Meteen naar de inhoud

Drijfveren: Denk groot, acteer lokaal

Mustafa Yildirim werkte na zijn afstuderen een paar jaar in loondienst maar in 2015 ging het roer om en begon hij een langgekoesterde droom: een eigen apotheek. Na een jaar werd zijn apotheek in Assendelft uitgeroepen tot beste apotheek van Noord-Holland. Bij het klanttevredenheidsonderzoek van Opiness kreeg zijn apotheek een 9.3 en het aantal patiënten groeit nog steeds. Mogen we stellen dat we zes jaar later spreken met een gelukkige apotheker? Mustafa: “Voor meer dan 100%, Ik ben nooit gegaan voor de winst maar voor zelfstandigheid en dat is beter gegaan dan verwacht.” Toch is het geluk van Mustafa niet hetzelfde als zorgeloos.

Je bent actief in de media en dan komt er een beeld naar voren van een ondernemer, developer, zorgverlener en apotheker. Welke kwalificatie past het beste bij je?

Mustafa: “Ik ben een ondernemer die toevallig apotheker is geworden. Als ondernemer probeer ik zoveel mogelijk rekening te houden met de wensen van patiënten, huisartsen en andere zorgverleners en vervolgens pas ik mijn zorg daarop aan. Ik heb altijd interesse gehad in automatiseren, digitaliseren en het stroomlijnen van processen. Ik had overigens ook ondernemer in de retail kunnen zijn net als mijn ouders. Samen hebben we hun kledingatelier opgezet en zo is de liefde voor het ondernemen begonnen.”

Hoe verbeter jij de zorg?

“Ik ben zichtbaar en informeer patiënten in de apotheek maar ook met filmpjes op social media en het tv-kanaal van de apotheek. Daarnaast heb ik een cursus coderen gevolgd en nu kan ik apps ontwikkelen in eigen beheer. Bijvoorbeeld een app om wachtrijen te verminderen. Patiënten vernemen via de app hoe laat hun geneesmiddel klaarstaat en hoeven niet te wachten. Maar er is ook een app voor herhaalmedicatie waarmee patiënten via de huisarts herhaalrecepten kunnen aanvragen. Pure tijdwinst. Verder is er een app voor verzorgingshuizen waarbij de verpleging kan aangeven welke medicatie nodig is. De aanvraag rolt vervolgens bij de huisartsen uit de printer. Een handeling van een half uur die anders een halve dag kost.”

En niet te vergeten je webshop?

“Inderdaad omdat ik zelf van Turkse komaf ben, vroegen mensen geregeld naar medicijnen die geen varkensgelatine, alcohol of andere ingrediënten van dierlijke oorsprong bevatten. Daarom heb ik de webshop Halalmedicijnen.nl opgezet. Dat heeft veel echo gecreëerd. Maar er is ook goed nieuws voor de vegetariërs onder ons: Vegetarischemedicijnen.nl is ook van ons. Geneesmiddelen zonder dierlijke producten. We weten niet of het proefdiervrij is ontwikkeld alleen dat het geen dierlijke ingrediënten bevat. Ook daar is vraag naar.”

Het begin van online farmacie?

Ik geloof absoluut niet in online farmacie. Klinkt misschien vreemd uit mijn mond maar ik geloof dat kleinschalige, lokale en onafhankelijke apotheken het beste is voor patiënten. Maar kosten lopen steeds meer op. En kijk wat er met hulpmiddelen uitgifte gebeurt, nooit gedacht dat het zou gebeuren maar het is nu realiteit. Over tien jaar praten we ook zo over online farmacie. Nooit gedacht maar zowel eerste uitgifte- als herhaalmedicatie zullen online worden geleverd. En zodra de infrastructuur goed genoeg is, zal spoedmedicatie volgen. Waar veel mensen de fout mee ingaan is ‘wishfull thinking’ door logisch nadenkende mensen die het goede willen. Maar hier gaat het niet over logica maar over geld en macht van zorgverzekeraars. Daar moet je rationeel naar kijken.”

Geen rooskleurig vooruitzicht?

“Ik geloof echt dat het niet anders kan, tenzij de wet verandert en de macht niet meer bij de zorgverzekeraars ligt. Eerlijk is eerlijk: zorgverzekeraars zijn geen zorgverleners want dan zouden ze weten dat ze beter kunnen investeren in apothekers. Want als het dan toch over kosten gaat: op langere termijn kunnen wij behandelingen en ziekenhuisopnames voorkomen puur en alleen omdat patiënten ons vertrouwen en ons advies over medicatiegebruik zullen opvolgen. Lange termijn denken is in deze zo belangrijk.”

Toch geen gelukkige apotheker?

“Oh jawel hoor. Ik ga niet in een hoekje zitten maar sorteer voor op tijden die gaan komen. Zo heb ik een website ontwikkeld: apotheekkaaikhof.nl, dit is nu een volwaardige online farmacie. Daarnaast open ik binnenkort meer afgiftepunten waar we ook spoedleveringen gaan leveren. We zullen afspraken maken met huisartsen in de omgeving van onze afgiftepunten. Patiënten kunnen appen, chatten of videobellen. Je kunt namelijk prima een verbinding aangaan met iemand op afstand als je content creëert. Dat heeft corona laten zien.”

Anticiperen is het motto?

“Ik denk dat zorgverzekeraars meer en meer in zee zullen gaan met ketens die veel locaties hebben. Het nadeel is dat ketens aandeelhouders hebben die tevreden gehouden moeten blijven. Het gevolg daarvan is dat innovaties van bovenaf gestuurd zullen worden en niet, zoals bij mij, vanaf de basis. In die zin kun je als onafhankelijke, ondernemende lokale apotheker het verschil maken. Ik hoef geen aandeelhouders tevreden te houden maar kan met mijn kennis van patiënten en van farmacie in ieder geval een deel van mijn ideologie behouden; persoonlijke zorg, betrouwbare service, vaste contactpersonen maar wel met nieuwe communicatiemiddelen. Feitelijk hetzelfde maar toch anders.”

Ik loop naar buiten. Ben er een beetje stil van. Zal de realiteitszin van Mustafa de toekomst zijn? En ben ik met mijn twijfel inderdaad die logisch nadenkende ‘wishfull thinker’?

Teks en fotografiet: Cai Vosbeek

In ‘Drijfveren’ spreken we met huisartsen en apothekers over hun vak, ambities en keuzes die ze maken. Oftewel: ‘Wat bezielt uw collega?’ In deze editie spreken we met Mustafa Yildirim, eigenaar Apotheek Kaaikhof in Assendelft.

Lees meer artikelen? Schrijf u in voor de tweewekelijkse FarmaMagazine nieuwsbrief!

Vacatures

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.

We gaan vertrouwelijk om met je gegevens

Mis nooit meer het belangrijkste eerstelijns nieuws!

Elke twee weken in 10 minuten op de hoogte van het laatste nieuws en trends in de eerstelijns zorg.

We gaan vertrouwelijk om met je gegevens