Familiebedrijf Ursapharm wil met nadruk een nichespeler blijven

Het Duitse farmaciebedrijf Ursapharm ziet de nadrukkelijke focus op oogziekten als haar belangrijkste sterkte. Het gepatenteerde doseersysteem dat het bedrijf voor zijn producten heeft ontwikkeld, zorgt voor een sterke marktpositie. Door zijn marktpositie heeft Ursapharm weinig last van de economische crisis.

Het lijkt op het oog een gewoon flesje van het type waarmee je neusspray of oogdruppels toedient. Maar bij nadere beschouwing blijkt er aardig wat technisch vernuft aan ten grondslag te liggen. In het flesje huist een systeem met een zuiger, twee afzonderlijk van elkaar werkende kleppen, een dubbelwandige flacon en een gepatenteerd pompsysteem. ‘Het bijzondere van dit systeem is dat het luchtvrij is’, zegt Boris Röder, directeur corporate communicatie van het Duitse farmaceutische bedrijf Ursapharm Arzneimittel GmbH. ‘Als je dit systeem gebruikt, bijvoorbeeld om je ogen te druppelen, komt er een druppel van precies tien milliliter uit. Een flesje bevat inhoud voor 300 van zulke druppels van gelijke grootte. En bij het vrijkomen van zo’n druppel komt geen lucht bij de overige inhoud van het flesje, zodat die altijd steriel blijft. Dit betekent dat we aan de inhoud geen conserveringsmiddel hoeven toe te voegen, en dat die inhoud ondanks het ontbreken daarvan toch een half jaar na opening bruikbaar blijft.’

Dit flesje met het gepatenteerde COMOD-systeem vormde weliswaar niet het uitgangspunt van Ursapharm, maar betekende wel de doorbraak van het bedrijf. ‘Het feit dat we dankzij de toepassing van dit systeem geen conserveringsmiddelen hoeven toe te voegen aan onze producten, is onze belangrijkste claim to fame’, erkent Röder. ‘Conserveringsmiddelen kunnen schadelijk zijn voor de patiënt, dus als je de producten daarvan kunt vrijwaren, komt dat de veiligheid voor onze patiënten ten goede, zonder op enigerlei wijze compromissen te sluiten op het gebied van de kwaliteit van onze producten.’

Familiebedrijf
Ursapharm werd in 1974 opgericht als familiebedrijf in Saarbrücken, door vier apothekers die zagen dat behoefte bestond aan specifieke producten voor de oogzorg. Het is een familiebedrijf en inmiddels staat de derde generatie van de familie aan het roer. ‘De Duitse markt maakt nog steeds een kleine vijftig procent van onze totale omzet uit’, zegt Röder, ‘We zijn in eigen land een van de marktleiders op het gebied van producten voor oogheelkunde. Maar we beginnen wel steeds meer actief te worden op de internationale farmaciemarkt. De eerste stappen op dit gebied hebben we twintig jaar geleden gezet en inmiddels zijn we al in ongeveer zeventig landen actief.  Onze marktpositie verschilt van land tot land dan ook nog sterk, want we zijn in een aantal landen nog aan het opbouwen en actie aan het ondernemen om onze producten in de apotheek te krijgen.

Andere bedrijven proberen dit uitgangspunt te kopiëren en Röder moet toegeven dat een aantal van hen daar ook wel in slaagt. ‘Maar dat is helemaal niet zo erg’, zegt hij, ‘het onderstreept alleen maar de kwaliteit van de producten die wij op de markt brengen. Ons bedrijf heeft de natuurlijke voorsprong die je geniet als je als eerste een bepaalde innovatie in de markt brengt. Bovendien hebben we ons toedieningsysteem gepatenteerd en natuurlijk blijven we onszelf ontwikkelen. We onderzoeken de mogelijkheden om de technologie voor het conserveringsmiddelvrij aanbieden van de werkzame stof op meer producten toe te passen. Een substantieel deel van de omzet die wij maken, vloeit dan ook terug in research and development. We werken daarvoor samen met universiteiten zoals die in Saarbrücken. Het academische onderzoeksklimaat in Duitsland is goed.’

Bewuste nichespeler
Sinds 1997 is Ursapharm ook in Nederland actief, vanuit de Beneluxvestiging in Helmond. Behalve de al genoemde oogdruppels voor de behandeling van droge ogen (zonder fosfaten) levert het oogzalven  en anti-allergica op het gebied van de ogen en de neus. Een kleine groep producten, geeft Röder direct toe. Maar hij bestrijdt dat dit het bedrijf kwetsbaar zou maken. ‘Het tegendeel is juist waar’, zegt hij. ‘Wij zijn volledig gefocust op deze aandachtsgebieden en nemen daarmee een nichepositie in die ons heel sterk maakt. Je ziet wel meer van dit soort verhoudingsgewijs kleine bedrijven en de grotere farmaceutische concerns tonen heel veel interesse in hen. Overnamen zijn aan de orde van de dag. Maar hoewel wij de interesse van de grotere bedrijven altijd op prijs stellen, behoort onderdeel worden van een grotere aanbieder niet tot onze filosofie. En het voordeel van het feit dat we nog steeds een familiebedrijf zijn, is dat we ook in staat zijn om daarnaar te handelen.’

Nederland is een snel groeiende markt voor het bedrijf en daarmee een belangrijke markt, stelt Röder. ‘Onze producten voorzien ook in jullie land duidelijk in een behoefte’, zegt hij. ‘Het vergoedingensysteem is wel anders dan bij ons in Duitsland, maar dat is geen probleem zolang we Nederlandse partners hebben die dat systeem goed kennen.’

Nieuwe communicatiestrategie

Net als alle farmaceutische bedrijven ondervindt ook Ursa­pharm de gevolgen van de veranderingen in de farmaceutische markt. ‘Je ziet dat de patiënt steeds meer middelen zelf moet betalen in plaats van dat die tot het verzekerde pakket behoren’, zegt Röder. ‘Onze communicatie naar artsen en consumenten verandert hierdoor. De boodschap die we brengen, is een mengeling van adverteren en voorlichten. Het houdt het midden tussen lifestyle en medisch hulpmiddel.’

Röder maakt zich wel zorgen over het feit dat de farmaceutische industrie geen goede reputatie heeft. ‘Van de overheid hoeft de farmaceutische industrie daarom geen hulp te verwachten als de beleidsontwikkelingen zich vertalen in haar nadeel’, zegt hij. ‘Dit beeld zal bij de overheden in andere landen niet wezenlijk anders zijn dan in ons eigen land. Het cliché is dat wij de bad guys zijn en zo’n imago verander je niet een-twee-drie. We zijn als bedrijf heel goed in staat onze eigen beleidslijnen uit te zetten en voor onszelf te zorgen. We nemen ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Bijvoorbeeld door op te treden als sportsponsor omdat we de nadruk tussen sport en gezondheid willen benadrukken. Maar het zou ons – en de hele farmaceutische industrie – wel helpen als de overheid eens zou ophouden alle marktpartijen over één kam te scheren en als ze wat meer nadruk zou leggen op de enorme meerwaarde van farmaceutische producten voor onze maatschappij.’
Kerngegevens Ursapharm
Activiteiten: producten voor de behandeling van droge ogen, allergie, glaucoom en infecties/ontstekingen van het oog.
Wereldwijde omzet: € 100.000.000,-
Aantal landen actief: 60, inclusief dochterondernemingen en exportfirma’s.
Verdeling: 50% van de winst wordt gemaakt in Duitsland, de rest in andere landen en via contract manufacturering.
Investering in R&D: constante financiële inzet voor R&D.
Marktpositie: Ursapharm behoort tot de leidende oogheelkundige firma’s in Europa (in Duitsland nr. 1).

Tekst: Frank van Wijck

Gerelateerde berichten

  • _Mijnmedicijn_Home_Redesign_copyErvaringenplatform met internationale ambities Uit een recent onderzoek (aug 2012) van het Nederlandse NIVEL blijkt het internet een belangrijke bron voor mensen die op zoek zijn naar informatie over gezondheid en zorg. Ongeveer 60% […]
  • _PL_-004_(13-19,5)_alleen_JDPact wordt steeds slagvaardiger Pact is het jongste landelijke apothekerscollectief dat zich richt op de zelfstandige apothekers. Pact is in juli 2012 opgericht en nu drie maanden oud. Tijd om eens te informeren hoe het […]
  • “Goedkoop als het kan, duur als het moet”“Goedkoop als het kan, duur als het moet” Het is een zeer bewogen jaar voor Mediq, een van de grootste ketenapotheken in Nederland. Krimpende winsten, medewerkers van het hoofdkantoor die gedwongen ontslagen worden en de overstap […]
  • Martin Favié van de Bogin: We hebben lef nodig!Martin Favié van de Bogin: We hebben lef nodig! 2014 is nu al een verloren jaar. Zorgverzekeraars gaan door met het huidige systeem voor betaling van farmaceutische zorg en werken onvoldoende aan een nieuw systeem. Aldus Martin Favié, […]
  • Ziekenhuisapotheker & Poliklinisch apothekerZiekenhuisapotheker & Poliklinisch apotheker In deze rubriek belichten we de diversiteit van het apothekersvak. Deze editie schetsen we twee rollen. Jan Derks, directeur van Derks & Derks B.V. en adviseur in human talent vertelt […]

Auteur: redactie
Categorie: Opinie