Halvelijnszorg tussen 0 en 1

Het is juni in Noord-Limburg. Land aan de Maas. Land van heel veel varkens en kippen, prachtige rozen, verse asperges en heerlijke aardbeien. En niet te vergeten: land van één van de beste bands van Nederland: Rowwen Hèze. Te midden van al dit moois ligt Meerlo met in het centrum een gezondheidscentrum met Apotheek Maasdorpen. Linda Jonkers is beherend apotheker en heeft haar hart verpand aan deze regio. “Ik ben behoorlijk gedreven en hou er niet van om problemen af te schuiven. Ik ga voor kwaliteit en voor de beste zorg. Punt. Net als de rest van het team overigens. Wij luisteren naar patiënten, denken mee en regelen wat nodig is. Ook als dat betekent dat we een stapje extra moeten zetten. En dat wordt gezien en gewaardeerd. We krijgen regelmatig een brief, vlaai, asperges of een zak appels als dank.”

Apotheek Maasdorpen bestaat sinds 2000 en is voortgekomen uit drie voormalige apotheekhoudende huisartsenpraktijken. Linda: “Meerlo telt 1800 inwoners maar ons verzorgingsgebied beslaat acht dorpen met veel lintbebouwing. De populatie van onze apotheek bestaat voornamelijk uit een vergrijzende plattelandsbevolking die veel zorg nodig heeft en woont in een uitgestrekt bezorggebied. In deze apotheek werkt een hecht team. Wij kennen de patiënten goed. Het is inderdaad ‘ons kent ons’. Sinds vier jaar zitten we in een gezondheidscentrum. Samen met de huisartsen proberen we de voorzieningen in dit gebied op peil te houden. De samenwerking met de huisartsen en de andere disciplines in het centrum is hartstikke goed. Dat geldt ook voor de samenwerking met de huisartsen in Lottum. We hebben geregeld gezamenlijk overleg en er is ruimte om zelfstandig beslissingen te nemen.”

Andere accenten
Linda: “Of ik niks te mopperen heb? Jawel hoor. Neem het beleid van de zorgverzekeraars, daar kan ik me best boos over maken. Ze kopen in op prijs maar ik vind dat ze veel meer naar kwaliteit moeten kijken. Ze hebben hun beweegredenen om het zo te doen en daar ben ik het niet mee eens. Goede kwaliteit levert volgens mij op termijn altijd geld op. Dat is echt mijn overtuiging. Vanmorgen zaten we met een zorginkoper om tafel en dan probeer ik ze dat in te laten zien. Maar veranderingen gaan langzaam, daar word ik niet vrolijk van. Zo geven de medewerkers van de klantenservice van de zorgkostenverzekeraar bijvoorbeeld vaak onvolledige informatie. Het is namelijk het beleid dat iedere helpdeskmedewerker óveral vanaf moet weten. Maar je kunt als individuele medewerker niet alles weten over de regelingen voor het ziekenhuis, de tandarts of de apotheek. Dat kan niet. In mijn ogen moet je specialiseren. Als ik het ergens niet mee eens ben dan leun ik niet achterover. Dan wil ik wel gezegd hebben hoe ik erover denk.”

NaoberzorgPunt Meerlo
In de zomer van 2013 nam Linda Jonkers met enkele dorpsbewoners het initiatief om de Stichting NoaberzorgPunt op te richten. Linda: “Ik zag dat er in de zorg iets ontbrak tussen de ‘nulde-’en de eerste lijn: de halvelijnszorg. In de apotheek leveren wij bijvoorbeeld medicijnen om te inhaleren en daar hoort soms een voorzetkamer bij. Die kamer moet om de zoveel tijd schoongemaakt worden maar door wie? Iemand van 85 die alleen woont, kan dit niet zelf. De thuiszorg heeft geen tijd en kinderen wonen ver weg. Ik vond dat er iets moest gebeuren en kwam vervolgens in gesprek met sociaal betrokken mensen uit het dorp. Van het een kwam het ander.”

Vrijwillig
De essentie van NoaberzorgPunt is dat mensen elkaar op vrijwillige basis helpen zodat er niet meteen een beroep gedaan hoeft te worden op kostbare professionele organisaties. Linda: “We hebben een coördinatieteam samengesteld dat vraag en aanbod bij elkaar brengt. Ze matchen tussen vragers en aanbieders. Een vraag kan gaan over medicatie maar het kan ook een vraag zijn om een lamp in te draaien of een klusje rond het huis te doen; meegaan naar het ziekenhuis of supermarkt. De hulp zit op het grensvlak tussen zorg en welzijn. We stoppen als we in het vaarwater komen van professionals. Daar trekken we de grens.”

“We leven in een participatiemaatschappij waar heel veel mensen tussen wal en schip vallen”, besluit Linda. “Ouderen blijven langer zelfstandig thuis wonen. Het aantal ouderen neemt de komende jaren toe en het merendeel van hen blijft in het ouderlijk huis wonen. Voor die mensen is Naoberzorg een uitkomst. Vier jaar na de oprichting kunnen we best zeggen dat het een succes is. Generaties ontmoeten elkaar en het initiatief sluit duidelijk aan bij een behoefte. Het vergt wat organisatie maar het idee is heel simpel. We hebben genoeg vrijwilligers en ook al hebben veel mensen in eerste instantie last van vraagverlegenheid, als ze toch durven te bellen en ze hebben hulp gekregen dan zijn ze dankbaar en enthousiast. Wat wij doen is eigenlijk georganiseerde burenhulp in een modern jasje. Wat ik eruit haal? Voldoening. Dat geldt ook voor de apotheek. Ik ben een prima apotheker maar ik probeer altijd nét dat beetje extra te bieden. Dat is wat mensen gelukkig maakt… en mij ook.”

In ‘Drijfveren’ spreken we met apothekers in Nederland over hun vak, ambities en keuzes die ze dagelijks maken. Oftewel: ‘Wat bezielt uw collega?’ In deze editie spreken we met Linda Jonkers, beherend apotheker bij Apotheek Maasdorpen in Meerlo.

Tekst en foto: Cai Vosbeek

 

Dit artikel verscheen in FarmaMagazine juli 2017

 

 

Gerelateerde berichten

Auteur: redactie
Categorie: 2017
Tags: , ,

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *