Algoritme kan geneesmiddelenprijs vaststellen

algoritmeFarmaceutische bedrijven vragen veel te veel voor hun nieuwe geneesmiddelen tegen kanker, stellen onderzoekers van de Erasmus Universiteit. Zij ontwikkelden een algoritme dat de prijs van innovatieve geneesmiddelen op een zo transparant mogelijke manier vaststelt.

Het algoritme neemt de werkelijke kosten van ontwikkeling, productie, verkoop, marketing en een redelijke winstmarge gebaseerd op de klinische meerwaarde van het geneesmiddel mee. Op deze manier komt er een billijke prijs uit voor elk nieuw anti-kanker medicijn.

Zo komt dit algoritme bijvoorbeeld tot een aanbevolen prijs van €2.587  per behandeling met het middel enzalutamide tegen prostaatkanker, terwijl de huidige marktprijs in het Verenigd Koninkrijk bijna 12 keer hoger ligt (€30.304), en in de VS zelfs ruim 28 keer hoger (€74.165). Voor het middel Ruxolitnib tegen ziekte myelofibrose vindt het algoritme €14.424 per behandeling een redelijk bedrag. Dit middel kost op dit moment echter €49.965 in het Verenigd Koninkrijk en zelfs €75.249 per behandeling in de Verenigde Staten.

Europese wetgeving
Voor hoogleraar Carin Uyl-de Groot, een van de onderzoekers, is de conclusie duidelijk: “Door het algoritme te gebruiken weten we nu wat een juiste prijs voor deze medicijnen is. De ontbrekende schakel is echter de wetgeving. Europese overheden zouden door middel van nieuwe EU-wetgeving in staat moeten worden gesteld om dit model toe te kunnen toepassen, want met de huidige wetgeving kan dat nog niet. Hetzelfde geldt overigens voor de Verenigde Staten, ook daar moet wetgeving eerst worden aangepast.”

Vrije markt is schadelijk 

“Het is overduidelijk dat het huidige model van de vrije markt niet geschikt is voor innovatieve geneesmiddelen tegen kanker”, aldus Uyl-de Groot. “Het is zelfs zo dat het schadelijk is voor kankerpatiënten wereldwijd. Met een geschatte groei van 68% in het aantal gevallen van kanker rond 2030 is een revolutie in de prijsstelling van nieuwe kankermedicijnen absolute noodzaak. Door het invoeren van dit nieuwe prijsmodel kunnen we in één klap zowel de toegankelijkheid als de effectiviteit van behandelingen van kanker verbeteren en ook nog eens de economische last van deze ziekte verminderen. En zeker niet alleen in armere landen, ook in West Europa.”

Bron: ZN

 

Lees meer artikelen? Schrijf u in voor de tweewekelijkse FarmaMagazine nieuwsbrief!

Persoonlijk contact is een uniek medicijn

Apotheker Joeri Beek werd met zijn apotheek in Nistelrode in het verleden twee keer uitgeroepen tot ‘Beste apotheek van Nederland’ en stond jaren in de top 10. Inmiddels staat hij aan het roer van een tweede apotheek in Heesch.

Het duurzame perspectief van Orion Pharma

Duurzame groei, ‘building well-being’ voor de patiënten en werknemers, spelen belangrijke rollen in de bedrijfsfilosofie van Orion Pharma. Een interview met Country manager Benelux: Stephan Van Nieuwenhove.

Vacatures

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.