Bastiaan Witvliet: Roer om

Bastiaan WitvlietGaat goed met de positie van de apotheker als ik de interviews met de kopmannen uit de eerste lijn in FarmaMagazine zo lees! Einde aan het domeindenken. De apotheker, die hebben we nodig en is onmisbaar in de eerste lijn! Ben jij ook zo positief, Bas?

Nou, Niels, ik ben blij dat de discussie niet alleen meer over geld gaat. Maar ik zie wel een groot gat tussen de droom van de voormannen en de nachtmerrie van vandaag en morgen. De veranderingen blijven steken in goed bedoelde adviezen. Ondertussen spelen apotheker en huisarts nog steeds landje pik. En is de positie en financiering van de farmacotherapeutische zorgverlener nog steeds niet geregeld.

Wat ben je toch een zwartkijker. Laten we blij zijn dat er nu eens positief over de apotheker wordt gesproken. Imago en zo, je weet wel. En met kleine stapjes vooruit komt de apotheker toch uiteindelijk ook wel uit bij zijn onmisbare rol als professionele zorgverlener.

Het gaat te langzaam allemaal, Niels. De huisarts is straks De Almachtige in de wijk en de apotheker zijn eh assistent. Het wordt tijd dat we het roer radicaal omgooien. Voor 2015 geen nieuwe contracten met een beetje meer of een beetje minder prestaties, maar een compleet nieuw businessmodel.

Dat lijkt me een goed plan, Bas! We behouden dan wel de distributie en zorg op een locatie. Bij de apotheek uiteraard. Net zo handig. Maar zorgverzekeraars organiseren en financieren de voorraad medicatie bij de apotheken. Weten ze ook eens wat dat is. Daar valt toch geen cent meer aan te verdienen.

Precies! Apothekers krijgen een vergoeding om de voorraad te beheren en sluiten daarnaast een abonnement af met de zorgverzekeraar. Met een scala aan farmacodiensten tegen diverse abonnementsgelden. Tijdens de onderhandelingen tussen apotheker en zorgverzekeraar staat dan niet de vraag ‘Wat kost de medicatie?’ centraal, maar ‘Wat kost die patiënt’.

Ik zeg doen!

Bastiaan Witvliet, hoofdredacteur
Niels van Haarlem, redacteur

Mooie beloftes… kunnen we ze waarmaken?

Maayke Fluitman vraagt zich af of we in de zorg wel kunnen waarmaken wat we beloven? Zorg is geen product dat per direct resultaat geeft, zoals bijvoorbeeld een product van de AH.

15 jaar!

FarmaMagazine bestaat inderdaad 15 jaar, Bas. Gefeliciteerd met het bereiken van deze mijlpaal. Jij brengt deze twee beroepsgroepen samen.

Kleine stapjes

Veranderingen in de zorg gaan stap voor stap, zolang de voedingsmiddelenindustrie extra suikers in voedingsmiddelen stoppen is het vechten tegen de bierkaai.

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.
  • Nadat u op verzend klikt ontvangt u een bevestigingsmail in uw mailbox.