Meteen naar de inhoud

Column Valérie Meijvis: Een goed gesprek

Wat doen ze daar toch de hele dag? Het beeld als je de apotheek binnenkomt: iedereen loopt druk op en neer, lades worden opengetrokken en er wordt intensief naar beeldschermen gekeken. Ik krijg de vraag geregeld. Zelfs mijn collega’s van de huisartsenpraktijk weten niet precies wat er in de apotheek allemaal gebeurt. Ondanks dat ik ben “opgegroeid” in de apotheek (mijn moeder was apothekersassistente en in de zomer had ik er een bijbaantje), maakte ik tijdens mijn stages pas echt kennis met de werkzaamheden. Ik leerde over logistiek, bereiden, managen, maar bovenal zorg leveren! In apotheek Hoge Vucht was er altijd ruimte voor een gesprek met de patiënt. En die ervaring heb ik meegenomen. Nu werk ik al jaren niet meer in de apotheek, maar houd ik me in mijn werk nog wel bezig met consultvoering.

Onlangs betrad ik, met een recept op zak, mijn eigen apotheek. Ik had me voorgenomen dit als naïeve patiënt te ervaren. Nadat ik mijn geboortedatum had gegeven, werd ik niet meer aangekeken. Intensief werd er naar het scherm gestaard en opeens was ze verdwenen. Bij terugkomst legde ze een doosje voor me neer: “Eerst even de bijsluiter lezen”. Bij mijn tweede en derde bezoek werd zelfs die zin niet meer toegevoegd. Ik bleef nog even staan om te wachten op: “Hoe is het de afgelopen 2 weken gegaan? Heeft u last gehad van bijwerkingen?” Maar er volgde niks. Misschien ben ik een beetje gebiasd door mijn werk en alle zorgapothekers om mij heen, maar ik wil graag geloven dat dit een uitzondering was. Ik zou dit apotheekteam willen uitnodigen om eens een bezoek te brengen aan een andere apotheek. In het ergste geval om te ervaren hoe het overkomt als iemand alleen oog heeft voor een scherm en geen zorg levert. Maar hopelijk om te zien hoe het ook zou kunnen! En wat een tevreden patiënten dat dat oplevert.

Ik bedacht nog dat ze bij het openen van mijn dossier misschien een pop-up te zien krijgen: ‘Let op, is zelf apotheker’. Maar het gaat vaak om meer dan de kennis over het geneesmiddel. Ik weet dan misschien alles over het medicijn dat ik slik, dat maakt mij nog geen goede slikker. En ondanks dat ik weet dat ik de juiste behandeling krijg, zal ik niet ontkennen dat ik ook getwijfeld heb. Nu red ik me wel, maar dit soort zorgen en onzekerheden leven bij patiënten. Mijn advies: durf te vragen (en dus meer dan naam en geboortedatum). Of, om aan te sluiten bij de landelijke campagne: begin een goed gesprek! Dan wordt het ongetwijfeld duidelijk wat we de hele dag doen.

Valérie Meijvis volgde bij het UMC Utrechts Julius Centrum de opleiding tot apotheker-farmacotherapeut. Ze werkt in het Julius Gezondheidscentrum Terwijde in Utrecht en bij SIR Institute for Pharmacy Practice and Policy in Leiden.

Lees meer artikelen? Schrijf u in voor de tweewekelijkse FarmaMagazine nieuwsbrief!

Drijfveren: Lang leve de Anderhalve!

“Overleggen, van elkaar leren, kennis delen en elkaar helpen zit in mijn bloed. Daarnaast heb ik de gelegenheid gekregen om projecten op te zetten zoals de anderhalvelijnszorg in Zuidoost Friesland”, aldus Wim Brunninkhuis

Column Niels van Haarlem: Techno

logie en de zorg. Er zijn succesvollere combinaties voor te stellen. Zo’n negen jaar terug verscheen de eerste e-health monitor. Deze barometer geeft aan hoe digitale zorg zich ontwikkelt.

Vacatures

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.

We gaan vertrouwelijk om met je gegevens

Mis nooit meer het belangrijkste eerstelijns nieuws!

Elke twee weken in 10 minuten op de hoogte van het laatste nieuws en trends in de eerstelijns zorg.

We gaan vertrouwelijk om met je gegevens