Meteen naar de inhoud

Column Valérie Meijvis: De frontoffice

Het was pas 8:30 uur, maar toen ik de backoffice binnenstapte zag ik 3 oververhitte gezichten. Ik wilde vragen waarom er nog niemand had gereageerd op de patiënt aan de balie, maar dat werd vrij snel duidelijk: onderbezetting.

Zelf had ik die ochtend geen spreekuur en bedacht dat ik mijn werkzaamheden vast wel kon combineren met het werk aan de balie. Als openbaar apotheker had ik tenslotte leren multitasken.

En zo zat ik niet veel later, tot verbazing en opluchting van de doktersassistenten, in de frontoffice. Voor ik het wist had ik de eerste (en zeker niet laatste) urine in handen en besloot ik al snel mijn groene/gele thee te vervangen door een kopje koffie. Maar daar bleef het zeker niet bij: vervolgafspraken inplannen, patiënten geruststellen dat de dokter ze écht niet vergeten is en af en toe een consult aan de balie.

Ook de assistenten wisten mij opeens beter te vinden. “Mevrouw heeft vraag over bijwerkingen, kan dat bij jou op het spreekuur?” Maar ook zeker andersom, want oh help, wat moet ik allemaal uitvragen bij een bloedneus? Subtiel kreeg ik de triagewijzer aangereikt en heb ik mevrouw met bloedneus van advies kunnen voorzien en weten overtuigen dat een afspraak bij de huisarts niet nodig was.

Zowaar kreeg ik ook nog een aantal medicatie gerelateerde vragen. Van vragen over de juiste dosering vitamine D tot complexe ontslagmedicatie waar ik moest helpen uitzoeken wat wel en niet gestopt was. Een alles behalve saaie ochtend. Ik waande me weer een beetje in de apotheek, waar de vragen aan de balie ook zo divers en onvoorspelbaar kunnen zijn.

Aan het einde van de ochtend begaf ik mij, met rood aangelopen hoofd, weer naar mijn kamer. Mijn eigen werk was niet helemaal af, maar de voldoening was groot en de hulp werd zeer gewaardeerd. En het was fijn om te zien dat het rood op de gezichten van de assistenten een tikkeltje was afgenomen.

Valérie Meijvis volgde bij het UMC Utrechts Julius Centrum de opleiding tot apotheker-farmacotherapeut. Ze werkt in het Julius Gezondheidscentrum Terwijde in Utrecht en bij SIR Institute for Pharmacy Practice and Policy in Leiden.

Lees meer artikelen? Schrijf u in voor de tweewekelijkse FarmaMagazine nieuwsbrief!

Column Niels van Haarlem: Slangetje

Het was een krachtig beeld op de voorpagina van de zaterdagse Volkskrant op 21 mei. Wakker worden met een blaaskatheter als symbool hoe het zorgstelsel is verworden tot een niet uit elkaar te rafelen slangetje.

Column Niels van Haarlem: Techno

logie en de zorg. Er zijn succesvollere combinaties voor te stellen. Zo’n negen jaar terug verscheen de eerste e-health monitor. Deze barometer geeft aan hoe digitale zorg zich ontwikkelt.

Column Maayke Fluitman: Wanneer is het morgen?

Als kind leek een week een eeuwigheid te duren, wachtend op je verjaardag kropen de dagen voorbij. Het was vol spanning aftellen naar de cadeautjes en het feestje. Bij kinderen is het tijdsbesef geheel anders dan bij volwassen

Vacatures

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.

We gaan vertrouwelijk om met je gegevens

Mis nooit meer het belangrijkste eerstelijns nieuws!

Elke twee weken in 10 minuten op de hoogte van het laatste nieuws en trends in de eerstelijns zorg.

We gaan vertrouwelijk om met je gegevens