Digitaal vaardig worden is net als leren autorijden

In 2016 gaan we de verbeteringen in de zorg echt merken, staat in de begroting van het ministerie van VWS. Minister Schippers en Staatssecretaris Van Rijn willen dat e-health in 2016 een vanzelfsprekendheid is. Als zorgprofessional heb je daarvoor andersoortige (digitale) vaardigheden nodig dan die je tijdens je opleiding geleerd hebt. Verschillende onderzoeken laten zien dat digitale vaardigheden van zorgprofessionals achterblijven. Daarmee is dit een belemmerende factor in de verdere opschaling van e-health. Digitaal vaardig worden kan iedereen als er genoeg aandacht is voor het leerproces. Sommige trainingsbureaus gebruiken daarbij de term digitaal rijbewijs. De vergelijking met leren autorijden is een mooie metafoor om inzicht te krijgen in hoe dit leerproces werkt. Hieronder schets ik de belangrijkste digitale vaardigheden voor zorgprofessionals.

Rijles

Wanneer je begint met autorijden, ga je op rijles. In die lessen leer je meerdere aspecten van het autorijden. Je leert om te beginnen het voertuig goed kennen en hanteren. De technische aspecten van autorijden. Tevens volg je theorielessen en doe je examen in de verkeersregels. Belangrijke regels die je moet weten voordat je veilig de weg op kunt. In de praktijk ga je die regels toepassen en oefen je vele uren in een lesauto met een rij-instructeur naast je. Het doel daarvan is dat je zoveel mogelijk ervaring opdoet met praktijksituaties die zich in het verkeer voordoen. Die situaties bespreek je met je instructeur om daarvan te leren. Sommige mensen hebben zo’n talent dat ze met een beperkte hoeveelheid lessen hun rijbewijs in één keer halen. Voor een andere groep, en daar behoor ik zelf ook bij, geldt dat ze wat langer de tijd nodig hebben om zich de belangrijkste vaardigheden eigen te maken. Bij mij ging dat in het begin gepaard met de nodige tegenzin maar uiteindelijk is het ook mij gelukt mijn rijbewijs te halen. Door alle inspanningen ben ik nu een prima weggebruiker. Ik heb daarmee de mogelijkheden om me te verplaatsen enorm vergroot.

Voor het werken met digitale middelen in de zorg is dat leerproces niet wezenlijk anders. Het is belangrijk hier voldoende aandacht en tijd voor vrij te maken. Wanneer dit op de juiste wijze gebeurt, ben ik ervan overtuigd dat uiteindelijk iedere zorgprofessional zich prima kan bewegen op de digitale snelweg. Een aantal zorgprofessionals zal zich de digitale vaardigheden sneller eigen maken. Je kunt deze medewerkers prima inzetten als ambassadeur voor hun collega’s.

Ervaring opdoen

Welke digitale vaardigheden heeft de zorgprofessional nodig? Om te beginnen leren omgaan met de techniek. Verder zijn er belangrijke regels voor online communicatie die je als zorgprofessional moet weten. Zoals korte en bondige teksten schrijven, niet te amicaal en regels rondom privacy; hoe om te gaan met data van cliënten. Die regels weten is één maar net als met autorijden komt het vervolgens aan op ervaring opdoen. Zorgprofessionals moeten zoveel mogelijk situaties in de praktijk meemaken en de mogelijkheid krijgen daarop te reflecteren met bijvoorbeeld een trainer/coach of onderling met collega’s.

Adviseren

Tot slot is er een vaardigheid die anders is dan bij autorijden en dat is kunnen adviseren over technologische mogelijkheden. Het is heel belangrijk dat zorgprofessionals goed kunnen inschatten bij welke cliënt je welke e-healthtoepassing kunt inzetten. Vervolgens komt het erop aan dat zij e-health op een juiste wijze introduceren bij hun cliënt. Wanneer je dit leerproces van zorgprofessionals goed faciliteert heb je een goede sleutel in handen om e-health een vanzelfsprekendheid te laten worden. Daarmee voeg je een waardevol instrument toe aan de mogelijkheden van zorgprofessionals om hun vak uit te oefenen.

Marieke Oosterhuis (@MariekeOON)

…. Lees verder >>

Copyright: Digitalezorggids

Auteur:
Categorie:

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *