SBA workshop: Denken in kleuren

Zet apothekers, assistenten en andere collega’s bij elkaar. Vormen zij dan een team? Wat moet er gebeuren wil er sprake zijn van een ‘echt’ apotheekteam? Spreekt iedereen elkaar open en direct aan en op welke manier? De training is gebaseerd op de zes denkhoeden en iedere kleur symboliseert een andere manier van denken.

Esther Vrolijk is apotheker bij Apotheek Rijnmond in Maassluis. Samen met haar team van achttien medewerkers volgden zij de training ‘teamontwikkeling in de apotheek, denken in kleuren’. Esther beschrijft haar team als een heel goed en sterk team, dat altijd erg lief voor elkaar is: “Het nadeel daarvan is dat de mensen moeite hebben om elkaar kritiek te geven. Als dat wel gebeurde dan wist men eigenlijk niet hoe dat het beste te doen. Om die reden zijn we de training gaan volgen. We kregen handvaten hoe we dat het beste konden aanpakken. In de praktijk kwam het namelijk nog weleens voor dat de medewerkers voor elkaar de problemen oplosten, terwijl het juist de bedoeling is, wanneer iemand iets fout doet, dat de ander dit kan terugkoppelen.” Deze training bestaat uit twee avonden. De eerst avond staat in het teken van open en direct feedback geven en ontvangen. “Samen met de begeleiders maakten we een stappenplan voor het geven van kritiek. Je leert daardoor bijvoorbeeld dat je niet zomaar kritiek moet geven, maar altijd moet onderbouwen met voorbeelden.”

Op de tweede avond kwamen de denkhoeden van De Bono aan bod. Er zijn zes denkhoeden in verschillende kleuren en iedere kleur symboliseert een andere manier van denken. De witte hoed staat voor objectiviteit, de rode voor emotioneel, de zwarte voor advocaat van de duivel, de gele voor het positiviteit, de groene voor creatief en de blauwe voor beschouwend/controlerend. Ester: “Iemand kan meerdere hoeden hebben, maar je hebt altijd één hoed die favoriet is. Daarnaast kan het zo zijn dat je zelf denkt een bepaalde kleur te hebben, terwijl je collega’s een andere kleur voor je uitkiezen. Het is handig om te weten welke kleur hoed je draagt, maar ook welke hoed je collega’s dragen. Iemand die bijvoorbeeld een zwarte hoed draagt is over het algemeen kritisch en ziet sneller beren op de weg. Als een plan of idee door deze persoon omarmd wordt dan weet je dat de kans groot is dat het door de gehele groep gedragen wordt.”

“De training werd positief ontvangen door de medewerkers en versterkte bij ons de samenwerking in het team. Ik vond het vooral interessant om te zien dat sommige mensen bepaalde positieve eigenschappen niet bij zichzelf herkenden die anderen wel bij die persoon zagen. Daarnaast merk ik dat de medewerkers in de dagelijkse praktijk makkelijker dingen durven te benoemen richting elkaar. Bijvoorbeeld over processen die beter zouden kunnen verlopen. Misschien weten ze nog niet hoe het proces verbeterd moet worden, maar het wordt in iedere geval op een goede manier aangekaart.”

SBA workshop
Doelgroep: Deze cursus is bestemd voor alle medewerkers in de openbare apotheek en (tweede) apothekers.
Voorkennis: Voor het volgen van deze workshop is geen specifieke voorkennis noodzakelijk.
Cursusduur: 2 avonden
KAOF-punten: 6,5
KNMP-accreditatie: 83806/ 6 uur
Meer info: www.sbaweb.nl

Gerelateerde berichten

  • Workshop SBA: Overdracht van medicatiegegevensWorkshop SBA: Overdracht van medicatiegegevens Workshop SBA: Onderzoeken tonen aan dat een patiënt op elk overdrachtsmoment van de ene zorgverlener naar de volgende, een aanzienlijk risico loopt dat medicatiegegevens ontbreken of […]
  • otcGemak en bejegening; niet te onderschatten factoren De gezondheidszorg in Nederland wordt steeds belangrijker. De vergrijzing in de maatschappij is evident. De steeds ouder wordende Nederlanders zijn gewend geraakt aan een stijgende […]
  • shutterstock_95807617Efficiënte bedrijfsvoering wordt steeds belangrijker ok 2012 biedt voor openbare apothekers weer nieuwe uitdagingen, zoals de invoering van vrije tarieven. Het belang van een efficiënte bedrijfsvoering is daarom groter dan ooit De […]
  • SBA: Interne klantgerichtheidSBA: Interne klantgerichtheid Klantgerichtheid gaat niet alleen over een goede dienstverlening aan cliënten, maar ook over klantgerichtheid naar collega’s. Dit noemen we interne klantgerichtheid: de manier waarop […]
  • Actueel: Het huwelijk tussen food en farmaActueel: Het huwelijk tussen food en farma Als de resultaten van het eerste servicepunt van Mediq Apotheek in Jumbo Foodmarkt in Breda aanslaan, dan is een uitrol naar andere Jumbovestigingen mogelijk. “We kijken of er meerdere […]

Auteur: redactie
Categorie: Praktijkvoering
Tags: , , ,

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *