Ideale patiëntenreis bij medicatiegebruik

Wat vinden patiënten belangrijk in de zorg en begeleiding van medicijngebruik? Patiëntenfederatie Nederland onderzocht dit. Het belangrijkste uitgangspunt  is een integraal zorgproces. De wensen en voorkeuren van de patiënt moeten centraal staan en de zorg bij medicijngebruik moet zijn aangepast op de persoonlijke situatie. De patiënt wil dat zorgverleners er rekening mee houden dat hij meerdere aandoeningen kan hebben en verschillende medicijnen gebruikt. 

In het rapport Zorg bij medicijngebruik dichtbij mensen staan aanbevelingen hoe de zorg bij medicijngebruik persoonsgerichter kan worden georganiseerd. Het bevat een infographic met het basismodel en de te nemen stappen waaruit de ideale ‘patiëntenreis’, zo men dat noemt, moet bestaan.

Op basis van die ideale patiëntreis komt de Patiëntenfederatie tot een aantal aanbevelingen ten aanzien van het persoonsgerichter organiseren van het zorgproces bij medicijngebruik. Deze zijn ondergebracht in zes aandachtspunten.

1. Samen beslissen 

De patiënt moet betrokken worden bij de keuzes en afspraken in het zorgproces.
2. Persoonsgerichter gebruik van medicijnen organiseren 

Organiseer het goede gesprek voordat een patiënt start met medicijnen. Neem de tijd voor het gesprek over diagnose, de keuzemomenten voor de behandeling en de uitleg over de behandeling. Neem hierin de wensen en behoeftes van de patiënt mee.
3. Ontwikkel keuzemogelijkheden voor de manier waarop patiënten de medicijnen ontvangen.
4. Ontwikkel keuze in de informatie en instructie over het gebruik van medicijnen 

Zorg dat er verschillende momenten en manieren zijn, waarop patiënten informatie en instructie kunnen ontvangen over het juist gebruiken van hun medicijnen.
5. Evalueer het medicijngebruik na een afgesproken periode 

Bespreek met de patiënt hoe hij het gebruik van de medicijnen heeft ervaren, de resultaten, ervaren bijwerkingen en mogelijke problemen. En maak afspraken over het stoppen met medicijnen, het afronden van de behandeling of over het vervolg van de behandeling.
6. Verbeter de samenwerking tussen de verschillende zorgverleners 

Patiënten verwachten dat alle kennis, die nodig is wanneer zij medicijnen gebruiken, wordt ingezet. Dat vraagt van de betrokken zorgverleners dat zij samenwerken en afspraken maken over wanneer zij elkaars kennis benutten en inzetten.

Bron: Patiëntenfederatie Nederland
Onder redactie van: Gerda van Beek

 

 

Gerelateerde berichten

  • Preventieve medicatie hart- en vaatziekten niet altijd nodigPreventieve medicatie hart- en vaatziekten niet altijd nodig Mensen die een kleine kans hebben op het krijgen van hart- en vaatziekten, slikken nu vaak medicijnen om deze kwalen te voorkomen. Zij kunnen daar onder begeleiding van hun huisarts veilig […]
  • Akkoord moet verspilling medicijnen tegengaanAkkoord moet verspilling medicijnen tegengaan Negen organisaties hebben hun handtekening gezet onder het “Akkoord Afspraken prescriptieregeling”. Doel is verspilling van medicijnen te voorkomen. Patiënten die voor het eerst bepaalde […]
  • Onderzoek BENU naar Nederlandse apotheekOnderzoek BENU naar Nederlandse apotheek De Nederlandse apothekers leveren hoogwaardige zorg, vanuit efficiënte apotheken tegen lage kosten, zo laat Europees onderzoek van BENU zien. “In Europa zijn we koploper in efficiency en […]
  • Rapport over verschillende aspecten van reumaRapport over verschillende aspecten van reuma In ons land hebben bijna 2 miljoen mensen een reumatische aandoening. Dit legt een grote druk op de zorg. Mensen met een reumatische aandoening hebben veel ondersteuning nodig bij het […]
  • CZ: verklaring farmacie over omgang mens en mileuCZ: verklaring farmacie over omgang mens en mileu Zorgverzekeraar CZ wil dat bij het toelaten van medicijnen tot de Nederlandse markt ook wordt gekeken naar de invloed op mens en milieu. Dit naar aanleiding van het tv-programma Zembla […]

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *