Samen werken aan optimale, betaalbare en toegankelijke zorg

Aurobindo-FarmaMagazine5De traditie van het Voorjaarsdiner bestaat al zeven jaar. Maar voor het eerste jaar onder de vlag van Aurobindo georganiseerd. Het doel is onveranderd: stakeholders bij elkaar brengen om samen kennis en informatie uit te wisselen. Dit wordt gewaardeerd: “Het leuke van dit Voorjaarsdiner is dat je mensen uit allerlei geledingen van de farmamarkt te spreken krijgt, dat is voor mij van grote toegevoegde waarde,” aldus één van de gasten.

Ze hebben allemaal weer ‘ja’ gezegd op de uitnodiging voor het Voorjaarsdiner: mensen van de groothandel, de apothekersmarkt, de zorgverzekeraars, de media en de brancheorganisaties in de farmacie. “We zijn er trots op dat deze mensen graag ruimte in hun volle agenda’s maken voor dit diner, dat na zeven jaar niet meer weg te denken is op de avond voor het KNMP-congres. Altijd in Utrecht, altijd boeiend en altijd goed voor de contacten,” wil Managing Director Benelux en Vice president South West Europe van Aurobindo, Kalman Petro, graag kwijt aan het begin van de avond.

Nieuw en toch vertrouwd
De gezichten zijn vertrouwd op 16 maart, maar de organisatie is na zes jaar Actavis in handen van een wereldspeler in de farmacie: Aurobindo Pharma Ltd. Een farmaceutisch bedrijf dat 30 jaar geleden in India is ontstaan en nu de ambitie heeft van de top-10 naar de top-5 in Europa door te groeien. Met de overname van zeven divisies van Actavis is sinds een jaar een stevige positie in Europa opgebouwd. Het vertrouwde team van Aurobindo creëert tijdens het Voorjaarsdiner een setting waarin de bezoekers ideeën en ervaringen kunnen uitwisselen, en dat alles in een van de mooiste monumenten van Utrecht, het Paushuize.

Aurobindo-FarmaMagazine2Gezellig zoemende Bijenkorf
De sfeer is bij binnenkomst al direct bijzonder. Het Paushuize in hartje Utrecht vlak bij de indrukwekkende Dom, is in opdracht van de enige Nederlands paus Adrianus VI in de 16e eeuw gebouwd en staat in de eeuwen daarna in koninklijke en internationale belangstelling, zoals van Lodewijk Napoleon. Het diner voor 60 personen wordt deze voorjaarsavond van 2015 geserveerd in de Beelaerts van Bloklandzaal. Daar is het al snel een gezellig zoemende bijenkorf, waar aan tafel de laatste nieuwtjes worden uitgewisseld, waar over de toekomstige plaats van de apotheker, de verwachtingen van optimale patiëntenzorg en meer samenwerking tussen marktpartijen wordt gefilosofeerd. Een typerende opmerking van de gasten op deze avond is: “Ik vind het fantastisch dat Aurobindo dit doet, echt uniek. Het laat zien dat het bedrijf een goede relatie met de marktpartijen erg belangrijk vindt.”

Ja-en opent een nieuwe horizon
Tijdens het uitgebreide intermezzo van Omdenken over ‘Ja-maar’, blijkt tijdens het ondervragen van mensen in de zaal hoe moeilijk, maar ook hoe spannend het kan zijn om ‘aanvullend’ te denken. Nee en ja-maar zeggen zijn geen optie. Zeg maar ja en ga op onderzoek uit, houdt de trainer iedereen voor. Gevraagd wordt bijvoorbeeld naar een oplossing voor het probleem dat veel taxichauffeurs, vóór het TomTom-tijdperk, de weg niet kennen in Londen. Het beste antwoord blijkt een nieuwe taxidienst te zijn met een groot vraagteken op witte auto’s, bestemd voor klanten die zelf de weg kunnen wijzen naar hun adres. Moet je op zo’n manier ook eens naar de dienstverlening in de zorg kijken, borrelt bij sommigen als vraag op? Geen ja-maar (of nee) bij meer OTC, hulpmiddelen, eigen bereiding, farmaceutische zorgverlening… maar klantgericht denken met een toevoeging in de dienstverlening in de vorm van…? Op deze avond wordt de creativiteit volop geprikkeld.

Aurobindo-FarmaMagazine1IJzersterke verticale bedrijfskolom
Het is tijd om nader kennis te maken met Aurobindo. “Een groot farmaceutisch bedrijf in een land dat nu al tekent voor 50 procent van de afgeleverde medicijnen in de USA,” licht Kalman Petro toe. “State-of-the-art productie en betaalbaarheid gaan bij ons hand in hand, terwijl het hele proces continu wordt gemonitord. Door een ijzersterke verticaal geïntegreerde bedrijfskolom, waarin R&D, productie, kwaliteitsmanagement, sales en marketing in eigen beheer zijn, kan Aurobindo samen met alle stakeholders in de markt werken aan optimale patiëntenzorg en het betaalbaar en toegankelijk maken van farmaceutische zorg voor iedereen.”

Zet de klant centraal
In dat proces van nauw samenwerken springt toch één element naar voren: zet de klant centraal. Jeroen Wolfrat, verantwoordelijk voor de extramurale markt in Nederland, vertelt hierover: “Wij kunnen met een uitstekende service, snelle levering en gunstige commerciële voorwaarden vele apotheken, ziekenhuizen, drogisten en apotheekhoudende huisartsen ondersteunen bij het verlenen van een optimale patiëntenzorg. Maar het is de apothekersmarkt die zelf de wensen en behoeften van de klant moet kennen en welke producten en diensten van Aurobindo daarop aansluiten. Wij ondersteunen in persoonlijk contact, in de afspraken die we nakomen, we leveren waar nodig maatwerk, geven veel informatie en tonen maatschappelijke betrokkenheid. Om uiteindelijk de optimale zorg voor de klant van onze klanten dichterbij te brengen.”

Aurobindo-FarmaMagazine4

 

Tekst: Kees Kommer

(Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Aurobindo.)

 

 

 

 

Gerelateerde berichten

Auteur: redactie
Categorie: Samenwerking
Tags: , , , ,

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *