Veranderen is de koers

Apotheek PartnersHalverwege 2013 komen we voor het eerst bij elkaar: 3 vrouwen met verschillende inzichten over de farmacie. Onze visie: wij willen ervoor zorgen dat de apotheken en apothekers een nog betere gevestigde positie binnen de gezondheidszorg krijgen, om goede farmaceutische zorg te leveren, waarbij de patiënt centraal staat. Door ambitie, passie en gedrevenheid zorgen wij ervoor dat mooie ideeën worden omgezet in daden.

Ideale apotheek
Als geboren wereldverbeteraars zien wij namelijk een ideale apotheek voor ons. Eentje die gezien wordt, eentje waar patiënten met een lach de apotheek verlaten, eentje waar men met plezier werkt, eentje waar de boel goed voor elkaar is. Dit klinkt misschien als een overtrokken idealisme, misschien als een utopie. Maar we blijven erbij dat dit moet kunnen. Sterker nog, we denken dat het moet, dus veranderen is de koers!

Help? Hoe? Het tijd om deze visie daadwerkelijk te realiseren, nee, het is tijd om onze visie tot realiteit te maken! Hoe gaan we dit doen in het huidige weer binnen apothekersland? We praten, nemen kritieken tot ons, we geven advies, we geven onze ogen en oren goed de kost, we gaan in gesprek met heel veel verschillende partijen rondom de apotheek. We hadden inzichten en krijgen steeds meer inzichten. En we gaan daarmee praktisch aan de slag. Wij implementeren, wij helpen vernieuwen, wij helpen veranderen, wij openen de ogen, wij helpen processen te verbeteren, slagen maken daar gaat het om. Het is tijd om een verbinding te leggen tussen traditionele farmaceutische zorg en passende innovaties.

In mei leggen alle vogels een ei

Ja, wij ook. We zijn al zo lang aan het broeden… Inmiddels hebben we al een aantal Recept Locaties (Track and Trace) verkocht en geïmplementeerd. We hebben al heel wat data vastgelegd om trainingen te geven, wij hebben onze agenda’s gevuld en we gaan vooruit. Er zit veel in onze pijplijn, maar waar het ons vooral om gaat dat we deuren en ogen geopend krijgen.

De tijd is rijp
Zorg dat ‘ie niet over de datum gaat, want als er nu niets gebeurd in jouw apotheek, dan loop je over 5 jaar te ver achter op de markt en op de rest. Je kunt niet meer wachten tot de wereld vanzelf veranderd. En dan is er een grote kans dat die achterstand niet meer te overbruggen is. Dan ben je ingehaald door de tijd.

Praktijk We verbazen ons nog bijna dagelijks wanneer we in een apotheek komen. De ene keer omdat we een apotheek binnen lopen die er prachtig en strak uitziet, de apotheker die dan vertelt over de nieuwste innovaties in de apotheek en de nieuwe projecten waar de apotheker nog mee bezig is omdat hij zoveel kansen ziet. Maar we verbazen ons ook dikwijls over de andere kant van het verhaal: apotheken die niet met de tijd mee gegaan zijn. Niet voor de schermen, maar ook niet erachter. Medewerkers die niet met plezier lijken te werken, patiënten die niet vrolijk weggaan. En als klap op de vuurpijl zegt de apotheker dat het nog goed genoeg loopt in de apotheek en dat er echt niets verandert hoeft te worden…. Huh?!

Praktisch
Wij zien dat de apotheker meer een zorgprofessional moet zijn, met toegevoegdewaarde in de gezondheidszorg. Dat klinkt allemaal prachtig en we zijn niet de enige die dat zeggen, maar wij gaan er praktisch mee om. Er zijn genoeg apothekers met goede, praktische ideeën. Noem het Best Practices.  Apothekers zijn alleen (helaas) vaak niet goed in het vermarkten en delen daarvan. Dat doen wij. Niet allemaal weer zelf dat wiel uitvinden, maar delen en het vooral simpel houden. Simpele dingen werken en hebben snel effect. Daar zijn al onze producten op gericht, maar ook onze inzichten. Snel tot de kern komen, waar zitten de hiaten en hoe kan je daar snel verandering in behalen, dat halen wij boven tafel en daar kan je door veranderen.

We maken genoeg mee, dus blijf vooral onze blogs op volgen www.farma-magazine.nl en www.apotheekpartners.nl

Auteur: redactie
Categorie: Columns Commercie

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *