We moeten meebewegen in de markt

Er is geen betere manier om de inkomsten in de apotheek te verbeteren, dan logischerwijs te besparen op de kosten. Maar zonder te investeren lijkt het bijna onmogelijk om je positie als apotheker te behouden. We spreken met drie robotleveranciers over hoe zij deze financieel lastige tijden voor de apotheker ervaren.

De geluiden uit de markt klinken divers, maar wat voor de meeste partijen geldt is dat het belangrijk blijft om mee te bewegen met de markt. Remmelt Bakker, Business Unit Manager bij Autopharma: “De verkoop van grote systemen in Nederland gaat moeizaam. Wij leveren aan de gewone stadsapotheken en daar zijn de investeringsmogelijkheden zeer beperkt. Er wordt flink bezuinigd en daar bovenop zijn banken niet meer zo makkelijk met het verstrekken van gelden. Ik moet zeggen dat de apotheken die wij geleverd hebben ontzettend blij zijn dat ze destijds de investering gedaan hebben, zij draaien naar omstandigheden goed. Wij zijn inmiddels ook actief in Amerika en Engeland. Het vergoedingssysteem zit daar anders in elkaar waardoor er meer mogelijkheden zijn. Daarnaast lopen de automatiseringsvragen achter op Nederland, waardoor er veel te winnen is. De processen zijn nog handmatiger. Maar uiteraard staan ook daar de kosten van de zorg onder druk.”

Steffen Krämer, sales manager bij Willach vertelt dat hij blij is dat ze geen volledige focus hebben op apotheekrobots. “Wij zijn al meer dan 45 jaar bezig met trekladekasten. In Europa zijn wij bijna de enige leverancier die nog trekladekasten voor apotheken produceert, dus daarmee staan wij op meerdere benen. Als het geen robot wordt, dan is het in veel gevallen een trekladekast en die komt meestal van ons. Daarnaast verkopen we onze apotheekrobots ook buiten Europa. Uiteraard moeten we Europa op het moment opdelen in Noord-Europa en Zuid-Europa. Zuid-Europa verkeerd zoals we allemaal weten in financiële onzekerheid, dus wij zien daar wel dat de apotheker minder bereid is om te investeren. Maar als je in Noord-Europa kijkt dan is er toch nog wel veel beweging in de markt.”

Central filling versus robots
Oscar Lommen, sales manager van Rowa Nederland, sinds vorig jaar onderdeel van Care fusion, ziet het zeker niet somber in. “We maken op het moment eigenlijk overal groei door. Er zijn inderdaad landen die meer door de crisis getroffen zijn dan anderen, maar we mogen niet klagen. Door de samenwerking met Care fusion kunnen we één rechte verzorgingslijn en goederenstroom aanbieden van apotheker tot aan de patiënt.” Op de vraag of de toename van central filling geen gevaar is voor de apotheekrobot antwoord Lommen: “Er zijn natuurlijk ketenapotheken die neigen naar central filling. Die kiezen voor een andere weg. De apotheken waar wij robots leveren zijn in veel gevallen de zelfstandige apotheken die niet mee willen in het central filling verhaal. Zij geloven daar niet in en willen het volledige proces in eigen handen houden. Ze willen niet afhankelijk worden van groothandels die gaan voorschrijven hoe het allemaal moet en daarnaast duurt het proces ook langer.”

“Central Filling gaat gewoon door”, vult Remmelt Bakker aan. “De grote ketenapotheken zetten daar inderdaad vol op in. De mogelijkheden voor lokale robotisering zijn daar niet meer aanwezig. Wij zoeken hiervoor naar situaties waarbij je dezelfde dag nog de medicijnen wilt verwerken, om wat voor reden dan ook. Daarom leveren we op dit moment onze robots grotendeels aan de poliklinische apotheken. Die willen aansluitend op een polibezoek medicijnen kunnen afleveren, waardoor ze weinig aan central filling hebben. Daarnaast leveren wij aan grote stadsapotheken waarbij 30% tot 40% van de receptregels diezelfde dag afgeleverd moet worden. En als een redelijk groot volume is, dan is het nog steeds aantrekkelijk om daar een robot voor aan te schaffen.”

Innoveren
Innoveren blijft voor alle drie de partijen van groot belang. “Wij zijn altijd bezig om ons product te verbeteren en meer customized te maken”, aldus Steffen Krämer. “Maar we zijn niet bezig met een geheel nieuwe robot. Daarvoor is onze laatste robot, de ConsisE, nog te nieuw. We richten ons vooral op projectgerichte verbeteringen, zowel softwarematig als hardwarematig. De ConsisE is prima geschikt voor een land als Nederland, vanwege een relatief beperkt assortiment, waar veel recepten per apotheek in kunnen. Nederland heeft veel hardlopers met een hoge omslag per artikel vergeleken met andere landen. In Duitsland bijvoorbeeld bedient een apotheek veel minder patiënten, maar is het assortiment veel breder. Misschien zelfs wel drie keer zo breed dan in Nederland en dat vraagt om een andere robot.”
Oscar Lommen vertelt dat CareFusion volop bezig is met het maken van een efficiëntieslag voor haar robots. “Het proces van herhaalmedicatie kan inmiddels volledig geautomatiseerd aangeboden worden, waardoor er rond de 400 tot 500 receptregels per dag verwerkt kunnen worden. De receptregels komen per recept in één bak terecht, waarna enkel nog een controle van de assistente nodig is en eventueel een toevoeging van een product wat niet in de robot past. Daarnaast is ook het afhalen middels afhaalautomaten in opmars.”

Dat geldt ook voor de andere twee partijen. “Dit komt doordat de investering laag is en de klantvriendelijkheid hoog”, aldus Remmelt Bakker. “Apotheken moeten op het moment veel doen om de werkdruk te verlagen, processen beter te stroomlijnen en wachttijden en baliedruk te verminderen. Wij verwachten daardoor op het gebied van automatische afhaalkasten en logistieke software nog wel veel groei. Er gaan ongeveer 160 verpakkingen in onze  automaat en het is op termijn wel de bedoeling om zoveel mogelijk producten, waarbij geen baliecontact nodig is, via dit kanaal te verstrekken. Dat hoeft uiteraard niet alleen in de apotheek, maar kan ook in een uitdeelpost. Onlangs hebben we er nog een geplaatst in een bejaardentehuis in een dorpsomgeving. Je kunt daardoor je distributie veel fijnmaziger en klantvriendelijker uitvoeren. Dat is absoluut een richting die we door gaan zetten en hebben met verschillende ketens al afspraken lopen.”

Meer info:
www.autopharma.nl
www.willach.com/nl
www.carefusion.nl / www.rowa-nederland.nl

Tekst: Moniek Jakobs

Gerelateerde berichten

  • _profielfoto2Productie apotheker In deze rubriek belichten we de diversiteit van het apothekersvak. Jan Derks, directeur van Derks & Derks B.V. en adviseur in human talent schets deze editie de rol van de productie […]
  • Franchise loont – zegt Diederik de Bruijn van apothekenformule BENUFranchise loont – zegt Diederik de Bruijn van apothekenformule BENU Zelfstandige apothekers die zich aansluiten bij een franchise­formule besparen op jaarbasis duizenden euro’s en staan sterker in de onderhandeling met zorgverzekeraars, zo stelt Diederik […]
  • Ontwikkeling eerstelijns ketenzorg gaat snelOntwikkeling eerstelijns ketenzorg gaat snel Henk Bilo, internist aan de Isala Klinieken in Zwolle en al jarenlang voortrekker op het gebied van de integrale diabeteszorg, is somber over de ontwikkeling van de diabetesepidemie. “Op […]
  • _shutterstock_102747641Van verzekerde patiënt naar betalende consument Na een periode van uitdijende regulering, uitbreidende zorgvoorzieningen en lage eigen bijdragen in de jaren ’70 van de vorige eeuw kwam in de jaren ’90 een serieuze ommekeer in het […]
  • _Central_Filiing_BrocacefExtern sorteren, labelen, verpakken Dat apotheken anno 2012 nog steeds kosten moeten besparen moge inmiddels duidelijk zijn. Om het genuanceerd uit te drukken; de apotheeksector staat wederom voor aanzienlijke financiële […]

Auteur: redactie
Categorie: Praktijkvoering