Kennis van zaken

Maayke FluitmanSpecialisten, in een steeds complexer wordende wereld hebben we er steeds meer behoefte aan en gelukkig zijn ze bij onze dagelijkse activiteiten overal ruim voorhanden. Als er iets hapert in mijn auto ben ik blij dat er een specialist naar kijkt en mijn telefoon repareer ik niet zelf omdat ik de specialistische kennis ontbeer.

Complexe materie vraagt om specifieke kennis, om juist dat ene onderliggende probleem te detecteren en op te lossen. Als mijn telefoon naar een bezoekje aan de specialist weer naar behoren functioneert ben ik blij met zijn specifieke kennis.
Een specialist, kort en bondig omschreven: iemand die veel weet van weinig. Om veel van weinig te weten, moet hij smal en diep zijn opgeleid. Zijn kennis en kunde is slechts gericht op één specifiek aspect van het vakgebied.

Dat de groeiende kennis over het complexe functioneren van het menselijk lichaam leidt tot steeds meer specialisaties in de zorg is bekend. Het is begrijpelijk en soms zelfs wenselijk dat er meer specialistische kennis beschikbaar is. Hierdoor kunnen specifieke problemen op een juiste manier, doeltreffend, worden opgelost.

Maar als een specifieke zorgprofessional steeds meer van steeds minder weet hoe voorkomen we dan fragmentatie van en scheidingsmuren tussen de kennis en hoe zorgen we dat gefragmenteerde kennis weer samenkomt daar waar het nodig is: bij de patiënt?

De specialist die mijn telefoon repareert kan dit slechts gefocust doen; op het functioneren van het apparaat. Dat door een beperkt aantal wetmatigheden wordt bepaald. Het al dan niet slagen van een interventie valt bijna van tevoren te bepalen.

Dit is bij mensen toch net even anders. Hier bepaalt niet alleen de specifieke kennis van de specialist het slagen, maar meerdere factoren spelen een rol: eigen kennis van het individu, sociale en economische omstandigheden, de fysiek, andere aandoeningen en zelfs culturele factoren kunnen een rol spelen. En al deze factoren vragen hun eigen specifieke kennis én om integratie van die kennis. Omdat (bijna) niemand veel kan weten van veel ontstaat er dus bijna per definitie een manco bij de interventie.

In het bedrijfsleven wordt het ‘niet veel kunnen weten van veel’ opgelost met behulp van technologie. Waarmee de specialist wel veel kan weten over veel en dit toegankelijk en toepasbaar kan maken voor derden.

De implementatie van deze ‘verbindende’ technologie in de zorg verloopt moeizaam waarbij de privacy discussie voor extra stroperigheid zorgt.

De patiënt, de ‘zelf specialist’ heeft steeds meer behoefte aan juist het samenbrengen van al de gefragmenteerde specialistische kennis van al die specialisten om hem heen, die samen toch meer weten van veel. In zijn zoektocht naar meer weten van veel zoekt hij zijn weg op het internet en maakt hij gebruik van Health Apps. Vraag is echter of hij tijdens deze zoektocht ook zijn eigen zorgprofessional tegenkomt.

Hoeveel weet u van veel?

Maayke Fluitman is apotheker en eigenaar van care2create en de SelfCareFactorY.com. Haar focus ligt op het adviseren en ontwikkelen van diensten en producten op het gebied van self care, wellness en healthcare.

 

 

Auteur: redactie
Categorie: 2017
Tags: ,

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *