Een opgeruimd bureau

Jaap_dick_kleinDit is het eerste artikel in de reeks: ‘De mens achter de apotheker’. Van het laagste punt in Nederland Nieuwerkerk aan den IJssel, tot het hoogste punt de Vaalserberg, vertellen apothekers over zichzelf, hun vak, hun ambities en de keuzes die ze maken. Oftewel: een kijkje in de keuken van uw collega. In deze editie: Jaap Dik, apotheker Kring-apotheek in Vianen.

 

“We kunnen overal een foto maken. Geen probleem. Voor de medicijnrobot misschien? Daar ben ik wel heel trots op! Liever voor die blauwe zakjes? Ook prima hoor.” Jaap Dik loopt door de apotheek in Hof van Batenstein. Het is vrijdagmiddag en het is druk aan balie. In deze moderne apotheek werken apothekers, assistentes, een apotheekhulp, stagiaires, bezorgers, een logistiek medewerker voor de robotvulling en studenten onder de vlag van Kring-apotheek. Jaap is een vriendelijke, toegankelijke man met een grote glimlach. Hij haalt koffie: “Een kenmerk van een apotheker? Ha, even denken. Nou, je kunt er wel vanuit gaan dat het iemand is die nauwkeurig is, kan ordenen en categoriseren. Het is niet iemand met een rommelig bureau bijvoorbeeld. Dat werkt niet.”

Altijd apotheker willen worden?
“Ik wist al op de basisschool wat ik wilde: iets met geneeskunde en iets met chemie. Toen stelde iemand farmacie voor en dat was precies de combinatie die ik zocht. Ik heb daarna nooit meer getwijfeld aan mijn keuze, ook al vond ik het een moeilijke studie. Na mijn opleiding stond ik voor de volgende keuze: apotheker worden in een apotheek of gaan werken in de farmaceutische industrie. Ik heb voor het eerste gekozen omdat ik het contact met cliënten erg leuk vind. Ook nooit spijt van gehad. Ik zit in de maatschap van deze apotheek en Apotheek Monnikenhof, ook in Vianen. In het totaal werken er 32 medewerkers in beide apotheken.”

Inmiddels zit je bijna 30 jaar in het vak. Is er veel veranderd?
“Zeker, zeker. Door de toegenomen automatisering, kunnen we het gebruik van medicatie veel beter monitoren dan vroeger. Dat is voor cliënten een enorme vooruitgang. Ik weet nog toen ik net in Vianen begon. Mijn collega had een van de eerste apotheekcomputers aangeschaft. Dat was een enorme kast die met een takel naar boven gehesen moest worden. En wat kon dat ding? Etiketjes uitprinten en een beetje administratie bijhouden, that’s all. Medicatiebewaking, zoals we dat nu kennen, stond nog in de kinderschoenen. Ook de samenwerking en het overleg met andere professionals is de afgelopen jaren verbeterd. Zeker in dit pand. De huisartsen zitten op dezelfde gang en je loopt gemakkelijk bij elkaar naar binnen. Vooral jonge artsen staan open voor overleg.“

Alleen positieve veranderingen?
“Nee, er zijn ook ontwikkelingen die minder fijn zijn. Vorige maand hebben we een productieprobleem met penicilline aan de hand gehad. Daarnaast word ik niet blij van de enorme berg administratie. Alles moet worden bijgehouden en geteld. Ook het feit dat wij als apothekers soms voor politieagent moeten spelen, vind ik niet prettig. Zoals momenteel het geval is bij de uitgifte van verbandmiddelen. Om voor vergoeding van verbandmiddelen in aanmerking te komen, moeten we een formulier invullen. Wij  worden geacht te controleren of het juiste verbandmiddel wordt geleverd: gaat het om een gele wond of een zwarte? Komt er vocht uit de wond of niet? Wij moeten een behandelplan opstellen. Absurd. Deze manier van werken schiet zijn doel totaal voorbij. Het is deze bemoeizucht van buitenaf die mij enorm kan irriteren. ”
En toch stap je ’s morgen vrolijk uit je bed om naar je werk te gaan?
Lacht: “Ja hoor, absoluut. Maar misschien moet ik daar iets bij vertellen. Ik werk twee dagen per week in de apotheek. De rest van de week ben ik bezig met apotheekautomatisering zoals de ontwikkeling van het Elektronische Patiënten Dossier (EPD). Ik zit in de raad van toezicht van het EPD. Alle politieke besognes maak ik mee. Soms ga ik naar Den Haag om een aantal zaken toe te lichten want eerlijk is eerlijk, ik heb af en toe het idee dat ze niet begrijpen waar het over gaat. Zo is er bijvoorbeeld geen sprake van een echt dossier. De naam is inderdaad misleidend. Het EPD is een stukje infrastructuur waardoor gegevens gekoppeld kunnen worden. Er worden nergens feitelijke data opgeslagen. Er is een groep mensen die mordicus tegen het EPD is. Dat is hun recht. Maar ze moeten niet coûte que coûte iets tegenhouden wat heel goed is voor anderen, die misschien wat minder goed voor zichzelf kunnen opkomen. Patiënten hebben alle belang bij een goed functionerend EPD.”

Hoe zie jij de toekomst?
“Als ik kijk naar het vak van apotheker dan is er wel een belangrijk punt van zorg. De service, de begeleiding en het advies dat wij aan onze patiënten geven, wordt in principe betaald uit de vergoeding voor receptregels. Wij zouden meer service willen bieden maar dat kan niet. Financieel gezien zit daar geen ruimte. Dus we moeten keuzes maken en het risico is dat we steeds meer zorg en service achterwege laten terwijl dat nu juist onze core-business is. Dat is de meerwaarde van een apotheker. Alleen doosjes schuiven kun je bij wijze van spreken ook aan robots overlaten. Het is een enorm dilemma voor veel apothekers. Wij hebben in deze apotheek op een gegeven moment een bewuste keuze gemaakt. We hebben ingezet op zorg in de hoop dat het er in de toekomst meer voor betaald wordt. In dat kader zijn we extra trots dat we een vier-sterrenapotheek zijn!

“Nog een kopje koffie?”

Gerelateerde berichten

  • Karien Wymenga: Meer dan een apothekerKarien Wymenga: Meer dan een apotheker Dit is het dertiende artikel in de reeks: ‘Drijfveren’. Van het laagste punt in Nederland Nieuwerkerk aan den IJssel, tot het hoogste punt de Vaalserberg, vertellen apothekers over […]
  • Stenen stapelen voor gelukStenen stapelen voor geluk Astrid De Hesselle-Vos (30) staat voor de foto die ze maakte tijdens haar huwelijksreis naar de Noordkaap. Op de foto staan de gestapelde stenen bij de poolcirkel die volgens velen geluk […]
  • recept_uit_de_muurHerhaalrecept uit de muur Het is een aantrekkelijk idee: de patiënt die alleen maar voor herhaalmedicatie komt niet meer in de wachtrij voor de balie laten staan, maar deze medicatie gewoon uit een in de muur […]
  • Birgit van Tuijl Knipscheer, Kring-apotheek Blixembosch en Artois in EindhovenBirgit van Tuijl Knipscheer, Kring-apotheek Blixembosch en Artois in Eindhoven Een kleurrijk team!: Dit is het negende artikel in de reeks: ‘Drijfveren’. Van het laagste punt in Nederland Nieuwer­kerk aan den IJssel, tot het hoogste punt de Vaalserberg, vertellen […]
  • Apotheker/inspecteur bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ)Apotheker/inspecteur bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) Carolien de Bruijn (1962) Apotheker/inspecteur bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Studie Farmacie in Groningen, registratie tot apotheker (1988) Hoe is je carrière na de […]

Auteur: redactie
Categorie: Opinie