Herken in de apotheek een patiënt met beperkte gezondheidsvaardigheden

Patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden hebben meer kans op problemen door geneesmiddelen. Of iemand beperkte gezondheidsvaardigheden heeft, is echter uiteraard niet altijd direct zichtbaar. Terwijl het tijdig herkennen van patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden van belang is voor correct medicatiegebruik. De RALPH gesprekshandleiding kan hierbij helpen.

De RALPH staat voor Recognizing and Addressing Limited Pharmaceutical Literacy. Het is een gesprekshandleiding, ontwikkeld door het Nivel en UPPER Universiteit Utrecht.

Tien vragen

De RALPH gesprekshandleiding brengt met tien vragen, gerelateerd aan de eigen medicatie, de gezondheidsvaardigheden van de patiënt in kaart. Het apotheekteam kan de patiënt dan op maat begeleiden met geneesmiddelgebruik.
Niet alleen in de apotheek, maar ook in andere settings kan de RALPH gesprekshandleiding van pas komen. Zo kunnen verpleegkundigen, huisartsen of praktijkondersteuners en andere zorgverleners kunnen de gesprekshandleiding inzetten om de zorg rondom geneesmiddelen beter af te stemmen op de vaardigheden van hun patiënten. De  RALPH gesprekshandleiding met gebruiksinstructies  is te downloaden van de website van de KNMP.

Drie domeinen

De tien vragen in de RALPH gesprekshandleiding gaan in op:
1. Het kunnen lezen en begrijpen van aanwijzingen op het geneesmiddeletiket.
2. Het kunnen vinden van informatie over het geneesmiddel of de aandoening en het kunnen gebruiken van deze informatie in de eigen situatie. Ook het uiten van eventuele zorgen over een geneesmiddel valt hieronder.
3. Het kritisch kunnen analyseren en toepassen van informatie, bijvoorbeeld om een bijwerking van een geneesmiddel te herkennen en actie te ondernemen, zoals contact opnemen met de arts of apotheek.

Begrijpen leidt tot beter gebruik

Patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden hebben meer kans op problemen door geneesmiddelen. Bijvoorbeeld omdat  zij hun geneesmiddelen, zonder dat zelf altijd te weten, op een verkeerde manier gebruiken. Voor het apotheekteam is het daarom belangrijk deze patiënten snel te herkennen. Dan kunnen zij hun informatie en begeleiding aanpassen aan de vaardigheden en behoeften van de patiënten. Zoals het aanbieden van informatie die voor de patiënt makkelijker te begrijpen is, bijvoorbeeld met een illustratie of een animatievideo. Ook kan het apotheekteam de patiënt vragen de informatie in eigen woorden te herhalen (teach-back methode). Wanneer een patiënt de informatie goed begrijpt, is de kans op verkeerd gebruik van de geneesmiddelen kleiner.

Over het onderzoek

De RALPH gesprekshandleiding is ontwikkeld op basis van de literatuur en input van experts en patiënten. Dit onderzoek is gesubsidieerd door de KNMP.

Bron: Nivel
Onder redactie van: Gerda van Beek

 

 

 

Gerelateerde berichten

  • Gevolgen van nieuwe verordening voor de apotheekGevolgen van nieuwe verordening voor de apotheek Per 28 mei 2018 treedt voor Europa de Algemene Verordening Gegevensbescherming in werking. De gevolgen hiervan voor de apotheek heeft de KNMP samengevat in een brochure. Zodra de […]
  • Patiënten zijn trouw aan eigen apotheekPatiënten zijn trouw aan eigen apotheek Zo’n 20% van de receptgeneesmiddelengebruikers gaat slechts één keer naar een apotheek. Van de overige mensen die naar een apotheek gaan, bezoekt het grootste deel, namelijk ruim 80%, […]
  • UZI-medewerkerspas-niet-op-naam? Nog even geduld svpUZI-medewerkerspas-niet-op-naam? Nog even geduld svp De ‘UZI-medewerkerspas-niet-op-naam' is nog steeds niet aan te vragen, ondanks eerdere toezeggingen daartoe door het CIBG. De overheidsinstantie stelt nog niet te weten wanneer deze wel […]
  • Zorgaanbod van apotheken onvoldoende bekendZorgaanbod van apotheken onvoldoende bekend Een groot deel van de Nederlanders is niet goed op de hoogte van het zorgaanbod van de apotheek. Degenen die dit wel weten, kiezen hun apotheek vaker op basis van diensten en service die […]
  • Innovatie: Skypen met de patiëntInnovatie: Skypen met de patiënt De zorg verandert onder invloed van technologische ontwikkelingen. In een reeks artikelen laat FarmaMagazine zien met welke innovaties de farmaceutische zorg te maken krijgt. Maar worden […]

Auteur: redactie
Categorie: 2018
Tags: , , , , ,

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *