Medicatiebeoordeling in cijfers

petra-hoogland1Op woensdag 13 februari ging het TV-programma Meldpunt van omroep Max over ouderen die te veel of de verkeerde medicijnen slikken. Wat leveren medicatiebeoordelingen op en hoe worden ze vergoed?

De discussie gaat nu over de hoogte van de vergoeding die zorgverzekeraars ervoor geven en over de effectiviteit van de medicatiebeoordeling. De meeste zorgverzekeraars, die niet aanwezig waren in het TV-programma, vergoeden een deel van de kosten van deze beoordeling. Het beeld is heel wisselend, want ook kan gelden dat dit werk binnen de bestaande vergoedingen valt. Voor de effectiviteit hebben we contact opgenomen met Petra Hoogland, Apotheker Farmaceutische Zaken bij de Service Apotheek organisatie, die in Meldpunt aan het woord kwam.

“Zoals ik nu kan zien, zitten we voor 2013 op 21.705 medicatiebeoordelingen. Per beoordeling levert dat gemiddeld 3,6 geneesmiddel gerelateerde problemen op. Dat betekent een totaal van 77.206  gesignaleerde problemen.” Wat doen de apothekers vervolgens met deze informatie? “Na 9.058  reviews is de medicatie in samenspraak met de behandelend arts en de patiënt gewijzigd. In 3719 medicatiebeoordelingen is 5.084 keer met het voorschrijven van een geneesmiddel gestopt. In 4115 reviews is 5070 maal een nieuw geneesmiddel voorgeschreven. De dosering en het gebruik zijn in 3054 beoordelingen 3667 maal gewijzigd, terwijl in 730 reviews 795 keer de toedieningsvorm veranderde.”

Er blijkt nog een ander effect van de medicatiebeoordeling: de communicatie tussen de apotheker en de huisarts verbetert sterk. In FarmaMagazine van maart a.s. verschijnt een artikel over de medicatiebeoordeling en de samenwerking tussen zorgverleners.

Tekst: Kees Kommer
Fotografie: www.garn.nl

Gerelateerde berichten

Auteur: redactie
Categorie: Praktijkvoering
Tags: ,

4 Reacties

  1. In 1 -(9058/21705) = 58,3% van de gevallen lapt de arts het advies van de apotheker aan de laars? Begrijp ik dat goed?

    Plaats een Reactie
  2. Geachte Buitenstaander,
    Nee, het betekent dat in 58,3% van de gevallen de voorgeschreven medicatie als goed werd beoordeeld. In alle andere gevallen is in overleg met de arts en de patiënt de medicatie aangepast.
    Kees Kommer

    Plaats een Reactie
    • Laat ik dan mijn vraag anders formuleren:

      In hoeveel % van de medicatiebeoordelingen heeft de apotheker een interventievoorstel gedaan, dat door de voorschrijver niet is overgenomen, naast zich neer heeft gelegd of aan de laars heeft gelapt? Dat is geen 0%, en het zegt veel over de huisarts en hoe serieus deze aankijkt tegen de apotheker.

      Daarnaast ontstaat inzicht in de verspilling in de uren die de huisartsen bij de apothekers veroorzaken. De financiële prioriteit van de huisarts is immers niet dezelfde als de apotheker. Alleen vanuit een zorgbrilletje kijken geeft een te beperkt (KNMP-achtig) beeld.

      Plaats een Reactie
      • Klaarblijkelijk een ongemakkelijke waarheid aangesneden, waar niemand zich aan durft te branden.

        Plaats een Reactie

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *