Nieuwe apotheek op Schiphol Plaza geopend

Alphega_Pharmacy_Schiphol_PlazaApotheek Schiphol Plaza, sinds 2009 op Schiphol Airport gevestigd, verhuisde binnen de luchthaven naar Aankomsthal 1 en opende daar op 1 juli j.l. als Alphega apotheek Schiphol Plaza. Eigenaar Wilko Geesink (67) vertelt met passie over het apothekersvak en zijn toekomstverwachtingen voor Alphega apotheek.
Wilko: “Van jongs af aan was ik in de ban van Schiphol. Als kleine jongen ging ik vaak op mijn fietsje vanuit mijn geboortestad Amsterdam naar Schiphol om naar vliegtuigen te kijken. Tijdens mijn studie heb ik tijdens de zomers van ’70 en 71 als steward bij de KLM gevlogen. Ook mijn vrouw heeft dit een half jaar gedaan. We hebben één keer samengewerkt, toen ik per toeval in moest vallen op haar vlucht. Dankzij of ondanks deze memorabele vlucht zijn wij al meer dan 42 jaar samen. Bovendien wonen wij aan de rand van Badhoevedorp met vrij uitzicht op de luchthaven en op de vliegtuigbewegingen. Je kunt zeggen dat Schiphol een deel van ons leven is.”

Schat aan ervaring

Wilko Geesink begon in 1975 als openbaar apotheker in Apotheek Slis Amsterdam. Zijn vrouw Sophie, die hij van de studie Farmacie aan de Universiteit van Amsterdam kent, had 500 meter verderop al sinds 1972 de Schinkelapotheek. In 1983 werd Wilko gevraagd als farmaceutisch adviseur van de Ziekenfondsraad, nu bekend als CVZ. “Daar was ik verantwoordelijk voor de farmaceutische afdeling en Het Farmacotherapeutisch Kompas. Daarna werkte ik van 1988 tot 1993 bij MSD. Daar onderhield ik contacten met de overheid en patiëntenverenigingen. Ik verzorgde ook de in- en externe communicatie. Lobbyen was echt mijn hoofdtaak.”
Inmiddels was op 1 november 1990 Apotheek Toolenburg in Hoofddorp geopend en waren de apotheken in Amsterdam verkocht. Apotheek Toolenburg in Hoofddorp werd in september 1996 Kring-apotheek.
In 1993 werd Wilko Directeur van Nefarma. Tot 1997 was hij vanuit deze functie nauw betrokken bij de discussies over het Geneesmiddelen VergoedingsSysteem (GVS), de Wet Prijzen Geneesmiddelen en de Wetgeving inzake de Geneesmiddelenreclame. Dat er toen een, een fel bestreden, prijswet voor geneesmiddelen werd ingevoerd, is volgens Geesink achteraf gezien wel goed geweest voor de multinationals. In 1997 maakte Wilko de overstap naar InterPharm, nu bekend als Alliance Healthcare Nederland. Daar onderhield hij contacten met zorgverzekeraars, vervulde een aantal directiefuncties, onder meer bij Stephar en de vestiging in Rotterdam. Wilko: “Ik was troubleshooter en inzetbaar op diverse strategische projecten. Ik vond het ontzettend leuk werk. Ik zocht toen ook de samenwerking met apothekers op. Dat vormt nu nog de basis van Alphega apotheek.”

Bijzondere locatie
Apotheek Schiphol Plaza heeft circa 80.000 klanten per jaar. Dit zijn uiteraard niet allemaal vaste klanten, maar ook veel reizigers en zakenlieden. “Waar in andere apotheken receptverwerking de boventoon voert, is dat bij ons zelfzorg,” vertelt Geesink. “Die verhouding ligt hier op 85% zelfzorg en 15% recepten. Veel mensen komen bij ons voor reisproducten’, zoals waterzuiveringtabletten, antimuggenspray, klamboes, bescherming tegen zonnebrand en kleine reisverpakkingen. Wij zorgen ook voor reguliere medicatie en noodmedicatie, zoals vergeten medicijnen of in geval van bagage die niet is meegekomen.” Geesink omschrijft zijn apotheek dan ook als een ‘drogitheek’ of apogist’. Het oppervlak van de nieuwe apotheek op Schiphol Airport wordt dubbel zo groot, van 47 m2 naar 87 m2.
Via Aankomsthal 1 komt het Schipholpersoneel op weg van de parkeergarage naar hun werkplek, dat is gunstig.”
Wilko: “Veel mensen weten niet dat ze zelf mogen kiezen bij welke apotheek zij hun geneesmiddelen halen. Uiteraard is het belangrijk dat er een bronapotheek is waar alle afgeleverde geneesmiddelen van de desbetreffende patiënt staan geregistreerd, zodat de medicatieveiligheid kan worden gewaarborgd. Bij ons kunnen mensen gewoon de medicijnen ophalen, die hen zijn voorgeschreven door bijvoorbeeld de huisarts. De patiënt meldt zich met een recept of dit wordt door de huisarts gefaxt of gemaild. Wij vragen dan naar overig medicatiegebruik en geven passend advies. Een Europees medisch paspoort is dan erg handig. Na aflevering van de medicatie sturen wij een medicatieoverzicht naar de eigen apotheek. Voor de in Nederland verzekerden verzorgen wij de financiële afhandeling met de ziektekostenverzekeraars. Buitenlanders betalen contant of met creditcard.”
Indien nodig, zorgt apotheek Schiphol Plaza ook voor noodmedicatie: “Gaat dit om chronische medicatie, dan is het geen enkel probleem. In noodsituaties kunnen we snel schakelen met een aantal artsen rondom Schiphol Airport.“ Op Schiphol zit ook een soort eerstehulppost ‘Airport Medical Services’, die ook een eigen apotheek hebben. De onderlinge samenwerking met hen loopt volgens Geesink ook prima.

Apotheker op Schiphol

Wilko vertelt: “Sinds 2000 werkte ik als zelfstandig consultant op strategisch vlak. Mijn eerste grote klus was voor InterPharm, een project gericht op vergroting van de Klanttevredenheid. Medio 2008 kregen wij via Alliance Healthcare het aanbod om een apotheek op Schiphol te realiseren. Daar hadden mijn vrouw en ik het in onze tijd als stewards al over. Schiphol is qua oppervlakte een stad op zich. Op de Luchthaven werkenruim 60.000 medewerkers.”
Wilko: “Ik sta zelf in de apotheek met zeer ervaren assistentes. Mijn vrouw draait meerdere projecten in apotheek Toolenburg en in Schiphol Plaza. De uitdaging van een apotheek op Schiphol is dat niets standaard is. Je moet ontzettend flexibel zijn en de zaken samen oplossen.“ Wilko noemt zijn apotheek op Schiphol één van de weinige ‘bedieningswinkels’ op het vliegveld. “Onze assistentes komen naar de klanten toe en adviseren hen bij de schappen. Indien nodig, zoeken ze een rustige ruimte op voor een gesprek onder vier ogen. In de nieuwe apotheek op Schiphol is hier een aparte spreekkamer voor.”

Overstap naar Alphega apotheek
Wilko: “Alphega, een samentrekking van de Griekse letters Alpha en Omega, betekent voor mij zorg van A tot Z, dus meer dan medicijnen alleen. Dat sluit perfect aan bij onze filosofie. Voor een geboren en getogen Amsterdammer, van nature anarchistisch, is het in de pas lopen van een stevige formule wel even wennen. Ik was zo trots op het zelf bedachte logo van mijn apotheek en nu verruil ik dat voor het logo en de huisstijl van Alphega apotheek. Ik ben wel heel blij met de samenwerking. Een apotheker als ‘lonely ranger’ redt het niet. Je hebt een netwerk om je heen nodig. Ik had vanuit Apotheek Toolenbrug al goede ervaringen met de ondersteuning van de formule.”
Apotheker Geesink is blij dat retail zo’n belangrijk onderdeel van Alphega apotheek is. “We hebben in onze apotheek de meest idiote producten in ons zelfzorgassortiment; van allerlei soorten oordoppen
tot klamboes en antitrombosekousen. Zonder een stevige retailomzet is geen enkele apotheek rendabel.”

Toekomst
Wilko geeft aan nog steeds met ontzettend veel genoegen als actief apotheker aan het front te werken. `Dit blijf ik nog zeker de komende drie jaar full time doen. Dan ben ik zeventig en wil ik wat rustiger aan gaan doen. Ik wil bewijzen dat je ook met minder receptverwerking een kwalitatief goede apotheek kunt zijn. Ik wil het visitekaartje van Alphega apotheek op Schiphol zijn. Een Alphega apotheek op het grootste vliegveld van Nederland draagt zeker aan de naamsbekendheid bij.”
Tenslotte zegt Geesink enthousiast: “Na de vele functies die ik binnen de farmaceutische wereld heb vervuld, is het vak van openbaar apotheker altijd nog het leukste vak dat er is; mensen helpen!”

 

Gerelateerde berichten

Auteur: redactie
Categorie: Actueel
Tags: , , ,

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *