21 dagen

COLUMN MAAYKE FLUITMAN | Terwijl Nederland zich in een oranje gloed hult, beginnen we weer te wennen aan het beeld van grote groepen mensen die samen van sport genieten. Een sportzomer vol evenementen staat voor de deur, de lakmoesproef of het virus, dat de wereld afremde, aan banden is gelegd en we weer over kunnen gaan tot de orde van de dag.

Niemand had begin 2020 verwacht dat het tot zomer 21 zou duren voor we weer terug zouden gaan naar het oude normaal. Maar keren we terug naar de orde van de dag of hebben we onszelf nieuw gedrag aangeleerd? Of het nu feit of fictie is, de opvatting is dat het 21 dagen duurt om een nieuwe gewoonte aan te leren.

Terugrekenend naar maart 2020 zijn dat heel wat tijdsvlakken van 21 dagen, genoeg om eens aangeleerd gedrag af te leren. De dagelijkse ritjes naar kantoor, handen schudden of een knuffel geven, met zijn tweeën achter één winkelwagentje bij de Albert Heijn. Handelingen waar we nooit over nadachten maar die we moesten afleren. Niet alleen de high-five’s in oranje gekleurde stadions, maar ook het onbedoelde handen schudden van Willem-Alexander laten echter zien dat ingeslopen handelingen heel diep in onze natuur zitten en zelfs na meerdere cycli van 21 dagen niet zomaar verdwijnen.

Ook in de zorg dwong COVID ons, ons handelen aan te passen; versterkte focus op gezond gedrag, minder volle wachtkamers, digitale spreekuren. Zorg op afstand, waar al jaren ideeën over waren, was ineens niet meer een toekomstbeeld maar werd zelfs de norm.  Zowel wij, als onze patiënten, hebben ruim de tijd gehad om oude routines af te leren en nieuwe vormen van zorg aan te leren.

Maar met de juichende supporters voor ogen vraag ik me af hoe diep onze oude manieren van handelen ingeslepen zijn en of we, na deze zomer als de vaccins inderdaad effectief zijn, teruggaan naar ‘zoals het altijd was’.

Langzaamaan komen we in de fase waarin we kunnen gaan terugkijken wat COVID gedaan heeft met ons dagelijkse handelen. Ik hoop dat we als zorg daar meerdere lessen uithalen. De manier waarop wij onze kennis en expertise aanbieden aan onze patiënten, maar zeker ook hoe we als zorgprofessionals onderling nog beter gaan samenwerken om onze gezamenlijke maatschappelijk opdracht vorm te geven: ‘een gezonde maatschappij met gezonde individuen’.

Een gezonde toekomst als het nieuwe normaal. Misschien niet in 21 dagen maar wel ‘one day at a time’.

Maayke Fluitman is apotheker en eigenaar van care2create en de SelfCareFactorY.com. Haar focus ligt op het adviseren en ontwikkelen van diensten en producten op het gebied van self care, wellness en healthcare.

Mag het een onsje minder?

De eerstelijns zorgverleners volgen braaf de richtlijn cardiovasculair risicomanagement en geven standaard 40 mg simvastatine, aldus Wittekoek.

Mag het een onsje minder?

De eerstelijns zorgverleners volgen braaf de richtlijn cardiovasculair risicomanagement en geven standaard 40 mg simvastatine, aldus Wittekoek.

In the pocket

Valérie Meijvis vroeg zich af of er een apotheker zou hebben geklaagd dat hij zich niet kon vinden in de optie ‘patiënt’ of ‘zorgverlener’.

Vacatures

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.