Zo verkoop je zorg

Bastiaan_Witvliet_FarmaMagazineNu de Consumentenbond, straks Kassa, Radar en wie weet in het tv-programma Opgelicht. Sinds de Consumentenbond heeft aangetoond dat apothekers massaal geen eerste uitgifte gesprek voeren en dat wel in rekening brengen is de apotheker aangeschoten wild, Bas!

Nou, nou, vind het maar een mager onderzoekje van de bond, Niels. Maar in de kern hebben ze natuurlijk wel een punt. De nieuwe realiteit is nu eenmaal dat consumenten en patiënten waar voor hun geld willen en boter bij de vis: geen gesprek, geen kosten in rekening brengen.

De vraag is natuurlijk: hoe verkoop je onzichtbare dienstverlening. Daar zijn huisartsen meester in. Bij het maken van de afspraak weet de patiënt dat de meter begint te lopen. In de wachtkamer, komt u binnen, hallo dokter, gaat u zitten, wat is er aan de hand, ik haal uw gegevens erbij, waar heeft u last van etc. Strak georganiseerd, Bas.

Jazeker, Niels! Huisartsen hebben de dienstverlening mooi ingekleed en er een heel protocol van gemaakt. En nooit is er een patiënt die klaagt dat er kosten aan een bezoekje kunnen zitten. Tandartsen doen dat ook heel goed.

Dus apotheker, maak van je eerste uitgifte een protocol. ‘Beste patiënt, ik heb net al even gecontroleerd of dit middel de juiste dosering heeft. En gebruikt u nog andere geneesmiddelen? Daar zal ik zo even naar kijken.’ Maar ja, krijg het maar eens voor elkaar dat alle assistentes hetzelfde protocol gaan volgen, Bas.

Dat moet lukken. Als zelfs het 16 jarig meisje aan de kassa van dat filiaal van Kruidvat ergens diep in Noordoost Groningen standaard vraagt: bent u bekend met dit geneesmiddel, dan is er hoop.

En zelfs dan zijn de drogisten vaste klant bij Kassa, Radar en de Consumentenbond, Bas

Bastiaan Witvliet, hoofdredacteur
Niels van Haarlem, redacteur

Auteur: redactie
Categorie: Columns

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *