Ruim 600 klachten tegen openbare apotheken

klachtenVorig jaar hebben patiënten 5 geschillen en 609 klachten ingediend tegen openbare apotheken. Tegen de huisartsen waren dit 76 geschillen en 639 klachten. Dit blijkt uit rapportages van de Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (SKGE) en Quasir.

Van de 5 geschillen tussen patiënten en openbare apotheken zijn er 3 in 2017 afgehandeld en 2 waren er eind 2017 nog in behandeling. Bij 2 geschillen werd een verzoek tot schadevergoeding ingediend, maar niet toegewezen. De SKGE heef voor het eerst een claim van een patiënt aan een apotheker deels toegekend. De claim bedroeg ruim € 16.000, waarvan de apotheker € 1.850 moet uitbetalen. Lees het artikel dat wij hierover eerder hebben gepubliceerd.

Klachten over diverse onderwerpen

De binnengekomen klachten hadden vooral betrekking op substitutie, het preferentiebeleid en medische noodzaak (11%). Ook werd veel geklaagd over onbevredigende reacties van apothekers op klachten (10%) en het niet leveren van medicijnen (8,5%).

Lessen trekken

SKGE-directeur Jiske Prinsen is tevreden over de resultaten van het eerste jaar. “We zijn blij dat de meeste openbare apotheken en huisartsen zich bij ons hebben aangesloten en dat de procedures voor klachten en geschillen als gesmeerd lopen. Ons doel is om lessen te trekken uit de klachten en geschillen, zodat apothekers en huisartsen de zorg kunnen verbeteren.”

Quasir en SKGE

Het jaar 2017 was het eerste jaar waarop de verplichtingen vanuit de Wet kwaliteit, klachten en geschillen (Wkkgz) volledig van kracht waren. De KNMP biedt openbare apotheken die zakelijke contributie betalen de mogelijkheid hieraan te voldoen door aan te sluiten bij Quasir en SKGE.

Wanneer een patiënt een klacht heeft tegen een openbare apotheek, dan komt deze in eerste instantie terecht bij de KNMP of bij klachtenbemiddelaar Quasir. Mocht de bemiddeling niet slagen en wil de patiënt een schadeclaim indienen, dan wordt de klacht een geschil en kan de patiënt daarvoor terecht bij de SKGE.

Bron: KNMP

Gerelateerde berichten

  • Klachten na substitutie geneesmiddelKlachten na substitutie geneesmiddel Regelmatig krijgen patiënten opeens een ander merk geneesmiddel  bij de apotheek. Deze substitutie verloopt meestal zonder problemen, maar beslist niet altijd. De laatste jaren is er […]
  • Is uw apotheek ingesteld op laaggeletterden?Is uw apotheek ingesteld op laaggeletterden? Van 3 tot en met 9 september is het de ‘week van de alfabetisering’. Tijdens deze week wordt aandacht gevraagd voor laaggeletterdheid. In Nederland zijn er naar schatting zo’n 2,5 miljoen […]
  • Import Ascorbinezuur en Amoxicilline kan tijdelijk zonder vergunningImport Ascorbinezuur en Amoxicilline kan tijdelijk zonder vergunning Er bestaan momenteel tekorten van Ascorbinezuur en Amoxicilline. Daarom heeft de Inspectie besloten dat apothekers tijdelijk producten mogen afleveren uit andere EU-lidstaten zonder vooraf […]
  • NZa-monitor over apotheekzorgNZa-monitor over apotheekzorg De openbare apotheekzorg zorgt voor verstrekking van geneesmiddelen aan patiënten en biedt zorgverlening voor een goed gebruik van deze geneesmiddelen in de eerste lijn. In de apotheekzorg […]
  • Voorbeeldbrieven voor apotheken die betalen voor medicijnafvalVoorbeeldbrieven voor apotheken die betalen voor medicijnafval Op de website van de KNMP staan twee voorbeeldbrieven voor apothekers die zich tot hun gemeente willen wenden over het onderwerp medicijnafval. 1.  Een brief voor apothekers die de […]

Auteur: redactie
Categorie: 2018
Tags: , , , , ,

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *