goede afloop?
De Jong: “Tweemaal dacht ik dat het niet meer goed zou komen. De eerste keer was vorig jaar zomer toen de ACM bekend maakte dat onze franchisers en zelfstandige partnerapotheken geen concurrent zijn van apotheken in eigendom van BENU. We hadden niet gerekend op die harde opstelling van de ACM. Daar baalde ik echt van. De tweede keer toen de ACM stelde dat BENU op te veel plaatsen in het land een monopolie zou krijgen. Toen vroeg ik me af of de ACM ons nog wel goedkeuring zou willen geven.“

Waarom bent u dan toch doorgegaan?
“Op basis van de gesprekken – onderhandelen kan ik het echt niet noemen – met de ACM bleek dat we niet de helft van de monopolies hoefden af te staan. Dan past de uitkomst nog in de businesscase en kunnen we de plannen die we hebben goed uitvoeren.”

De apotheken die in de verkoop gaan komen onder apart management. De 51 franchisers waarvan afscheid wordt genomen mogen de naam BENU tot 1 februari volgend jaar nog dragen.

Als u dit allemaal had geweten was u er dan wel aan begonnen?
Tolhuisen: “Ja, want we willen met Brocacef de toonaangevende speler in de markt worden. De kans om Mediq te kopen krijg je maar een keer. De overname komt op het juiste moment. Met de combinatie Mediq en BENU nemen we een voorsprong op de rest. In ons land zal er niet snel een sterkere combinatie ontstaan. Dus het is en blijft een verstandige overname. Als we vooraf hadden geweten dat de ACM zo streng zou zijn en dat we 89 apotheken moeten afstaan, dan hadden we het ook gedaan.”

Met die 502, waarvan de helft franchiser en partner, is Brocacef nog steeds de grootste apotheekketen. Alliance Healthcare Nederland staat met 60 Boots-apotheken en zo’n 130 zelfstandige Alphega-apotheken op grote afstand. Mosadex heeft ruim 400 Service Apotheken als klant, maar daar is de apotheker zelf de eigenaar. Wel heeft Mosadex de drogisterijketen DA overgenomen.

Hoogste waardering
De grootste worden is echter nooit het doel geweest van de hele operatie, benadrukt Bart Tolhuisen. “We willen de apotheken met de hoogste waardering. Als marktleider ben je dan de toonaangevende partij.”

Verdere efficiency als integratie van ICT-systemen, betere logistiek en voorraadbeheer van geneesmiddelen moet geld vrijmaken voor investering in zorgconcepten. Bijvoorbeeld in het zorgprogramma GFZ van Mediq dat de medicatie van patiënten analyseert op medicatiecombinaties, doelmatigheid en therapietrouw. Een systeem dat de voorkeur heeft boven het programma van BENU. BENU gaat dit systeem binnen zes maanden installeren in alle apotheken. “GFZ hebben we hoog zitten. Het is ook een goed systeem om de relatie met de voorschrijver te verbeteren. Daarom hebben we het complete team met tien apothekers van Mediq dat zich bezighoudt met dit zorgprogramma intact gelaten. BENU kan iets leren van de innovatieve kracht van Mediq, terwijl BENU voorop loopt met een hoge waardering van de klant. Zo vul je elkaar goed aan”, stelt Tolhuisen.

Hoe typeert u de BENU-apotheker?
Tolhuisen: “De BENU-apotheker is en blijft de laagdrempelige zorgverlener in de wijk. Maar we gaan een stap verder. De BENU-apotheek moet de persoonlijke adviseur van de zorgconsument zijn, van alle zorgklanten. We willen onze klanten echt helpen, want nu moeten we te vaak ‘nee’ verkopen aan de klant als het gaat om incontinentie of diabetes. We willen ons dus meer gaan profileren als de partner van de klant. Is een product niet te leveren via de apotheek dan gaan wij ervoor zorgen dat de klant het wel krijgt. Door onze schaalgrootte zijn we ook altijd dichtbij en bereikbaar: met de fysieke apotheek, ons callcenter, 24-uurs kluisjes en de inzet van e-health. Onze ambitie is om de klant een totaalpakket aan producten en diensten op een geïntegreerde manier te leveren. Dat kan aan de balie van de apotheek, maar ook via internet of het callcenter. Maar altijd onder regie van de apotheek en met een persoonlijke relatie met de lokale apotheker.”

Investeren in klanten moet een hogere waardering opleveren. En betere contracten met zorgverzekeraars. De Jong: “Als klanten tevreden zijn over onze bereikbaarheid, de korte wachttijden, onze benadering en onze zorgprogramma’s dan kunnen we betere afspraken maken met verzekeraars. Zorgverzekeraar werken namelijk graag samen met zorgverleners die een hoge klanttevredenheid scoren. Zorgverzekeraars zullen dan sneller bereid zijn te investeren en met ons samen te werken. Dat kan leiden tot het afsluiten van betere contracten. Maar zorgverzekeraars zullen hun klanten ook sneller doorverwijzen naar de BENU-apotheek: daar moet u zijn!”

De ambities zijn helder. De aandacht gaat nu eerst uit naar de integratie van Mediq en BENU waarvoor twee jaar is uitgetrokken. In zes maanden verdwijnt de naam Mediq uit het straatbeeld om plaats te maken voor BENU. Daarmee komt een einde aan een historie van wat ooit in 1899 begon als OPG en via Mediq verder gaat als BENU. Mediq gaat 117 jaar later verder met het leveren van medische hulpmiddelen en bijbehorende zorg aan huis.

Dit is Brocacef
De board van Brocacef bestaat uit Peter de Jong, Bart Tolhuisen (retail) en Johan Eeken (financieel). Gerard Mulder (commercieel) en Jan Dekker (logistiek en afkomstig van Mediq) zitten direct naast de board. Brocacef Groep in Maarssen is een groep van ondernemingen, actief in distributie van geneesmiddelen en medische producten. Daarnaast ontwikkelt Brocacef Groep apotheek- en farmaceutische zorgconcepten. Brocacef Groep heeft nu een omzet van € 2 mrd, telt ongeveer 5.000 medewerkers. Brocacef Groep is onderdeel van de PHOENIX group met vestigingen in 26 landen en van Celesio AG actief in 14 landen.

Tekst:Niels van Haarlem
Fotografie: Frank van Wijck

Gerelateerde berichten

  • Brocacef legt zich niet neer bij besluit ACMBrocacef legt zich niet neer bij besluit ACM Nu overname van Mediq apotheken en groothandel rond is overweegt Brocacef een juridisch gevecht met de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De eis van de waakhond om apotheken die het […]
  • Bart Tolhuisen (Brocacef): Alle apotheken blijven openBart Tolhuisen (Brocacef): Alle apotheken blijven open De voorgenomen verkoop van Mediq apotheken en groothandel aan Brocacef betekent het einde van de OPG-apotheek. En de start van een nieuwe apotheekorganisatie. Maar eerst moeten de […]
  • Peter de Jong: Waar zijn de inves­teerders?Peter de Jong: Waar zijn de inves­teerders? Terwijl de contouren van de eerste lijn steeds scherper worden, blijven de echte innovaties in de farmaceutische zorg uit. Het ontbreekt in de farmacie aan investeerders, stelt de nieuwe […]
  • Onderzoek BENU naar Nederlandse apotheekOnderzoek BENU naar Nederlandse apotheek De Nederlandse apothekers leveren hoogwaardige zorg, vanuit efficiënte apotheken tegen lage kosten, zo laat Europees onderzoek van BENU zien. “In Europa zijn we koploper in efficiency en […]
  • Brocacef sleept ACM voor de rechterBrocacef sleept ACM voor de rechter Brocacef sleept de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor de rechter. De apothekenorganisatie is het niet eens met voorwaarden die de ACM stelt rondom de overname van Mediq Apotheken […]

Auteur: redactie
Categorie: 2016
Tags: , , , , ,

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *