SBA Workshop: Privacy in de openbare apotheek

shutterstock_131087813(web)Ziekte en medicijngebruik zijn heel persoonlijk. Daarom speelt het waarborgen van de privacy een belangrijke rol in de apotheek. De patiënten, maar ook de apothekers(assistenten) moeten zich vrij voelen om alle benodigde informatie uit te wisselen en er op kunnen vertrouwen dat gegevens veilig zijn. De workshop belicht uitgebreid de omgang met privacygevoelige gegevens en besteedt aandacht aan de privacy van patiënten die de apotheek bezoeken.

Merel Mooij is farmaceutisch manager in de Maelson Apotheek in Hoorn. Verdeeld over twee avonden nam het gehele team deel aan de workshop welke voorafging door een e-learningprogramma. Mooij: “Er was voor ons geen directe aanleiding om deze cursus te volgen, maar goede farmaceutische zorg vraagt om privacy voor de patiënt, dus wij vonden het noodzakelijk om hier aandacht aan te besteden.” De cursus bestaat uit twee onderdelen? “Ja, een e-learning cursus en een workshop in de apotheek. In de e-learning cursus leer je meer over de achtergrond van de wettelijke privacyregelingen. Ik vond het vooral prettig dat hierin ook de actualiteit rondom het Landelijk SchakelPunt aan bod kwam.”

In de workshop leer je hoe je deze regelingen kunt toepassen in de dagelijkse praktijk”, aldus Mooij. “Jurriane Rendering, juridisch adviseur van de KNMP, gaf een heldere presentatie naar aanleiding van praktijkcasussen waarbij de privacy van patiënten in het geding kwam. Een van de extreemste casussen ging over een man die in de apotheek kwam en zijn medicatie voor zijn zoontje kwam ophalen. Dit werd meegegeven, maar achteraf bleek dat hij absoluut niet mocht weten waar zijn vrouw en zoontje verbleef. Dit zijn indrukwekkende voorbeelden die je bijblijven.”

“Het meest leerzame onderdeel van de workshop vonden wij vooral het patiëntgericht en integer communiceren. Je leert op een duidelijke manier uit te leggen wat je met de gegevens van je patiënt gaat doen en hier uiteraard toestemming voor te vragen. Het dossier oproepen, inkijken of doorgeven deden we natuurlijk al vanuit het oogpunt medicatiebewaking, maar we deelden niet altijd mee aan de patiënt wat we precies met de gegevens gingen doen. Dit hebben we naar aanleiding van de workshop standaard doorgevoerd in onze procedure.” Wordt dit goed opgepakt in de praktijk? “Verandering is altijd moeilijk, maar ik merk wel dat iedereen zich ervan bewust is dat dit een belangrijk en verplicht onderdeel is van het vak.”

Doelgroep: Deze teamtraining is bedoeld voor apothekers en apothekersassistenten.
Voorkennis: De deelnemers dienen te beschikken over het diploma apothekersassistent.
Cursusduur: 1 bijeenkomst van 3 uur en 4 uur zelfstudie.
KAOF-punten: 7
KNMP-accreditatie: 82892 / 6 uur
Meer info: www.sbaweb.nl

Elke editie belicht FarmaMagazine een cursus, workshop of training uit het aanbod van de Stichting Bedrijfsfonds Apotheken (SBA). Deze editie de workshop ‘Privacy in de openbare apotheek’ waarin deelnemers leren om de belangrijkste wettelijke privacyregelingen op een integere en cliëntgerichte wijze toe te passen in de dagelijkse praktijk.

Gerelateerde berichten

  • Er vallen gaten in de witte jasEr vallen gaten in de witte jas We horen de laatste tijd steeds meer alarmerende geluiden over de financiële situatie van de apothekers in de geliberaliseerde markt. Maar hoe zit dat nu precies? We leggen het voor aan […]
  • Helpende hand voor therapietrouwHelpende hand voor therapietrouw Therapieontrouw en medicijnverspilling kosten de zorg geld. De openbare apotheek kan in het patiëntencontact veel doen om beide te voorkomen. En behalve goede communicatie zijn er ook […]
  • ICT als inspiratie voor de toekomst van de wijkzorgICT als inspiratie voor de toekomst van de wijkzorg Zorg verplaatst zich steeds meer naar de wijk. Ook de complexe zorg. Mensen moeten (en willen) zo lang mogelijk in hun eigen huis en wijk kunnen blijven wonen, ondersteund door […]
  • Workshop SBA: Overdracht van medicatiegegevensWorkshop SBA: Overdracht van medicatiegegevens Workshop SBA: Onderzoeken tonen aan dat een patiënt op elk overdrachtsmoment van de ene zorgverlener naar de volgende, een aanzienlijk risico loopt dat medicatiegegevens ontbreken of […]
  • De gebruiksaanwijzing van de apotheekDe gebruiksaanwijzing van de apotheek De vorige editie van FarmaMagazine spraken we met Lieme Huib Osinga, consultant bij Maarn Consult en Limpens en Partners, over het belang van klanttevredenheidsonderzoeken in de apotheek. […]

Auteur: redactie
Categorie: Praktijkvoering

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *