Brocacef legt zich niet neer bij besluit ACM

Tolhuisen & De JongNu overname van Mediq apotheken en groothandel rond is overweegt Brocacef een juridisch gevecht met de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De eis van de waakhond om apotheken die het bedrijf moet afstoten ook te verbieden in te kopen bij groothandel Brocacef vindt CEO Peter de Jong “een onbegrijpelijke maatregel die buitenproportioneel is”. “We beraden ons op de mogelijkheid om dit zogenaamde groothandelsverbod ter discussie te stellen”, zo vertelt De Jong aan FarmaMagazine.

18 maanden hebben de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de NZa en de Europese Commissie nodig gehad om uiteindelijk deze week het licht op groen te zetten voor de overname door Brocacef van Mediq apotheken en groothandel. De overname was dan ook complex. De ACM wilde voorkomen dat Brocacef een te sterke positie zou krijgen in plaatsen met meerdere apotheken van BENU. Consumenten, zorgverzekeraars en ziekenhuizen moeten iets te kiezen hebben, zo redeneert de waakhond. “De ACM heeft wel heel veel tijd gestopt in dit proces, heeft veel gesproken met zorgverzekeraars, ziekenhuizen en concurrenten. Dat hebben ze allemaal niet gedaan tijdens de fusie tussen de apotheken van Lloyds en van BENU.”

Twee maten
Brocacef moet nu meer apotheken afstoten dan vooraf rekening mee werd gehouden: 89 in totaal. Anders zou het bedrijf in een aantal gebieden en markten het voor het zeggen krijgen. En daar stak de ACM een stevige stok voor.
De Jong: “Wel hebben we het gevoel dat ze met twee maten meten. Tijdens de overname van Lloyds en BENU waren franchisers en partnerapotheken wel concurrenten van elkaar en mochten die klant blijven bij ons. Nu stelde de ACM dat onze franchisers en zelfstandige partnerapotheken geen concurrent zijn van apotheken in eigendom van BENU. En dat we daar afstand van moeten nemen.” Maar de grootste verrassing was dat de ACM eiste dat deze apotheken gedurende twee jaar ook niet meer mogen inkopen bij de groothandel. “Een onbegrijpelijk maatregel die buitenproportioneel is. Dat vinden onze juristen ook. We beraden ons op de mogelijkheid om dit zogenaamde groothandelsverbod ter discussie te stellen”, zo stelt De Jong.

Grootste met hoogste waardering
Met die 502 apotheken, waarvan de helft franchiser en partner, is Brocacef nog steeds de grootste apotheekketen. De grootste worden is echter nooit het doel geweest van de hele operatie, benadrukt Bart Tolhuisen, directeur retail van Brocacef. “We willen de apotheken met de hoogste waardering. Als marktleider ben je dan de toonaangevende partij.”
Investeren in klanten moet dus een hogere waardering opleveren. En betere contracten met zorgverzekeraars. De Jong: “Als klanten tevreden zijn over onze bereikbaarheid, de korte wachttijden, onze benadering en onze zorgprogramma’s dan kunnen we betere afspraken maken met verzekeraars. Zorgverzekeraar werken namelijk graag samen met zorgverleners die een hoge klanttevredenheid scoren. Zorgverzekeraars zullen dan sneller bereid zijn te investeren en met ons samen te werken. Dat kan leiden tot het afsluiten van betere contracten. Maar zorgverzekeraars zullen hun klanten ook sneller doorverwijzen naar de BENU-apotheek: daar moet u zijn!”

Tekst: Niels van Haarlem
Foto: Frank Groeliken

In de aanstaande juli-editie van FarmaMagazine verschijnt een uitgebreid interview met de directie van Brocacef over de overname van Mediq apotheken en groothandel.