Initiatief van bevlogen en betrokken apothekers

Al tien jaar organiseert de Stichting Geluk en Vrijheid een onvergetelijke dag voor chronisch zieke kinderen middels de ‘Vet Cool Man’ Tourrit. De stichting bestaat geheel uit apothekers en apothekers in opleiding en zet zich belangeloos in om een jaarlijkse Vet Cool Man Tourrit voor chronisch zieke kinderen en hun familie (ouders, verzorgers, broertjes en zusjes) te organiseren.

Op 16 juni jl. gingen de kinderen weer van start vanuit het testcircuit van de RDW in Lelystad, de uitvalsbasis van de tourrit. We spreken met het bestuur van de tourrit over hun rol binnen de stichting en wat de motivatie is om aan dit evenement mee te werken.

Bevlogen
Jaarlijks rijden er circa 200 Porsches mee en zijn er meer dan 200 deelnemers aanwezig met hun familie. Rick Henderik is bestuurslid van de VCM Tourrit en sinds april werkzaam bij de Hoogravense apotheek in Utrecht als tweede apotheker. “Je kunt je voorstellen dat de tourrit een hele organisatie is, zoals de selectie van deelnemende kinderen, de coördinatie met ziekenhuizen en ouders/verzorgers, het regelen van Porscherijders en circuit, het waarborgen van de veiligheid, het werven van sponsoren en noem zo maar op. Ik hou me vooral bezig met alle organisatorische werkzaamheden rondom het circuit en fungeer als penningmeester.”
Aris Prins is voorzitter Stichting Geluk en Vrijheid en werkzaam als apotheker bij apotheek Monster. Hij is vanaf het eerste moment betrokken bij de Tourrit. Ondanks dat hij laatste jaren de organisatorische werkzaamheden steeds meer overdraagt aan de nieuwe leden, is hij nog altijd even bevlogen over het project. “Als apotheker heb je een unieke mogelijkheid om je door middel van dit initiatief te profileren en je op een andere manier te laten zien. We kunnen onszelf als zorgverlener op de kaart zetten en dat vind ik belangrijk. Van oudsher worden we toch gezien als een obstakel tot het verkrijgen van medicijnen, in tegenstelling tot een bewaker van het dossier met medicatiegegevens. Die laatste rol is nog steeds een rol die in de publieke opinie lastig voor elkaar te krijgen is. Negatieve berichtgeving geeft nu eenmaal sneller door dan positieve berichtgeving. Ik denk dat we in de huidige tijd als apotheker een degelijke meerwaarde kunnen laten zien door middel van zulk soort initiatieven. Onze kijk naar patiënten zal daardoor misschien niet heel veel veranderen, maar we merken andersom, dat de blik van de mensen waarvoor je het organiseert naar ons toe wel verandert. Als je namelijk een kind in de apotheek hebt waarvoor je het evenement organiseert, dan ontstaat er een nieuwe relatie met zo’n familie, waardoor het contact in de apotheek verbetert.”

Meerwaarde tijdens studie
Ook voor Thijs Rooimans, student farmacie in Utrecht, geeft de organisatie van het evenement veel voldoening en meerwaarde naast de studie die hij volgt. “Het is bijzonder om te merken wat je samen voor elkaar kunt krijgen met de stichting en zo’n leuke dag neer kunt zetten voor chronisch zieke kinderen en hun gezin.” Hij verwacht dat de werkzaamheden binnen de stichting in de toekomst ook haar vruchten af gaat werpen voor het dagelijks werk als apotheker. Prins geeft hiervan alvast een voorbeeld: “Je leert namelijk van niets iets heel moois maken en je weet inmiddels wat het resultaat kan worden als je dat doet. Daarnaast leer je wat het voor mensen kan doen als je aandacht aan ze besteedt, dat is in ons vak heel belangrijk. In mijn dagelijks werk is ook de drempel om cliënten, patiënten, of verzekeringen te bellen een stuk lager geworden door alle telefoontjes die ik moest plegen voor de stichting, bijvoorbeeld om sponsorcontracten binnen te halen.”

Sponsoren
De stichting heeft inmiddels enkele hoofdsponsoren gevonden die de tourrit al een aantal jaren een warm hart toedragen. “Sponsoren vinden is lastiger dan in het verleden”, vertelt Marijn Verhoef, voorzitter VCM Tourrit en als apotheker werkzaam bij MSD. “Toen de stichting in 2003 begon richtte die zich voor sponsorgelden op de farmaceutische industrie en in die tijd was het makkelijker om daar sponsorgelden te verkrijgen. Maar er is veel veranderd in regelgeving en met de huidige wetten en samenstellingen wordt er minder omgezet in de farmacie, waardoor ook de sponsorgelden teruglopen.” Maar niet alleen het vinden van sponsors, ook het uitnodigen van chronisch zieke kinderen is ieder jaar een hele uitdaging. Verhoef: “De eerste vier jaar nodigden we kinderen uit op indicatie. Dan belden we bijvoorbeeld de Nierstichting en hadden we dat jaar voornamelijk nierpatiënten. Na vijf jaar hadden we alle voornaamste ziektebeelden al wel een keer aan bod laten komen, maar we merkten ook dat deze kinderen al veel werden uitgenodigd voor andere evenementen. Om die reden gingen we op zoek naar kinderen die vaak buiten de boot vallen, bijvoorbeeld kinderen met Spina Bifida. Dat bleek heel moeilijk, want zij zijn erg immobiel en hebben veel sanitaire verzorging nodig, wat gedurende zo’n dag niet makkelijk is. We leren ieder jaar bij en zijn contact gaan leggen met pedagogische medewerkers van ziekenhuizen met de vraag om kinderen voor te dragen. Diezelfde vraag hebben we neergelegd bij diverse apothekers. We krijgen inmiddels via collega apothekers kinderen aangedragen. Dit maakt ons werk makkelijker en minder intensief, hierdoor hebben we meer tijd in de organisatie kunnen steken.”

Hoofdsponsors ‘Vet Cool Man’ Tourrit:
Actavis
Producent en leverancier van geneesmiddelen en OTC voor apotheken, ziekenhuizen en drogisten. Actavis draagt het initiatief van de stichting een warm hart toe en ondersteunt het evenement financieel en organisatorisch.
www.actavis.nl

RDW circuit
Het circuit waarop gereden wordt en waaromheen het evenement jaarlijks plaatsvindt. Het circuit wordt belangeloos ter beschikking gesteld door RDW. De RDW bewaakt de milieu- en veiligheidsaspecten van het Nederlandse voertuigpark.
www.rdw.nl

Gerelateerde berichten

Auteur: redactie
Categorie: _E05