Meteen naar de inhoud

Column Niels van Haarlem: Geloof

Corona heeft ons flink wakker geschud. Na de eerste angst daalde het besef al snel: we gaan het allemaal anders doen. Waarom altijd de patiënt naar het spreekuur laten komen? Dat kan in voorkomende gevallen ook prima online. Zorgverzekeraars die zich coulant opstellen en op vertrouwen een blanco check sturen: betalen doen we later wel. Zorgverleners, huisartsen en apotheker die over het eigen domein stappen en terug gaan naar de basis: zorg verlenen door samenwerken.

Maar nu het stof langzaam begint te dalen blijft er weinig over van alle mooie intenties. Goede bedoelingen verdwijnen in 2022 net zo snel als ze in 2020 zijn gekomen. Kennelijk duurt corona te lang. Ergens zit er een diep geworteld verlangen naar het ouwe normaal.

De files op de weg zijn weer terug. Kennelijk ook weer met patiënten op weg naar een afspraak met de zorgverlener. Zorgverzekeraars ruziën als vanouds over de centen. In het nieuwe jaar zijn er nog steeds zorgpartijen zonder contract. Het gaat weer over de grote tekorten aan geneesmiddelen, het ‘nee’ zeggen tegen de patiënt aan de balie en in de spreekkamer als er weer eens een geneesmiddel niet op voorraad is.

We sturen aan op terug naar normaal. Zo gauw een crisis bezweert lijkt te zijn trekken we ons weer terug binnen ons vertrouwde domein.

Dan is het stoer dat Prof. dr. Jan Kremer een verwoede poging doet om de zorg op te schudden. Als speciaal gezant Passende Zorg van Zorginstituut Nederland aan hem de taak de zorg duurzaam te reorganiseren zodat deze goed, toegankelijk en betaalbaar blijft.
Dat doet Kremer door scherpe vragen te stellen zo blijkt uit het interview met hem.

Waarom tot in de laatste levensfase die dure geneesmiddelen voorschrijven en afleveren? Terwijl de patiënt beter is geholpen met een journalist die het levensverhaal voor de kleinkinderen optekent.
Waarom krijgen patiënten niet altijd maatwerk eculizumab? Dat scheelt de helft aan kosten.
Waarom gaat de patiënt met een flinke griep, om maar iets te noemen, naar de huisarts, terwijl bij de behandeling van kanker de medisch vakspecialist besluiten neemt zonder dat de huisarts in het ziekenhuis meepraat.
Waarom praat de huisarts eigenlijk niet standaard mee in het ziekenhuis? Wanneer loopt de medisch specialist mee in de apotheek of bij de huisarts?
Daarbij stelt Kremer zich kwetsbaar op. “Ik zou het niet erg vinden als mijn ziekenhuis over 20 jaar overbodig is geworden omdat dan de zorg op een andere manier is georganiseerd.”

Wie gelooft in het gedeeld belang voelt de pijn om in te leveren op het eigen belang veel minder.

Niels van Haarlem

Lees meer artikelen? Schrijf u in voor de tweewekelijkse FarmaMagazine nieuwsbrief!

Column Niels van Haarlem: Slangetje

Het was een krachtig beeld op de voorpagina van de zaterdagse Volkskrant op 21 mei. Wakker worden met een blaaskatheter als symbool hoe het zorgstelsel is verworden tot een niet uit elkaar te rafelen slangetje.

Column Valérie Meijvis: De frontoffice

Toen ik de backoffice binnenstapte zag ik 3 oververhitte gezichten. Ik wilde vragen waarom er nog niemand had gereageerd op de patiënt aan de balie, maar dat werd vrij snel duidelijk: onderbezetting.

Column Niels van Haarlem: Techno

logie en de zorg. Er zijn succesvollere combinaties voor te stellen. Zo’n negen jaar terug verscheen de eerste e-health monitor. Deze barometer geeft aan hoe digitale zorg zich ontwikkelt.

Vacatures

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.

We gaan vertrouwelijk om met je gegevens

Mis nooit meer het belangrijkste eerstelijns nieuws!

Elke twee weken in 10 minuten op de hoogte van het laatste nieuws en trends in de eerstelijns zorg.

We gaan vertrouwelijk om met je gegevens