Zorgaanbod van apotheken onvoldoende bekend

Een groot deel van de Nederlanders is niet goed op de hoogte van het zorgaanbod van de apotheek. Degenen die dit wel weten, kiezen hun apotheek vaker op basis van diensten en service die de apotheek aanbiedt. Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel. Apothekers doen er goed aan meer bekendheid te geven aan hun totale zorgaanbod.

Soms zijn mensen niet goed op de hoogte, omdat ze geen behoefte hebben aan de intensievere zorgdiensten die de apotheek biedt, zoals een medicijnkluisje of een herinnering voor het ophalen van medicijnen. Wel vinden burgers het belangrijk dat hun apotheek een breed scala aan zorgactiviteiten ontplooit. Minister Bruno Bruins heeft begin april een brief gestuurd aan de Tweede Kamer met het rapport ‘Farmaceutische zorg in de eerste lijn: ervaringen en meningen van burgers’.

Wanneer apothekers meer bekendheid geven aan hun totale zorgaanbod, dan weten burgers voor welke zorg ze terecht kunnen bij de apotheek. Dat is meer dan alleen het ophalen van geneesmiddelen.

Keuze apotheek op basis van praktische overwegingen

Mensen kiezen hun apotheek op basis van praktische overwegingen, zoals de afstand tot de woning of tot de huisartspraktijk. Deze overwegingen zijn belangrijker dan zorggerelateerde overwegingen. Eenmaal gekozen, blijft men de apotheek trouw: 9 van de 10 burgers gaan altijd naar dezelfde apotheek. Voor patiënten met een chronische aandoening moeten apotheken dus continue zorg kunnen leveren. De apotheek weet welke medicijnen de patiënt gebruikt en wanneer deze nieuwe medicijnen nodig heeft. Zo kunnen zij de patiënt begeleiden in het medicatiegebruik.

Medicijnen makkelijker ophalen
Met name mensen tot 40 jaar zien wel graag meer mogelijkheden om hun geneesmiddelen op te halen. Apotheken kunnen hierop inspelen door het verruimen van de wijze waarop geneesmiddelen aangeboden worden, bijvoorbeeld in de vorm van een kluis, bezorgdiensten of ruimere openingstijden.

Apotheek en huisartspraktijk: zorgteam rondom geneesmiddelen

Er liggen voor apotheken ook kansen in het versterken van de samenwerking met de huisarts. Veel patiënten zien graag dat apotheker en huisarts als team samenwerken in de zorgverlening rondom geneesmiddelen. Ze zien de huisarts als vraagbaak bij problemen over geneesmiddelen en noemen als belangrijke taken van de apotheek: medicatiebewaking en het geven van informatie. Veel mensen willen graag dat apotheek en huisartspraktijk overleggen over de medicatie van hun patiënten.

Bron: Nivel
Onder redactie van: Gerda van Beek

 

 

Gerelateerde berichten

Auteur: redactie
Categorie: 2018
Tags: , , , ,

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *