Column: Brocacef toon(t) (markt)leiderschap!

FarmaMagazine-Bastiaan Witvliet 578x420En toen waren er nog maar twee. Als de overname van Mediq door de Brocacef Groep doorgaat zijn er straks nog maar twee spelers van formaat in apothekenland: Mosadex met Service Apotheken voor de zelfstandige apotheken en Brocacef met BENU voor de ketens en zelfstandigen. De koek is dus definitief verdeeld, Bas.

Als je afgaat op de macht van de getallen zou dat zomaar zo kunnen zijn, Niels. Samen hebben die twee spelers meer dan 1.000 apotheken onder hun hoede als ik de getallen in het interview met Bart Tolhuisen op pagina 8 goed tel. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe Brocacef straks met meer dan 600 apotheken onder de vlag van BENU de positie van marktleider waarmaakt. Want dat zijn ze, marktleider.

Goed punt, Bas. Het is straks aan Brocacef om zich ook marktleider te tonen in de farmacie. Ze zijn het aan hun stand verplicht om de kar te trekken en bijvoorbeeld met zorgverzekeraars voor apothekers een passend  honorarium af te spreken dat recht doet aan de meerwaarde van de apotheker. Om de toegevoegde waarde van de apotheker meer bekendheid te geven. Niet alleen voor de eigen apotheken, maar voor de sector. Het einde van het poldermodel en tekenen bij het kruisje!

Als Peter de Jong, de beoogd eerst man van de samenvoeging Brocacef-Mediq, zichzelf blijft dan heb ik daar best wel vertrouwen in. Hij weet immers wel zijn momenten te pakken. Zet Peter in een televisie-uitzending van een consumentenprogramma als Kassa of Radar en de toekomst van de apotheker ziet er na afloop van de uitzending in een keer een stuk rooskleuriger uit.

Een toekomst zonder de apotheken van Mediq, Bas. Als straks de autoriteiten hun fiat hebben gegeven aan de verkoop aan Brocacef komt er een einde aan 116 jaar OPG-apotheek. Wat in 1899 begon als coöperatieve apothekersvereniging onder de naam Onderlinge Pharmaceutische Groothandel eindigt abrupt in de zomer van 2015. Moest jij ook een traantje laten, Bas?

Ben je gek, Niels. Toen OPG als Mediq naar de beurs ging en er later weer werd afgehaald was voor mij al duidelijk dat de apothekenorganisatie ooit te koop zou komen. En zo geschiedde. Soms is de toekomst achteraf heel goed te voorspellen.

Bastiaan Witvliet, hoofdredacteur FarmaMagazine
Niels van Haarlem, redacteur FarmaMagazine

Mooie beloftes… kunnen we ze waarmaken?

Maayke Fluitman vraagt zich af of we in de zorg wel kunnen waarmaken wat we beloven? Zorg is geen product dat per direct resultaat geeft, zoals bijvoorbeeld een product van de AH.

15 jaar!

FarmaMagazine bestaat inderdaad 15 jaar, Bas. Gefeliciteerd met het bereiken van deze mijlpaal. Jij brengt deze twee beroepsgroepen samen.

Kleine stapjes

Veranderingen in de zorg gaan stap voor stap, zolang de voedingsmiddelenindustrie extra suikers in voedingsmiddelen stoppen is het vechten tegen de bierkaai.

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.
  • Nadat u op verzend klikt ontvangt u een bevestigingsmail in uw mailbox.