Peter de Jong: Waar zijn de inves­teerders?

Peter-de-Jong-FarmaMagazineTerwijl de contouren van de eerste lijn steeds scherper worden, blijven de echte innovaties in de farmaceutische zorg uit. Het ontbreekt in de farmacie aan investeerders, stelt de nieuwe eerste man van Brocacef Groep, Peter de Jong. “Zorgverzekeraars kunnen wel investeren, maar willen niet. Wij willen wel, maar kunnen niet.”

Een fris bedrijf met een hoge klanttevredenheid en betrokken medewerkers die ervoor willen gaan. Maar ook een organisatie die af moet van het iets wat grijze imago. En die de klant nog meer centraal moet stellen. Dat trof Peter de Jong aan toen hij in maart van dit jaar werd aangesteld als opvolger van Frank Grosse-Natrop van Brocacef. Een opvallende stap. De Jong heeft een verleden als directeur Kring apotheek. Met een landelijke campagne heeft hij Kring op de kaart gezet. Ook was hij de man achter het eerste gezamenlijke  contract met een zorgverzekeraar.
De Jong was de laatste tijd al actief binnen Brocacef. Zo had hij net de franchiseformule van BENU aangescherpt en de fusie van Intramuraal en Medithuis tot Brocacef Zorglogistiek doorgevoerd. De Jong is de man van daden en het nemen van besluiten. Een realist die met beide benen op de grond stappen vooruit zet.

Zorg op afstand
De visie van De Jong is helder. De relatie van de apotheker met de voorschrijver blijft cruciaal. De zorg draait steeds meer om de patiënt. “De zorg rondom de patiënt organiseren creëert ook beweging. Dat geeft ruimte voor nieuwe initiatieven. Neem bijvoorbeeld de ontwikkeling van de zelfbedieningsautomaat gevuld met geneesmiddelen. Of een apotheker die op afstand en via de webcam verschillende automaten bedient en in gesprek gaat met patiënten. Zorg op afstand. Deze geautomatiseerde apotheek wordt nu in de praktijk getest, maar zal niet direct het landschap van de farmaceutische zorg veranderen.”

Hoge verwachtingen heeft De Jong van de interactieve relatie met de patiënt. “Over vijf jaar hebben ook apotheken een interactieve relatie met de patiënt. De patiënt die nu nog naar de apotheek loopt, houdt online zijn medicatie op peil, stelt vragen aan de apotheker en ga zo maar door. Ik verwacht dat we over tien jaar met alle patiënten zo communiceren. Dat betekent een aanvulling op het huidige fysieke contact in de apotheek met online interactieve communicatie.”

Scheiding zorg en handel
Scheiding tussen zorg en handel is een veelbesproken item in de markt. “Als onderzoek aantoont dat het die kant op gaat, dan zullen we daar zeker in gaan investeren. Neem de apotheker die naast de huisarts aan het bureau zit. Van daaruit levert hij de farmaceutische zorg. Misschien is de apotheker wel in dienst van de huisarts. Daarnaast is er de apotheek die de distributie verzorgt. Voorlopig is dit slechts in de onderzoeksfase en geloven wij nog steeds in het model van de apotheek in de huidige vorm. Mede daarom kopen we apotheken.”

Waarom worden die innovaties nu niet doorgevoerd?
“Farmacie lijkt vooral bezig met nadenken in plaats van investeren in de toekomst. Terwijl de contouren van de eerste lijn steeds scherper worden, blijven de echte innovaties in de farmaceutische zorg uit. Het ontbreekt in de farmacie aan echte investeerders. Zorgverzekeraars hebben geld genoeg, maar willen pas investeren als bewezen is dat iets daadwerkelijk werkt. En de sector heeft moeite om het hoofd boven water te houden. Wij willen wel, maar kunnen niet. Zorgverzekeraars kunnen wel, maar willen niet.”

Brocacef heeft vorig jaar een flinke reorganisatie doorgevoerd. Net als alle andere apotheekorganisaties. Per apotheek is afscheid genomen van 1 voltijd medewerker, het aantal medewerkers is teruggebracht met 10 procent. “Die ingreep was nodig. Het verdienmodel farmacie is veranderd. 2012 was voor iedereen een slecht jaar. Iedereen is onderuit gegaan. Of je nu een enkele apotheek hebt of ruim 300, de klappen waren hard. Dan moet je twee dingen doen: snijden in de kosten en in gesprek gaan met zorgverzekeraars over de financiering. Dat eerste heeft resultaat gehad, want we zijn een gezond bedrijf en zijn nu weer aan het bouwen aan de toekomst. Het tweede, de gesprekken met zorgverzekeraars hebben toen weinig opgeleverd.”

Hoe lopen de gesprekken nu met zorgverzekeraars?
“Zorgverzekeraars erkennen niet altijd de kracht en de meerwaarde van de apotheek. In gesprekken lijkt het vaak primair over geld en kosten te gaan. Nu worden de administratieve lasten en het financiële risico bij apotheken gelegd, wordt het ons verboden om echt te ondernemen en mogen we tekenen bij het kruisje.  Laten we nu eens echt gaan praten over de voorwaarden voor een goede overeenkomst, waarbij de patiënt en verzekerde voorop staan.”

Het contracteerproces kan volgens De Jong op veel punten beter. “Overheid en NZa willen het contracteerproces versnellen. Zo heeft de NZa een aantal ‘Good Contracting Practices’ gepubliceerd. De betrokken partijen brengen die echter niet allemaal in de praktijk. Daar komt op korte termijn verandering in. Apotheken kunnen samen met de zorgverzekeraars het contracteerproces versnellen door gezamenlijk invulling te geven aan de Good Contracting Practices. Daarom nemen onze eigen apotheken deel aan De Zorgmakelaar Farmacie (DZF). Een zorgmakelaar wil immers invulling geven aan de Good  Contracting Practices van de NZa.” Als onafhankelijke zorgmakelaar vertegenwoordigt DZF verenigingen van onderling niet concurrerende apotheken. DZF vertegenwoordigt ruim 700 apotheken die zijn aangesloten bij BENU Apotheek, Alphega en Pact.  Naast DZF onderhandelen  zorgverzekeraars met Mediq en de Nederlandse Farmaceutische Zorggroep. “De komst van DZF zal leiden tot een efficiënter en effectiever contracteerproces. Het initiatief van DZF biedt niet alleen voordelen voor apotheken, maar ook voor de zorgverzekeraars. Zo kunnen zij via DZF in één keer met een grote groep apotheken praten.”

Ambities
Had Brocacef voorheen het imago van de grijze muis in de sector, nu zijn de ambities duidelijk. Peter de Jong legt de lat hoog. “Op alle markten waarin wij actief zijn willen we marktleider worden. Dat betekent dat Brocacef op veel fronten ook nog moet groeien. Die mogelijkheden zijn er. Onze aandeelhouders steunen onze plannen. Want als marktleider heb je invloed op de ontwikkelingen in de sector en nu zijn we nog niet groot genoeg om majeure bewegingen te creëren.” De Jong blaast niet hoog van de toren. Zijn plannen zijn concreet. De groothandel in Eindhoven verhuist binnenkort naar een nieuw pand om de voortdurende groeiende orderstroom aan te kunnen. De online portal Mijn Brocacef richt zich nu nog op de relatie apotheek-Brocacef, maar het plan is om dit jaar de portal open te zetten voor patiënten. Digitaal afspraken maken met de apotheker voor een review en zelf beheren van de medicatiehistorie, De Jong ziet het als een volgende stap voorwaarts om zo de zorg rondom de patiënt te organiseren. “Brocacef levert, via Brocacef Zorglogistiek, ook dure geneesmiddelen en hulpmiddelen. Die diensten willen we op een eenvoudige manier beschikbaar stellen aan de patiënt.”

Wat zijn de plannen met de apotheken?
“In korte tijd is het aantal aangesloten apotheken onder de vlag van BENU gegroeid naar 332.  Daarvan zijn 115 apotheken in eigendom en 217 franchise. Dat laatste aantal is sterk gegroeid. Veel apotheken die al klant waren bij de groothandel zijn nu ook BENU Apotheek. En we hebben veel overstappers van de andere formules. Kennelijk doen we iets goed. Ik verwacht dat we eind van dit jaar op 350 apotheken zitten.”

Waarmee onderscheidt BENU zich dan?
“In barre tijden hebben apothekers behoefte om te schuilen. Dat doen ze bij ons. Lid zijn van BENU levert aantoonbaar geld en meerwaarde op voor de apotheker. Bovendien zijn we transparant. En we zijn soft franchising waarbij apotheken voldoende ruimte hebben.”

Dus er komen meer apotheken in het land?
“Nee, het aantal apotheken zal dalen. Vooral in stedelijke gebieden is dat nu zichtbaar. Apotheken die het niet redden gaan eerder fuseren met een andere apotheek. Zo zie je steeds vaker dat drie apotheken samen terug gaan naar twee locaties. Ook worden er weer apotheken verkocht. En apotheken die het uiteindelijk niet redden, sluiten de deur.”

Dit is Brocacef
Brocacef Groep uit Maarssen is een groep van ondernemingen actief in de gezondheidszorg. Naast de distributie van geneesmiddelen en medische producten maakt Brocacef Groep apotheek- en zorgconcepten. Bij Brocacef Groep werken 2.300 medewerkers. Brocacef Groep is onderdeel van de Phoenix group in Mannheim met vestigingen in 23 landen en van Celesio AG in Stuttgart. Celesio is actief in 14 landen. In 2011 zijn de apotheken van Escura (Brocacef) en LLOYDS Apotheken (Celesio) samengegaan onder de formule BENU Apotheek.

Tekst: Niels van Haarlem | Fotografie: Frank Groeliken

Gerelateerde berichten

  • De zware bevalling van BENU 2.0De zware bevalling van BENU 2.0 Partner voor de zorgconsument. Dat is de ambitie van Brocacef met de apotheken van BENU nu de overname van de apotheken en groothandel van Mediq rond is. Eindelijk rond, want het duurde […]
  • Martin Favié van de Bogin: We hebben lef nodig!Martin Favié van de Bogin: We hebben lef nodig! 2014 is nu al een verloren jaar. Zorgverzekeraars gaan door met het huidige systeem voor betaling van farmaceutische zorg en werken onvoldoende aan een nieuw systeem. Aldus Martin Favié, […]
  • Frank Grosse-Natrop van Broacef: Zoeken naar nieuwe business modellenFrank Grosse-Natrop van Broacef: Zoeken naar nieuwe business modellen Brocacef gaat met zorgverzekeraars, fabrikanten en de aangesloten BENU Apotheken aantonen dat kwaliteit van zorg in de apotheek leidt tot lagere kosten in de eerste en de tweede lijn. […]
  • Brocacef legt zich niet neer bij besluit ACMBrocacef legt zich niet neer bij besluit ACM Nu overname van Mediq apotheken en groothandel rond is overweegt Brocacef een juridisch gevecht met de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De eis van de waakhond om apotheken die het […]
  • Apotheker vz ZorgverzekeraarApotheker vz Zorgverzekeraar Sinds begin 2012 onderhandelen de apothekers en de zorgverzekeraars over de prijzen van medicijnen, de bijbehorende zorgverlening en de prijs en inhoud van andere farmaceutische zorg. Dit […]

Auteur: redactie
Categorie: E06
Tags: , , ,

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *