Het begrijpen van een vraag is het halve antwoord -Socrates-

In ‘Drijfveren’ spreken we met huisartsen en apothekers over hun vak, ambities en keuzes die ze dagelijks maken. Oftewel: ‘Wat bezielt uw collega?’ In deze editie: Mark Slager, apotheker bij Apotheek Orion in Amersfoort.

Mark Slager is apotheker bij Apotheek Orion in Amersfoort. Vanuit de apotheek initieert hij verschillende projecten, samenwerkingsverbanden en creatieve initiatieven. Zo verbindt hij mensen binnen en buiten de zorg op een positieve manier, voortdurend hamerend op de noodzaak van preventie. Dat doet hij om te beginnen door heel goed te luisteren naar de doelgroep, de mensen om wie het gaat. Mark: “Preventie in de gezondheidszorg is nodig om het stelsel in Nederland op peil te houden. Gedurende de 12 jaar dat ik hier werk is het aantal recepten verdubbeld. Dat doen we met net zoveel mensen maar de efficiëntie houdt op een gegeven moment op. Als ik over 10 jaar weer een verdubbeling van het aantal recepten krijg, lukt het niet meer. De vraag naar zorg wordt groter en het aantal mensen om zorg te verlenen neemt af. Dus we móeten aan de slag. Ik heb twee dochters en ik wil dat zij in de toekomst ook nog kunnen leven in een land waar de gezondheidszorg op een hoog peil staat.

Je bent een gedreven mens. Waar komen je drijfveren vandaan?
“Apotheek Orion ligt in een achterstandswijk en dit brengt een aantal uitdagingen met zich mee. Zo moeten mijn collega’s en ik bedacht zijn op het feit dat veel van onze patiënten beperkte gezondheidsvaardigheden hebben. Er wonen veel laaggeletterden en anderstaligen in deze wijk. De informatie die nodig is voor een goed geneesmiddelengebruik vraagt dus extra aandacht. Ik ben opgeleid als apotheker en we hebben vooral geleerd om te zenden en checklists af te lopen. Maar er zijn mensen die maar 30% onthouden van wat je zegt of denken dat het niet op hen van toepassing is. Als er van de tien zinnen maar drie blijven hangen, kun je er beter de belangrijkste drie vertellen. Dat geldt niet alleen voor geneesmiddelengebruik maar ook voor voeding, bewegen en hulpmiddelen. Hoe beïnvloed je gedrag van mensen? Hoe verander je het? Daar moet je steeds iets passends op verzinnen en dat is precies wat mijn vak zo leuk maakt!”

Alleen een poster ophangen in de apotheek helpt dus niet. Wat wel?
“Luisteren, luisteren en nog eens luisteren naar de doelgroep. Samenwerken met andere zorgverleners in de wijk. Met bewoners en studenten Farmakunde, Farmacie, ontwerpers en studenten van de Design Academie. Jonge mensen zijn onbevangen en staan open voor nieuwe ideeën. Creatievelingen gaan van nature uit van de behoefte van degene waar het over gaat. Ze hebben een andere invalshoek om problemen te bekijken. In onze apotheek hebben we in het Innovatielab opgericht om mensen te verbinden die bezig zijn met zorg en welzijn. Mensen van de gemeente, het welzijnswerk, huisartsen, apothekers, ouderenbonden en studenten. In eerste instantie hebben we ons gericht op ouderenzorg in Amersfoort. We kijken welke dingen we daadwerkelijk kunnen verbeteren op het gebied van voorlichting, preventie en ‘ehealth for all’. We zijn breed begonnen en worden steeds concreter.”

Hoe betrekt je patiënten bij het verbeteren van zorg?
“Bijvoorbeeld door zichtbaar te zijn en bij mensen op bezoek te gaan. Een van de medewerkers startte onlangs ons eigen mystery guest-onderzoek. Voorheen gebeurde dit door het AMP en nu krijgen we de kans om het zelf te doen. Samen met patiënten heeft ze gekeken hoe ze zo’n onderzoek kan opzetten. Wij willen graag leren van onze patiënten. Er zijn interviews geweest en de definitieve vormgeving volgt. Ik hoop oprecht dat er dingen naar voren komen waarvan we kunnen leren.”

Je bent genomineerd voor de BOP-Prijs 2019. Gewonnen?
“Eervol tweede geworden. De BOP-prijs is de prijs voor de professional die beleid, onderzoek en praktijk (BOP) van preventie en gezondheidsbevordering op de meest inspirerende wijze weet te verbinden. In mijn geval ging het onder andere over onderzoek naar gebruik van incontinentiemateriaal. Een kwart van de inwoners van deze wijk heeft een niet-westerse achtergrond. Wij leveren echter maar vijftien procent van de incontinentie producten aan deze groep. Een aantal oorzaken van het probleem is al bekend zoals: taboes, schaamte en taalbarrières. Zonder incontinentiemateriaal krijgen mensen vochtletsel en komen in een sociaal isolement. Dat moet anders. Niet alleen voor de mensen uit onze wijk maar uiteindelijk voor iedereen in Nederland. Een kwart van alle volwassenen krijgt te maken met incontinentie. Goede zorg is een must.”

Wanneer heb je een goede dag gehad?
“Als ik een klein beetje vooruitgang heb geboekt op wat voor manier dan ook. En ik moet eerlijk toegeven, ik heb een super team. Iedereen is op zijn eigen manier onmisbaar. We denken in mogelijkheden en oplossingen en dan kun je echt verschil maken.”

In de apotheek hangt een uitnodiging voor de kick-off van het project: Voeding en Gezondheid Voedselapotheek Schothorst. Een mooie samenwerking tussen groen (agrifood) en wit (zorg). Boeren produceren namelijk alle belangrijke bouwstoffen voor een goede gezondheid. Er is een presentatie, een bijzondere lunch en een creatieve sessie.
Jammer dat ik niet in Amersfoort woon.

Mark in het kort: Genomineerd voor de BOP-Prijs 2019 • Actief betrokken bij Health Innovation School van VWS, deelnemer in 2018 • Bestuurslid Stichting de Koppeling met Schothorst • Lid Special Interest Group (SIG) Kwetsbare ouderen KNMP • Oprichter van Innovatielab Orion Amersfoort • Samenwerkingspartner Project Voeding en Gezondheid Voedselapotheek Schothorst • Initiatiefnemer van de Werkgroep Passende Continentiezorg

Gerelateerde berichten

  • Niet indutten met  slaapmedicatieNiet indutten met slaapmedicatie In ‘Drijfveren’ spreken we met huisartsen en apothekers over hun vak, ambities en keuzes die ze dagelijks maken. Oftewel: 'Wat bezielt uw collega?' In deze editie: Suzanne Timmermans, […]
  • Drijfveren: De beste Apotheek van NederlandDrijfveren: De beste Apotheek van Nederland In ‘Drijfveren’ spreken we met huisartsen en apothekers over hun vak, ambities en keuzes die ze dagelijks maken. Oftewel: ‘Wat bezielt uw collega?’ In deze editie assistentes en apotheker […]
  • Waarom tevreden zijn als het beter kan?Waarom tevreden zijn als het beter kan? In ‘Drijfveren’ spreken we met huisartsen en apothekers over hun vak, ambities en keuzes die ze dagelijks maken. Oftewel: 'Wat bezielt uw collega?' In deze editie: Linda de Graaf […]
  • De vriendelijke glimlach van een doorzetterDe vriendelijke glimlach van een doorzetter In ‘Drijfveren’ spreken we met huisartsen en apothekers over hun vak, ambities en keuzes die ze dagelijks maken. Oftewel: 'Wat bezielt uw collega?' In deze editie: Shahab Zaim Hekmat van […]
  • Drijfveren: De kracht van OssDrijfveren: De kracht van Oss In ‘Drijfveren’ spreken we met verschillende apothekers in Nederland. Van het kleinste dorp in het land: ‘t Woudt met maar 38 bewoners tot de grootste stad Amsterdam met ruim 800.000 […]

Auteur: redactie
Categorie: Opinie

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.