Workshop SBA: Overdracht van medicatiegegevens

shutterstock_119156089webWorkshop SBA: Onderzoeken tonen aan dat een patiënt op elk overdrachtsmoment van de ene zorgverlener naar de volgende, een aanzienlijk risico loopt dat medicatiegegevens ontbreken of onjuist zijn. Om dit risico te verkleinen is sinds 1 januari 2011 de Richtlijn Overdracht van Medicatiegegevens in de keten van kracht.

Janet Kroon – Heuckelum is apotheker bij Dienstapotheek Utrecht. Samen met 16 medewerkers uit haar team volgde zij de training ‘Overdracht van medicatiegegevens’. “De reden dat wij gekozen hebben voor deze teamtraining is omdat dit een erg actueel onderwerp is in onze apotheek. Als Dienstapotheek ben je afhankelijk van de medicijngegevens die we binnen krijgen, vanuit patiënten, vanuit het elektronisch systeem of vanuit andere zorgverleners. Op dagelijkse basis hebben we te maken met uiteenlopende vraagstukken rondom dit onderwerp. Wanneer een arts belt vanuit de spoedeisende hulp voor actuele medicatiegegevens kunnen we die in sommige gevallen opvragen bij de patiënt zelf, maar meestal niet. Je haalt de gegevens over uit een andere apotheek, maar zijn deze wel compleet? Je moet toestemming hebben van de patiënt of van de arts, maar hoe doe je dat eigenlijk precies? Daarnaast merk je dat iedereen daar op een eigen manier mee omgaat. Wij hadden behoefte aan houvast op dit gebied. Met welke richtlijnen hebben we te maken en wanneer gelden deze wel en wanneer niet? Hoe ziet eigenlijk een medicatieoverzicht eruit en hoe bespreek je dat met de patiënt?”

“Het was een zeer interactieve trainingsavond met ruimte voor discussie en gesprek. Het onderdeel ‘hoe bespreek ik het medicatieoverzicht met de patiënt?’ was voor ons het belangrijkste. Daaraan hebben we dan ook de meeste aandacht besteed, de training werd als het ware op onze  specifieke behoefte aangepast. We werden ons ervan bewust dat wat je in je computer hebt staan niet per definitie hetgeen is  wat de patiënt daadwerkelijk slikt. Wij gingen er in het verleden veelal van uit dat de informatie die we binnenkregen ook  gegrond was, zonder het goed na te vragen. Maar met de patiënt overleggen, is veel beter dan uit te gaan van de papieren patiënt in je computersysteem. Doorvragen bleek de sleutel tot succes. We kregen handvaten voor de manier waarop je het beste kunt doorvragen. Welke medicijnen worden er gebruikt, worden ze goed gebruikt en is men zich ervan bewust dat ze medicijnen gebruiken? Producten uit de supermarkt of drogist worden door de patiënt namelijk niet altijd als medicijn benoemd. We leerden daardoor de patiënt bewuster te maken van de eigen verantwoordelijkheid om een actueel medicatieoverzicht mee te nemen naar de arts en apotheek. Zeker bij dienstwaarneming is dat erg belangrijk.”

We hadden die avond zelf nog een ervaringsdeskundige meegenomen, namelijk Ellen Jansen van de Apothekersvereniging Midden-Nederland. Zij weet nog specifieker dan ik wat er allemaal speelt in onze regio. Een aanrader, want het bleek erg zinvol bij het stellen en beantwoorden van regionale vragen.”  ❦

Cursusduur: 1 bijeenkomst van 3 uur en 3 uur zelfstudie.
KAOF-punten: 6
KNMP-accreditatie: 110087 / 6 uur
Meer info: www.sbaweb.nl

Elke editie belicht FarmaMagazine een cursus, workshop of training uit het aanbod van de Stichting Bedrijfsfonds Apotheken (SBA). Deze editie de teamtraining ‘Overdracht van medicatiegegevens’ waarin deelnemers leren om fouten bij de overdracht van medicatiegegevens te voorkomen en patiëntveiligheid te vergroten.

Tekst: Moniek Jakobs

Gerelateerde berichten

  • SBA workshop: Denken in kleurenSBA workshop: Denken in kleuren Zet apothekers, assistenten en andere collega’s bij elkaar. Vormen zij dan een team? Wat moet er gebeuren wil er sprake zijn van een ‘echt’ apotheekteam? Spreekt iedereen elkaar open en […]
  • Er vallen gaten in de witte jasEr vallen gaten in de witte jas We horen de laatste tijd steeds meer alarmerende geluiden over de financiële situatie van de apothekers in de geliberaliseerde markt. Maar hoe zit dat nu precies? We leggen het voor aan […]
  • De gebruiksaanwijzing van de apotheekDe gebruiksaanwijzing van de apotheek De vorige editie van FarmaMagazine spraken we met Lieme Huib Osinga, consultant bij Maarn Consult en Limpens en Partners, over het belang van klanttevredenheidsonderzoeken in de apotheek. […]
  • SBA: Agressie in de apotheekSBA: Agressie in de apotheek Vrijwel iedereen krijgt er wel eens mee te maken: een klant die het ergens niet mee eens is en dit op een manier toont die voor u niet zo prettig is. De grenzen van goed fatsoen zijn […]
  • SBA Workshop: Privacy in de openbare apotheekSBA Workshop: Privacy in de openbare apotheek Ziekte en medicijngebruik zijn heel persoonlijk. Daarom speelt het waarborgen van de privacy een belangrijke rol in de apotheek. De patiënten, maar ook de apothekers(assistenten) moeten […]

Auteur: redactie
Categorie: Praktijkvoering

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *