Efficiënte bedrijfsvoering wordt steeds belangrijker

ok 2012 biedt voor openbare apothekers weer nieuwe uitdagingen, zoals de invoering van vrije tarieven. Het belang van een efficiënte bedrijfsvoering is daarom groter dan ooit

De apothekers bij Mediq Central Filling en Mediq Systemfarma kunnen hierover meepraten, want er komt meer bij kijken dan enkel baxteren en herhaalmedicatie verzorgen.

Central filling kan voor lucht zorgen in de apotheek. Baxteren en central filling zorgt namelijk in veel gevallen voor meer
veiligheid, efficiëntie en patiëntvriendelijk, maar kan ook het routinematig werk uit de apotheek halen. Daardoor kunnen medewerkers anders worden ingezet, bijvoorbeeld voor klantcontact, farmaceutische patiëntenzorg (FPZ) of andere diensten waar verzekeraars in toenemende mate een vergoeding voor bieden.

Frits Sampimon, apotheker bij Mediq Central Filling en Mediq Systemfarma, benadrukt dat het bij baxteren en central filling om meer gaat dan veilige, state-of-the-art technologie en stipte leveringenservice. “De bedrijfsvoering van de apotheek moet aangepast worden om optimaal voordeel te behalen. Wij proberen de apotheek de knowhow te bieden die ze nodig hebben bij de implementatie van baxteren of central filling. Zo zijn de apothekersassistenten getraind in alle apotheekinformatiesystemen. Maar ook alles wat daar indirect mee te maken heeft.
“We helpen apothekers bijvoorbeeld bij het inschrijven op aanbestedingen van verzorgingshuizen. Kijk, soms is baxteren voordelig, soms central filling. Dat hangt van de situatie af. Zo’n aanbesteding is een ingewikkeld traject, waar wij inmiddels al veel ervaring mee hebben. Verder maken we informatiemapjes voor thuiswonende patiënten, zodat de apotheker op dat gebied ook aan de wettelijke eisen voldoet.” Daarnaast stellen we geneesmiddelenprotocollen op maat samen voor tehuizen en deze leggen we ter plekke – samen met de lokale apotheker – uit.”

FarmaMagazine legt de apothekers bij Mediq diverse vragen voor over Mediq Central Filling en Mediq Systemfarma

Maar moet ik ook Mediq Apotheek zijn om gebruik te maken van de diverse diensten?
Frits Sampimon, apotheker Mediq Central Filling en Mediq Systemfarma:
“Nee hoor. Sterker nog: meer dan de helft van de klanten van Mediq Systemfarma is een niet-Mediq Apotheek. Bij Central Filling groeit het percentage niet-Mediq Apotheken met dubbele cijfers. Alle apotheken zijn voor ons even waardevol en we bieden iedereen dezelfde mogelijkheden.”

Hoe garandeert Mediq Systemfarma dat de juiste tabletten in de zakjes komen?
Arnaud Septer, apotheker/ kwaliteitsmanager Mediq Systemfarma:
“Fotoschouwmachines maken van elk zakje een foto. Door de barcode op het zakje weten we exact wat er in elk zakje moet zitten. De software analyseert vervolgens de tabletten aan de hand van reeds ingeleesde originele exemplaren. Hiermee wordt bijna iedere foutief gedispenseerde tablet of capsule (of per abuis niet verpakte medicatie) opgespoord. Via beeldschermen worden de ‘foute’ foto’s bekeken, eventueel gecorrigeerd en nog door een tweede persoon beoordeeld.

Kunnen we binnenkort nog innovaties verwachten?
Martijn Driessen, apotheker/general manager bij Mediq System­farma:
“Jazeker. Een smartphone applicatie waarmee patiënten of hun mantelzorger(s) ter plekke kunnen registeren dat het medicijn ingenomen is. Ook komt er een slim systeem dat registreert of het zakje van de dispenser is genomen. Beide verhogen de therapietrouw en de medicatieveiligheid.”

Hoe wordt een verzoek om een nieuw geneesmiddel aan het assortiment toe te voegen beoordeeld?
Wilfred Joosten, apotheker/procesmanager Mediq Systemfarma:
“Het assortiment van Systemfarma bestaat uit geneesmiddelen die voldoen aan strenge eisen ten aanzien van het verpakken. Zo moet de ‘nieuwe’ verpakking niet leiden tot een te korte houdbaarheid voor de patiënt, moeten ze veilig door medewerkers van ons bedrijf verwerkt kunnen worden en mogen ze niet schadelijk zijn voor de verpakmachine. We kijken daarom naar de risico’s, de farmaceutische rationaliteit, de technische aspecten zoals vorm, houdbaarheid en stabiliteit, maar ook de eventuele vervangbaarheid door een ander middel uit ons assortiment, de continuïteit van levering en de kosten. Op dit moment verpakken wij circa 870 medicijnen, waaronder ook een reeks ‘hele tabletten van halve sterkte’ waarmee we zorg op maat kunnen bieden.”

Is het niet netter en zorgvuldiger om zelf herhaalrecepten klaar te maken?
Bas Bossenga, apotheker van Mediq Central Filling:
“Wij vinden van niet. Alle herhaalmedicatie wordt netjes per patiënt verpakt in een transparant, gelabeld, hersluitbaar zakje. Bovendien wordt het volledige central filling proces ondersteund met 100% barcodescanning, wat een optimale controle mogelijk maakt. We hebben een foutpercentage van 1 op de miljoen.”

Is Central Filling alleen tijdbesparend?
Paméla Peters, general manager Mediq Central Filling:
“Central filling neemt werk uit handen – het pakken, plakken en verpakken – zodat de assistenten meer tijd hebben voor farmaceutische patiëntenzorg. Maar er zijn meer voordelen: door central filling is de assortimentssturing beter, je hoeft minder voorraad aan te houden en je hebt minder winkeldochters. Bovendien kan central filling helpen bij het efficiënter inrichten van de apotheekprocessen en zorgen voor een betere spreiding van de werklast.”

Dit is een artikel uit FarmaMagazine nr4. 2012

Gerelateerde berichten

  • mime-attachment-2Samen sterk voor de goed geïnformeerde patiënt Chronische aandoeningen komen vaak gecombineerd voor en informatie hierover wordt meestal op verschillende plaatsen aangeboden. Diabetesvereniging Nederland (DVN), De Hart&Vaatgroep […]
  • otcGemak en bejegening; niet te onderschatten factoren De gezondheidszorg in Nederland wordt steeds belangrijker. De vergrijzing in de maatschappij is evident. De steeds ouder wordende Nederlanders zijn gewend geraakt aan een stijgende […]
  • Service Apotheek Hoeven optimaliseert bedrijfsvoeringService Apotheek Hoeven optimaliseert bedrijfsvoering Service Apotheek Hoeven optimaliseert haar bedrijfsvoering met Smart Filling en gerichte online ondersteuning van de afspraken met de zorgverzekeraar. De basis hiervoor is het […]
  • SBA workshop: Denken in kleurenSBA workshop: Denken in kleuren Zet apothekers, assistenten en andere collega’s bij elkaar. Vormen zij dan een team? Wat moet er gebeuren wil er sprake zijn van een ‘echt’ apotheekteam? Spreekt iedereen elkaar open en […]
  • letlandLET’s talk Soms zit het mee en soms zit het tegen. Soms krijg je toezeggingen uit het buitenland en gebeurt er uiteindelijk niks en soms - meestal - krijg je meer dan je had gehoopt. Zoals deze […]

Auteur: redactie
Categorie: Praktijkvoering