Meer kwaliteit, patiëntveiligheid en efficiency

Meer mogelijkheden voor samenwerking en medicatiebewaking, dus betere zorg voor de patiënt. Dat was het uitgangspunt van de huisartsen en de apotheek in Heino bij de herinrichting van hun ICT. Een jaar na invoering maken apotheker Peter Brummelhuis en huisarts Wim Jansen de balans op.
Waarom ging de IT op de schop?
Peter Brummelhuis: “De hostingpartij van het huisartsinformatiesysteem ging failliet. Tegelijkertijd had ik vanuit de apotheek de wens om met dezelfde IT-leverancier in zee te gaan als de huisartsen. Bij mijn vorige werkgever heb ik ervaren dat de samenwerking daardoor soepeler verloopt. De gedwongen overstap van de huisartsen bracht de besluitvorming in een stroomversnelling.”

Wat wilden jullie bereiken met de IT-samenwerking?

Peter: “We wilden uitgebreidere mogelijkheden voor medicatiebewaking, dus veiligere zorg voor de patiënt.
Wim Jansen: “Naast verbetering van kwaliteit en patiëntveiligheid, wilden we een slag maken in efficiency. In de oude situatie typte de huisarts een receptje in en draaide dat uit, daarmee ging de patiënt naar de apotheek waar het opnieuw werd ingevoerd. Als je dat soort stappen kunt overslaan, houden de assistenten meer tijd over voor taken waarvoor ze zijn opgeleid en die meer worden gewaardeerd.”

Welke oplossing hebben jullie gekozen?

Wim: “Medicom voor de huisartsen en Pharmacom voor de apotheek. Daarmee konden we lokaal onze wensen realiseren en Medicom is goed vertegenwoordigd in de regio. Voor de huisartsen is met name de samenwerking met Raalte van belang.”
Peter: “Ik had bij een eerdere werkgever goede ervaringen met Pharmacom, dus sloot me daar graag bij aan.”

Wat is – na ruim een jaar – het resultaat?

Wim: “Onze verwachtingen zijn uitgekomen. De samenwerking met de apotheek is geïntensiveerd en dat levert betere zorg en tijdwinst op.”
Peter: “Bij de medicatiebewaking heeft de apotheek bijvoorbeeld inzage in relevante diagnostische waarden uit het huisartsdossier, zoals de nierfunctiewaarde. Voorheen draaide de huisarts iedere drie maanden lijsten uit, die wij dan weer invoerden in het apotheekinformatiesysteem. Omslachtig en foutgevoelig. De apothekersassistenten hebben ook een andere verantwoordelijkheid gekregen doordat we met de Herhaalservice werken. Ze schrijven nu zelf receptuur aan en denken actief mee over de noodzaak van een herhaling. Is het echt nodig? Moet de patiënt eerst langs de huisarts? Dat werkt heel goed.

Hoe werkt de Herhaalservice?

Peter: “De Herhaalservice werkt proactief. Patiënten hoeven hun herhalingen niet meer aan te vragen, maar krijgen automatisch bericht dat hun receptuur klaar staat. De huisarts geeft een jaarrecept af.”
Wim: “Wij en onze POH-ers zien de patiënt voor controles, los van de herhaalmedicatie. De apotheek bewaakt het medicatieproces. De doktersassistenten houden dankzij de Herhaalservice meer tijd over voor taken waar ze hun kennis en vaardigheden beter in kwijt kunnen, zoals het hypertensiespreekuur, het maken van uitstrijkjes en andere vormen van patiëntenzorg. Ik merk trouwens ook dat ik de te fiatteren herhaalreceptuur kritischer bekijk nu ik het minder vaak zie.“

Welke functionaliteit levert verder toegevoegde waarde voor de zorg?

Peter: “Voor de apotheek zijn de Beslissing Ondersteunende Schermen en het Medicatie Begeleiding Journaal heel waardevol. De apothekersassistenten krijgen binnenkort nog een cursus, maar ik merk nu al dat bewakingssignalen daarmee gestructureerder en gedegen worden afgehandeld. Alles wordt vastgelegd, dus ik zie achteraf precies wat gedaan is en waarom.”
Wim: “Voor de huisartsen biedt het met de apotheek gedeelde medicatiedossier meerwaarde. Als ik iets wijzig in Medicom ziet de apotheek het en andersom. We zien dus ook alle medicatie die de specialisten voorschrijven. Patiënten waarderen het dat we dergelijke dingen van elkaar weten. Sterker nog, ze verwachten het gewoon.”

Heeft de nieuwe IT invloed op jullie samenwerking?

Peter: “Die was al goed, maar doordat we inzage hebben in een deel van elkaars gegevens, signaleren we wel meer.  Soms rolt daar een nieuw projectje uit. Zo onderschept de apotheek nu patiënten met overmatig triptaangebruik. Mogelijk zijn zij beter geholpen met onderhoudsmedicatie. Bij de uitgifte van een herhaling vertellen de apothekersassistenten aan dergelijke patiënten dat ze hierover contact moeten opnemen met hun huisarts. Een bericht in Pharmacom dat verschijnt bij het aanschrijven, ondersteunt die actie.”

Wat zijn jullie IT-plannen voor de toekomst?

Wim: “We willen aan de slag met het patiëntenportaal MijnGezondheid.net. Landelijk voeren huisartsen campagne om de eigen verantwoordelijkheid van de patiënt voor zijn medicatiegebruik te stimuleren. Daar moet je dan wel de middelen voor aanreiken.”
Peter: “Het is sterker als huisartsen en apotheek samen een online dossier aanbieden. Dat kan met MijnGezondheid.net. We verwachten geen stormloop, maar steeds meer mensen maken veelvuldig gebruik van internet. De groep die online herhalingen wil aanvragen en afspraken wil maken groeit daardoor.”
Wim: “Voor onze POH-ers is het delen van thuis gemeten bloedwaarden een interessante optie. En misschien vermindert de telefoondruk voor de doktersassistenten nog meer als patiënten meer online kunnen regelen.”

En verder?
Peter: “Het implementeren van protocollen in Medicom en Pharmacom lijkt me een logische vervolgstap. Ik heb er al naar gekeken. Daarmee kunnen we nog meer dubbel werk en aanvullende opmerkingen op recepten voorkomen. Het Zorgprotocol ‘Anticonceptiepil vergeten’ is bijvoorbeeld een handige voor apothekers- en doktersassistenten.  Maar voor we daarmee aan de slag gaan, moet de basis gesneden koek zijn.”

Wat merken de patiënten van jullie IT-inspanningen?

Peter: “Niet veel, denk ik. Een enkele oplettende patiënt merkt op dat wijzigingen die de arts net in de medicatie heeft doorgevoerd bij ons al bekend zijn.”
Wim: “Dat verwachten patiënten eigenlijk ook. De politiek maakt zich druk over beveiliging en privacy, maar onze patiënten denken daar niet echt over na. Ze vinden het raar als ik ’s middags nog niet weet wat zij ’s morgens in het ziekenhuis voorgeschreven hebben gekregen. Voor hen is het niet meer dan normaal dat we informatie delen en daar zorgvuldig mee omgaan.”

Tekst: Margriet van Lingen

Gerelateerde berichten

  • IMG_4275_bewerktDe Nieuwe Rhone En zo bevonden wij ons, na het passeren van de nogastad; Montelimar, ineens in het hart van de Rhône. Hier op de scheidslijn van de Noordelijke- en Zuidelijke Rhône is Frankrijk precies […]
  • PrintGeïntegreerde eerstelijns ketenzorg SAL apotheken is sinds de oprichting in 1978 een groep van inhoudelijk zorggemotiveerde apothekers met idealistische veren. Dat imago heeft door de jaren heen stand gehouden, maar in […]
  • Groot in het kleineGroot in het kleine Op de wereldranglijst van farmaceutische bedrijven neemt ALK Abello een bescheiden positie in, maar op zijn specifieke vakgebied – allergenen – is het een speler van formaat. Nederland […]
  • _BoughBikes-234Op een houten fiets Nederland staat tot ver buiten de landsgrenzen bekend om zijn houten klompen, en molens. Als het aan het nieuwe Nederlandse fietsenmerk Bough Bikes ligt, dan is Nederland binnenkort ook […]
  • Zorgvernieuwer Jos de Blok: Informele netwerken werkenZorgvernieuwer Jos de Blok: Informele netwerken werken Informele netwerken zijn veel sterker dan formele structuren. Zorgverleners moeten zelf weer gaan bepalen wat goede zorg is. Dat bewijst de voormalig verpleegkundige De Blok met zijn […]

Auteur: redactie
Categorie: Samenwerking